عیدی: بهشتی هیچگاه گفت‌وگو با مخالفان را رها نکرد

رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: یکی از وظایف شهرداری برای تحقق شهر فرهنگی پرداختن به سرمایه‌های نمادین است که نیازمند الگوسازی است تا بتوانند پایه‌گذار خوبی در زمینه توسعه پایدار باشد، پس لازم است به سرمایه‌های انسانی پرداخته شود و شهید بهشتی یکی از ارکان چنین نگاهی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی در نشست خبری آیین نکوداشت نودمین سالروز تولد شهید آیت‌الله دکترشهید بهشتی اظهار کرد: به دو گونه می‌توان به شخصیت شهید بهشتی نگاه کرد، یک نگاه تاریخی به این معنا که ایشان در زمان زندگی چه اندیشه‌ای داشت و دیگر اینکه اگر شهید بهشتی اکنون بود چه پاسخ‌هایی به نیازهای فرهنگی جامعه می‌داد؟

 رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان افزود: اگر شکل دوم را بپذیریم ناچاریم شکل اول را مطالعه کنیم یعنی باید شخصیت ایشان را تبیین و بررسی کنیم، او محصول یک فرآیند و خود آغاز یک فرآیند گفتمانی است. بهشتی محصول مکتب فقهی اصفهان است و بسیار تجربه‌باور و عقلگرا است و ظرفیت بالایی در گفت‌وگو در عالی‌ترین سطوح دارد آن هم گفت‌وگوی بین ادیانی نه فقط شیعه با شیعه، حتی پس از انقلاب خصلت گفت‌وگویی خود را حتی با مخالفان خود رها نکرد.

عیدی با بیان اینکه نگاه به شهیدبهشتی نگاهی ساختارگراست، گفت: باید همه خصوصیات شهید بهشتی را مورد توجه قرار دهیم، در این صورت نگاهمان به فرهنگ وصف‌گرایانه است، در حالی که اگر فرآیند محور باشیم باید به قاعده‌ها نگاه کنیم.

وی افزود: همه حوزه‌ها یعنی دانشگاه‌ها و حوزه‌های هنری و اداره کل ارشاد لازم است در تبیین این گفتمان نقش داشته باشند، در این صورت حتی می‌توانند در انتقال مفاهیم به کودکان هم موثر باشند. شهرداری این وظیفه را دارد که در سایر نهادها و زمینه‌ها اندیشه و گفتمان شهیدبهشتی را تبیین کند که بازنمایی شخصیت ایشان دارای اهمیت است.

رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: نمی‌توان بهشتی را یک شخصیت نقطه‌ای دید. در برنامه‌هایی که تعیین شده  قرار است دانشگاه اصفهان از تشکل‌های دانشجویی استفاده کند. در این برنامه از ۲۱ تا ۲۳ آبان‌ماه سه ضلع این گفتمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و مباحث اقتصادی، حکومت دینی و حقوق و قانون اساسی تبیین و در همان روزها در خانه شهیدبهشتی محفلی صمیمی با خانواده ایشان برای بازنمایی این شخصیت و بهسازی دنیای کنونی برگزار خواهد شد.

هم‌چنین، سید محمدحسن امامی خواهر زاده شهید بهشتی گفت: امروز در جامعه بیش از هر روز دیگری جای خالی اندیشه‌ای همچون اندیشه‌ دکتر شهیدبهشتی حس می‌شود.

وی افزود: او از هر فرصتی برای گفت‌وگو استفاده می‌کرد، در دوران پیش و پس از انقلاب حتی در مسایل خانواده و سیاست و جامعه گفت‌وگو را محور قرار می‌دادند و اگر اکنون ما در این زمینه‌ها موفق نیستیم به این خاطر است که جایگاه گفت‌وگو را نمی‌شناسیم.

کد خبر 357973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.