برترین شهرهای دوستدار محیط زیست

پایداری منابع انرژی برای بقای نسل آینده مهم است و برای داشتن فردایی بهتر صرفه‌جویی یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های پیش رو است که کاملا به حفظ محیط زیست اطراف بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که بیشتر به منابع انرژی تجدیدپذیر متکی هستند، ساکنان آن از دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی بیش از اتومبیل استفاده می‌کنند و در فرایندهای بازیافت، مشارکتی فعال دارند و بدین ترتیب در حفظ سرسبزی و سلامت شهرشان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. در این گزارش به معرفی مختصری از پنج شهر برتر دوستدار محیط زیست پرداخته شده است.

۵. کورتیبتا برزیل

شهر کورتیبتا در جنوب برزیل به لحاظ غنی بودنِ برنامه‌ریزی شهری شناخته شده است. این شهر ۴۰۰ کیلومتر مربع فضای سبز دارد که برای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت چیزی در حدود ۱۲ هکتار می‌شود. در بزرگراه‌های این شهر صفوف طولانی درختان کاشته شده‌ و باغ گیاه‌شناسی‌اش دارای بیش از ۳۵۰ هزار گونه گیاهی است. کورتیبتا برای حفاظت از فضاهای سبز خود قوانین محیطی سختگیرانه‌ای دارد و بهره‌برداری غیرقانونی از جنگل، الوار کردن درختان و استفاده از زمین‌های حاوی پوشش گیاهی در این شهر ممنوع است. همچنین اکثر مردم کورتیبتا برای جابجایی از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد این شهر استفاده می‌کنند که نقش مؤثری در محدود کردن انتشار گاز دی‌اکسیدکربن دارد. از طرفی در این شهر مسیرهای عابر پیاده و دوچرخه‌سواری بسیار مناسبی نیز تعبیه شده‌ است.

۴. ونکوور، کانادا

این شهر ساحلی یکی از جالب‌ترین و سرسبزترین شهرهای جهان است که ۹۳ درصد از تمام نیازهای برق آن از انرژی‌های تجدیدپذیر هیدروالکتریکی تشکیل می‌شود. دولت و مردم ونکوور همچنین برای رساندن میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن به پایین‌ترین حد ممکن و با در نظر داشتن چشم‌اندازی بلندپروازانه برای تبدیل آن به شهری کاملا دوستدار محیط زیست درصدد استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتری تا سال ۲۰۲۰ هستند که به منظور نائل آمدن به این هدف اقدام به تشکیل تیمی کارآمد با عنوان  GCAT کرده‌اند. این ماموریت همچنین با کاشت درختان بیشتر برای بهبود کیفیت آب و هوا، افزایش تولید موادغذایی محلی و افزایش فرایندهای بازیافت، هزاران فرصت شغلی را در راستای حفاظت از محیط زیست ایجاد می‌کند. همچنین دولت به سرعت در حال توسعه زیرساخت‌های دوچرخه سواری در شهر است و در نظر دارد که در سال جاری تعداد خودروهای الکتریکی و ایستگاه های شارژ شهری را نیز افزایش دهد.

۳. استکهلم، سوئد

شهر تماشایی و خوش منظره استکهلم که یک سوم از مساحت ۶۵۱۹ کیلومتر مربعی آن را فضاهای سبز پوشش داده است، متعهد به حفاظت از محیط زیست و پاکیزگی است و اولین شهری است که در سال ۲۰۱۰ جایزه پایتخت سبز اروپا را از آن خود کرد. این شهر دارای ۱۲ پارک بزرگ است و دولت نیز حامی شهروندانی است که از زمین‌های‌شان برای گسترش فضای سبز استفاده می‌کنند. این شهر اسکاندیناوی برای بازیافت ضایعات معروف است چراکه آن‌ها را به بیوگاز تبدیل می‌کند. همچنین دولت به هدف کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی درصدد افزایش تولید بیوگاز در سال‌های آتی است و قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ استفاده از این سوخت‌ها را کاملا قطع کند. لازم به ذکر است که استکهلم برای حمل و نقل عمومی از اتوبوس‌های پیل‌سوختی یا سلول‌سوختی استفاده می‌کند که گامی مؤثر در راستای هوای پاک برشمرده می‌شود و از سال ۱۹۹۰ تاکنون میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در این شهر تا ۲۵ درصد کاهش داشته است. همچنین این شهر دارای زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری بوده و  در اطراف آن صدها ایستگاه دوچرخه‌سواری وجود دارد که امکان کرایه کردن دوچرخه برای گردش در شهر را فراهم می‌آورد.

۲. آمستردام، هلند

چندین دهه است که دوچرخه‌سواری بخشی از شهر آمستردام شده و در واقع رایج‌ترین نوع حمل و نقل در شهر است. این شهر زیرساخت‌های زیبا شامل شبکه‌ها، کانال‌ها و خیابان‌های باریکی دارد که بسیار برای دوچرخه‌سواری مناسب هستند و می‌توان گفت که تعداد دوچرخه‌های شهر از جمعیت آن بیشتر هستند. همچنین در سراسر آمستردام بیش از ۳۰۰ ایستگاه شارژ وجود دارد و در خیابان‌های آن اتومبیل‌های الکتریکی بسیار دیده می‌شود.

مسئولان این شهر از سال ۲۰۰۹ پروژه ویژه‌ای تحت عنوان "شهر هوشمند آمستردام" را آغاز کردند که هدف اصلی آن کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن و صرفه‌جویی در انرژی بود و تاکنون برای رسیدن به این هدف مقامات اقدام به اجرای طرح‌های بازیافت زباله‌ها، نصب پانل‌های خورشیدی، استفاده از ماشین‌ها و اتوبوس‌های الکتریکی، ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و ایستگاه‌های شارژ در بنادر کشتیرانی کرده‌اند. اکثر ساکنان آمستردام برای تأمین انرژی مورد نیاز خود از پانل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی کوچک استفاده کرده و برای کاهش مصرف انرژی و ذخیره انرژی الکتریکی اقدام به نصب سیستم‌های کارآمد انرژی کرده‌اند.

۱. کپنهاگ، دانمارک

با توجه به مسیرهای دوچرخه‌سواری در این شهر می‌توان گفت کپنهاگ یکی از بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه سواری است که ۵۰ درصد از جمعیت آن دوچرخه را به اتومبیل ترجیح می‌دهند و این علاقه دانمارکی‌ها باعث شده که هوای شهر نیز میزان بسیار کمی دی‌تراکسیدکربن داشته باشد. بیش از ۱۰۰ مرکز کرایه دوچرخه در سراسر کپنهاگ وجود دارد که طرح‌های رایگان ارائه می‌دهند. همچنین خدمات قایق الکتریکی و خورشیدی دوستدار محیط زیست در این کشور سبب می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ کپنهاگ تبدیل به یک شهر بدون کربن شود. کپنهاگ همچنین قصد دارد با تولید بوته‌های گیاهی بیشتر و معرفی پانل‌های انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفته‌تر از سوخت‌های فسیلی دور بماند و حتی بیش از ۷۱ درصد از هتل‌های خود را به امکانات لازم برای دوستدار محیط زیست بودن مجهز کرده است.

 همچنین دانمارکی‌ها به علت فراگیری بازیافت و کمپوست که کاهنده آلودگی و مصرف انرژی است، در دنیا شناخته شده اند و با افزایش تمرکز توربین‌های بادی دریایی استفاده از نفت و گاز را نیز کاهش داده‌اند. اهالی کپنهاگ با ضرورت وجود ساختمان‌های کارآمد برای حفظ انرژی در راستای توسعه یک شهر کاملا سازگار با محیط زیست آشنا بوده و نسبت به نصب و ارتقاء سیستم‌های گرمایشی، پنجره‌های مناسب، پانل‌های خورشیدی و عایق‌بندی ساختمان‌های خود اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

گزارش از مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 357395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان DE ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    0 0
    خوشبحالشون
  • احسان DE ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    0 0
    کاش یروز ایران اینطوری بشه