۱۳ آبان در تاریخ ملت ایران حلاوتی ماندگار دارد

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: در سال های اخیر حضور آحاد مردم به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان در روز ۱۳ آبان پررنگ‌تر از سال گذشته بوده که در راستای حفظ استقلال نظام کشور شکل گرفته است و این مهم نشان از آن دارد که سیزدهم آبان در تاریخ ملت ایران حلاوتی ماندگار دارد.

مهدی صفرخانلو در گفت وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت بزرگداشت ۱۳ آبان اظهار کرد: سیزدهم آبان هر سال، یادآور سه رخداد مهم در تاریخ ایران اسلامی یعنی تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه در سال ۴۳، کشتار دانش‌آموزان در سال ۵۷ در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت امریکا در ۱۳ آبان ۵۸ است.

وی با بیان اینکه سه رویداد با یک هویت بودند که هر کدام در شکل گیری حرکت انقلاب اسلامی نقش بسزایی ایفا کردند، افزود: این سه اتفاق با یکدیگر ارتباط کاملی با یکدیگر دارند و باید توجه داشت پس از اعتراض شدید امام خمینی(ره) به سیاست های حکومت پهلوی و افشاگری در خصوص لایحه کاپیتولاسیون بازداشت و تبعید حضرت امام(ره) در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳ با هدف قطع رابطه ایشان با مردم و دانشگاه از سوی رژیم پهلوی و آمریکا انجام گرفت، چراکه انها می دانستند برای به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی، مردم، دانشجویان و جوانان جزء اولین اقشار حاضر در متن نظام هستند که برای حفظ نظام حتی از جانشان نیز دریغ نمی کنند.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه حادثه ۱۳ آبان ۱۳۵۷ بعد از حادثه ۱۷ شهریور در همان سال، دومین کشتار و حادثه خونین به شمار می آید، تصریح کرد: در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و همزمان با روزهای اوج‌گیری انقلاب اسلامی، ده‌ها نفر از دانش‌آموزان که برای انجام تظاهرات در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، هدف تیراندازی مأموران حکومت شاه قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: اقدام رژیم پهلوی در کشتار دانش آموزان نیز نشان داد که رژیم شاهنشاهی حاضر بود برای حفظ رابطه با آمریکایی‌ها بر روی جوانان خود آتش بگشایند و این خیانت هرگز از ذهنم مردم ایران محو نخواهد شد و حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است ... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ... صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.»

صفرخانلو اضافه کرد: سیزدهم آبان ۱۳۵۸ ساختمان سفارت آمریکا در تهران به تصرف جمعی از دانشجویان معترض درآمد و با اسناد به دست آمده در این سفارتخانه مشخص شد بسیاری از توطئه‌ها و تحرکاتی که علیه نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته بود از مقر آنها یعنی سفارت ایالات متحده امریکا در کشور سرچشمه می گیرد.

وی ۱۳ آبان را نماد اقتدار و استقلال ایران دانست و عنوان کرد: باید توجه داشت وقتی نمادی از حادثه‌ تاریخی را حفظ می‌کنیم، این نماد موجب می‌شود واقعیت‌های تاریخ برای نسل‌های بعدی تحریف نشود و ۱۳ آبان از جمله روزهایی است که دشمن هرچه در تحریف آن تلاش کرده با شکست مواجه شده و همه ساله به شکوه راهپیمایی در این روز افزوده می شود.

فرماندار شهرستان لنجان ۱۳ آبان را روز رسوایی استکبار جهانی و روز قیام دانش‌آموزان و دانشجویان علیه استکبار دانست و خاطرنشان کرد: در سال های اخیر حضور آحاد مردم به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان در روز ۱۳ آبان پررنگ‌تر از سال گذشته بوده که در راستای حفظ استقلال نظام کشور انجام گرفته است و این مهم نشان از آن دارد که سیزدهم آبان در تاریخ ملت ایران حلاوتی ماندگار دارد.

کد خبر 357756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.