۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
خیالی‌سازی در قلمکار

از سال‌های دور در ایران هنر پرده‌خوانی و نقالی میهمان فرهنگ مردم این خاک و بوم بوده است. عباس گیاهی، یکی از استادان به نام این حوزه قسمتی از داستان زندگی اسطوره‌های دینی اسلام را بر پارچه‌های قلمکار نقش زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح‌های بته‌جقه پارچه‌های قلمکار در حاشیه طرح‌های جنگ و روایت عاشورا، فرهنگ اسلامی را با فرهنگ شهر گنبدهای فیروزه‌ای تلفیق می‌کند تا تجلی هنر را در حمام علی‌قلی‌آقا به اشتراک بگذارد.

مهدی وفامهر نمایشگاه‌گردان نمایشگاه "خیالی‌سازی در قلمکار" در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص این نمایشگاه اظهار کرد: سنت پرده‌خوانی و نقالی در فرهنگ و هنر ایران از سده‌های پیش از اسلام وجود داشته است. در اواخر دوره قاجار تکنیک رنگ و روغن روی پارچه رواج پیدا می‌کند. برخی هنرمندان روایات مردمی، داستان‌های عامیانه و برخی از متون ادبی را روی پرده‌ها نقش می‌زنند تا در مکان‌هایی مانند قهوه‌خانه‌ها و حمام‌ها نصب شود و داستانش برای مردم روایت شود. این روش به‌قدری رونق می‌یابد که امروزه از آن به‌عنوان مکتب قهوه‌خانه‌ای یاد می‌کنند.

وی افزود: در اصفهان فعالیت زیادی در زمینه نقاشی قهوه‌خانه‌ای نداشته‌ایم و نمونه‌ای از این دست ندیده‌ایم. در عوض شاهد هنری هستیم که هنرمندان بر روی پارچه‌های قلمکار ترسیم کرده‌اند. هنرمندی به‌نام هادی سیف عنوان "خیالی نگاره" را بر روی این هنر گذاشته است. اساتید خیلی معروف که در این زمینه به فعالیت می‌پردازند، استاد مرحوم عباس گیاهی و پورفنایی هستند که در این زمینه فعالیت کرده‌اند و آثار کمیاب و کمتر دیده‌شده‌ای دارند.

این هنرمند و پژوهشگر عرصه هنر با بیان این که با تلاش مسئولان حمام علی‌قلی‌آقا چند اثر از این هنرمند را یافته‌ایم، گفت: برخی از این آثار در اختیار خانواده مرحوم عباس گیاهی، مجموعه‌داران و حتی در تکیه‌ها و حسینیه‌ها بود. که با مذاکره موفق به گردآوری این آثار و تشکیل این نمایشگاه شدیم.

وفامهر افزود: موضوع این نمایشگاه مذهبی بود و تصویرهایی از دارالانتقام مختار، داستان روز عاشورا و امام حسین، طفلان مسلم و صحرای محشر را به تصویر کشیده است. همچنین در حاشیه این نمایشگاه دو فیلم در خصوص استاد ریاحی و یک مستند در خصوص پرده‌خوانی اکران شد. علاوه بر این نقش‌ها طرح‌های دیگری نیز در این نمایشگاه وجود دارد. یک سفره قلمکار از غذاهایی ایرانی بر روی سفره و دو طرح "سور کشیده" و یک "گل سیمین با سر اژدها" در این نمایشگاه وجود دارد.

وی با بیان این‌که اکنون در این نمایشگاه یازده اثر نمایش داده می‌شود، تصریح کرد: پیش از برگزاری این نمایشگاه در هنرستان‌های هنرهای زیبای اصفهان پیشینه پرده‌خوانی را توضیح دادیم تا علاقه‌مندان به این رشته بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه خیالی سازی در قلمکار تا ۱۵ آبان‌ماه در موزه گرمابه علیقلی آقا دایر است.

کد خبر 357229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.