این بیماری، درمانی ندارد!

بیماری بی‌خوابی مرگبار خانوادگی یک اختلال ژنتیکی است که منجر به مرگ افراد می‌شود و در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خواب ناکافی و یا خواب بی‌کیفیت تمام جنبه‌های زندگی افراد و از همه مهم‌تر سلامت جسمی و روحی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما آیا ممکن است نخوابیدن، باعث مرگ افراد شود؟ بیماری بی‌خوابی مرگبار خانوادگی (Fatal familial insomnia) یک اختلال مغزی کشنده است که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. در این بیماری فرد توانایی خوابیدن را از دست می‌دهد و پس از چند ماه نیمه هوشیاری جان خود را از دست می‌دهد.

افراد اندکی در سراسر جهان به این بیماری نادر ژنتیکی مبتلا هستند. در چنین شرایطی فرد اشکال شدید بی‌خوابی را تجربه کرده و در نهایت این بیماری منجر به تباهی جسمی و ذهنی چشمگیری می‌شود که راه گریزی از آن وجود ندارد.

همچنین این بیماری ممکن است سیستم عصبی خودکار را تحت تاثیر قرار دهد که فرآیندهایی مانند تنفس، ضربان قلب و دمای بدن را تنظیم می‌کند. جالب است بدانید که معمولا نوعی ژن پروتئینی مرتبط با ذره پروتئینی "پریون" (prion-related protein gene) باعث ایجاد این وضعیت می‌شود. ناهنجاری‌های این پروتئین ممکن است با بیماری‌های نورودنژراتیک (neurodegenerative diseases) نظیر "ALS" و "MS" مرتبط باشد.

در اثر این بیماری مهلک، پروتئین آسیب دیده در منطقه تالاموس، ناحیه‌ای از مغز که نقش مهمی در توانایی حرکتی و احساسی فرد دارد، تجمع یافته و باعث آسیب به سلول‌های مغزی می‌شود. در نتیجه این آسیب، علائم شدید جسمی و روانی در فرد ایجاد می‌شود.

با شروع بیماری، بی‌خوابی بیمار به تدریج بدتر شده و منجر به هذیان‌گویی و حالات جنون‌آمیز می‌شود. پس از پدیدار شدن نشانه‌های بیماری، حدود ۱۸ ماه طول می‌کشد تا بیمار از پا درآید. مرگ بیماران نیز معمولا هفت تا ۳۶ ماه پس از شروع بیماری رخ می‌دهد.

کد خبر 357264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.