۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
واریس تهدیدی برای قلب و ریه

یک پزشک گفت: استفاده از جوراب واریس برای درمان این بیماری تاثیری ندارد و بهتر از قبل از ابتلا به این بیماری و در هنگام ورزش کردن و سرپا ایستادن از این جوراب‌ها استفاده شود.

به گزارش خبرنگا ایمنا، واریس شایع‌ترین بیماری عروقی انسان است، رگ‌های واریسی علاوه بر اینکه باعث نازیبایی پا هستند، موجب لخته شدن خون و ایجاد بیماری‌های زیادی نیز می‌شوند؛ رگ‌های واریسی از نظر پزشکی یک معضل محسوب می‌شوند و احتمال بروز لخته خون را در بدن افزایش می‌دهند، لخته‌های ایجاد شده در پاها (که به عنوان ترومبوز وریدی عمقی نیز شناخته می‌شوند) در صورت حرکت و رسیدن به قلب و ریه تهدید بزرگی برای سلامتی محسوب می‌شود؛ بارداری، اضافه وزن، افزایش سن از جمله مواردی است که شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و بانوان با احتمال بیشتری به این عارضه مبتلا می‌شوند؛ هر ورید در بدن می‌تواند به واریس تبدیل شود اما اغلب این عارضه در ساق پا گسترش می‌یابد و آن هم به دلیل ایستادن، راه رفتن و فشار اضافه به رگ‌های اندام تحتانی بدن است.

محمود هادی‌زاده‌، متخصص واریس با بیان اینکه عوامل متعددی و مختلفی را باعث به وجود آمدن این عارضه می‌داند می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: از جمله آن‌ها می‌توان به عوامل وراثتی، مادرزادی، ایستادن بیش از حد بر روی پاها، بلند کردن وسایل سنگین، بارداری، استفاده از داروهای ضد بارداری، بستن کمربند محکم و ... اشاره کرد؛ به جز عوامل وراثتی و بارداری سایر موارد را می‌توان کنترل کرد تا از ابتلا به واریس تا حد زیادی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری واریس بیشتر در بانوان دیده می‌شود، افزود: عضلات اطراف عروق خونی‌ بانوان به صورت ژنتیکی ضعیف‌تر از آقایان است، از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنند و همچنین بارداری که یکی از دیگرعوامل واریس است فقط برای بانوان اتفاق می افتد؛ افزایش سن احتمال ابتلا به عارضه واریس را افزایش می‌دهد اما این بدان معنا نیست که کودکان و جوانان به واریس مبتلا نمی‌شوند.

این پزشک اضافه کرد: در بیماری واریس عروق خونی پاره نمی‌شود بلکه به علت موارد گفته شده نارسا و گشاد می‌شود، دریچه‌های لانه کبوتری که در پا هستند عملکردشان دچار مشکل می‌شود و واریس اتفاق می‌افتد، البته ممکن است به علت واریس عروق خونی پاره شوند که جزء عوارض واریس محسوب می‌شود نه علت به وجود آمدن آن، مفهوم بیماری واریس پیچ در پیچ شدن، گشاد شدن و پر خون شدن وریدها است.

عوارض واریس

یکی از عوارضی که بیماری واریس دارد، تغییراتی پوستی ناشی از واریس است که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر رنگ پوست، خارش اشاره کرد؛ تغییر رنگ پوست بیشتر در واریس‌های طنابی رخ می‌دهد و خود را با بروز نقطه‌های ریز(مشابه کک و مک) بر روی اندام‌های تحتانی نزدیک مچ پا نشان می‌دهد که به مرور زمان بیشتر، بزرگ‌تر و بهم پیوسته می‌شوند و ظاهری قهوه‌ای رنگ و سپس سیاه رنگ را به پوست می‌دهند، بعد از مدتی این قسمت پوست ضخیم شده و ممکن است در مرکز ناحیه سیاه رنگ، ضایعه زخمی همراه با خون ریزی (گاهی نیز زخم بدون خون ریزی) به وجود می‌آید؛ اگر بیمار احساس خارش در قست هایی که واریس دارد، داشته باشد، نشان دهنده پیشرفته بودن واریس و بروز دیگر عوارض مهم‌تر این بیماری مثل ترمبوز و ... خواهد بود.

این پزشک با بیان اینکه واریس بیشتر در پاها اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: فشار خون سیاهرگی در پاها بیشتر است و همین امر احتمال بروز واریس در اندام تحتانی یا همان پاها را بیشتر می‌کند، البته ممکن است در دیگر اندام‌ها مانند دست، شکم، لب، صورت و هر قسمتی از بدن اتفاق بیافتد؛ واریس‌های شدید تا حدی بر روی افت فشار خون مؤثر هستند و اگر واریس باعث ایجاد لخته خون شوند، ممکن است آن لخته از جای خود کنده شود و حرکت کند، حرکت لخته خطرناک است چرا که وارد قلب و بعد وارد ریه می‌شود، در این شرایط است که فرد دچار آمبولی ریه که بسیار خطرناک و کشنده است، می‌شود؛ شخصی که ریه‌اش آمبولی می‌کند علاوه بر خطر مرگ مشکلات دیگری مانند عدم فعالیت‌های سنگین، مشکلات تنفسی و ... دامن گیر زندگی‌اش می‌شود.

طب سنتی و زالو درمانی کمکی به واریس نمی‌کنند

وی با تاکید بر اینکه زالو درمانی و طب سنتی کمک زیادی به درمان بیماری واریس نمی‌کند و هزینه اضافی را برای بیمار به دنبال دارد، اضافه کرد: امروزه لیزر درمانی و "آر اف" جایگاه اول در درمان بیماری واریس دارند، بر اساس نوع واریس که سطحی باشد یا عمقی شدید بااستفاده از لیزر داخل وریدی، وریدهایی را که درگیر واریس شده‌اند را درمان می‌کنند و نارسایی دریچه‌های لانه کبوتری پا به طور کامل بر طرف می‌شود و اگر فقط وریدهای روی پا درگیر واریس و نارسا شده باشند با "اسکلرو تراپی" درمان می‌شوند، اسکلروتراپی برای درمان واریس‌های سطحی که به دو دسته واریس‌های رتیکولر و واریس‌های تلانژکتازیک تقسیم می‌شوند، انجام می‌گیرد.

هادی زاده ادامه داد: در گذشته واریس یک بیماری ناعلاج بوده و درمان خاصی برای آن وجود نداشته است اما اکنون با پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی حاصل شده، به راحتی با استفاده از لیزر درمان می‌شود و هیچ گونه عوارض و بازگشتی برای بیمارندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهر اصفهان مرکز درمان واریس راه‌اندازی و نتایج خوبی را نیز برای درمان این عارضه داشته است، افزود: این مرکز حدود هشت سال است که آغاز به کار کرده و متخصصان این مرکز با استفاده از لیزر واریس، آر اف، چسب‌های مخصوص واریس(که نوعی چسب بافتی است) و اسکلرو تراپی در مرکز واریس اصفهان این بیماری شایع را درمان می‌کنند.

این متخصص واریس درمان با بیان اینکه درمان لیزری واریس هیچ دردی ندارد و  نیاز به بیهوش و بستری شدن بیمار نیست، ادامه داد: حدود یک ساعت زمان لازم است تا این عمل روی بیماران انجام شود و بعد از انجام عمل بیمار می‌تواند با پای خودش از مرکز لیزر واریس خارج شود، در این نوع عمل با لیزر شخص بعد از عمل محدودیتی برای انجام فعالیت‌های روزانه و شغلی خود نخواهد داشت ضمن اینکه مرکز واریس اصفهان مجهزترین مرکز لیزر در کشور است.

پوشیدن جوراب واریس برای درمان این بیماری مناسب نیست

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوان از ابتلا به بیماری واریس جلوگیری کنیم بهتر است مصرف داروهای هورمونی را به حداقل برسانیم؛ تحرک بالا،عدم ایستادن زیاد بر روی پاها و ... از دیگر عواملی هستند که اگر رعایت شوند احتمال بروز بیماری واریس را کاهش می‌دهند همچنین انجام ورزش‌های هوازی مانند شنا و دوچرخه سواری ابتلا به واریس را از بین می‌برد.

هادی‌زاده افزود: البته بهتر است زمانی که افراد می‌خواهند ورزش کنند جوراب واریس بپوشند زیرا پوشیدن این جوراب‌های مخصوص می‌تواند تا حد زیادی احتمال بروز واریس را کاهش دهد، اما اگر شخصی واریس دارد جوراب واریس کمکی به بهبود بیماری او نخواهد کرد و تا قبل از ابتلا به بیماری واریس استفاده ازاین جوراب‌ها مؤثر است.

کد خبر 357654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.