مهریه، مطالبه عین سکه است نه مبلغ آن

یک وکیل دادگستری گفت: مطالبه مهریه مطالبه عین سکه است و وقتی مطالبه عین چیزی مورد نظر است، نباید با مبلغ محاسبه شود.

زینب خزائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص محاسبه نرخ سکه به زمان عقد اظهار کرد: در مطالبه مهریه کسی مبلغ سکه را نمی‌خواهد بلکه عین سکه مورد مطالبه است، پس وقتی عین سکه مطالبه می‌شود به نرخ زمان عقد، کاری نداریم.

وی افزود: اینجا صحبت از سکه است وقتی فردی دادخواست مطالبه مهریه می‌دهد عین سکه را می‌خواهد چون در سند ازدواج هم عین سکه آمده نه مبلغ سکه پس وقتی عین سکه مطالبه می‌شود دیگر فرقی ندارد که سکه یک ریال باشد یا ۱۰ میلیون تومان و قطعاً نمی‌توانیم عین را به پول تبدیل کنیم و این برخلاف قانون است.

خزائی با اشاره به ماده قانونی این موضوع گفت: قوه مقننه در جهت حفظ ارزش ریالی مهریه در سال ۱۳۷۶ ماده واحده‌ای را تصویب کرد و به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی الحاق شد که بر مبنای آن مهریه باید به نرخ روز محاسبه شود و ماده یک آیین‌نامه اجرایی این قانون هم می‌گوید محاسبه و پرداخت مهریه به نرخ شاخص زمان عقد نکاح است.

این وکیل پایه یک دادگستری با انتقاد از مطرح شدن موضوع محاسبه مهریه به نرخ قبل گفت: این برخلاف قانون است که سکه بر اساس نرخ قبل محاسبه شود و محاسبه نرخ سکه بر اساس نرخ روز و شاخص بانک مرکزی است حتی مهریه فردی که همسرش فوت می‌کند از نظر قانون باید به قیمت یک سال قبل از فوت همسر محاسبه شود.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: مثل این است که من یک خودرو مورد مطالبه‌ام است بعد بخواهند به جای اصل خودرو پول آن را بدهند در حالی که فرد مطالبه کننده پول نمی‌خواهد بلکه خودرو را می‌خواهد و تنها در قبال این مطالبه اگر در بازار نمونه آن خودرو نباشد، می‌تواند قیمت آن را آن هم به قیمت روز پرداخت کند وگرنه باید اصل خودرو داده باشد.

وی با تأکید بر اینکه عین سکه در دادگاه‌ها مطرح است، اظهار کرد: برای مثال اگر مرد مکلف است مثلاً هر شش ماه یکبار یک سکه بدهد باید اصل سکه را بدهد نه اینکه قیمت آن را پرداخت کند.

وی در خصوص تنها شرط گرفتن مبلغ سکه گفت: تنها در صورتی گرفتن مبلغ سکه مجاز است که در سند ازدواج در مورد مهریه نوشته شده باشد این تعداد سکه به فلان قیمت پس در این صورت موضوع فرق دارد و تنها در این حالت قیمت مهم است اما در دیگر موارد که حرفی از قیمت نیامده فقط عین سکه مهم است.

کد خبر 357223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.