تولید مسکن باید دراختیار تولیدکنندگان واقعی و نه سوداگران باشد

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در نطق خود در مجلس گفت: مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی خواهد بود که باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار پالمانی ایمنا، محمد اسلامی  شامگاه شنبه-۵ آبان- در جلسه فوق العاده مجلس برای رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی حسن روحانی، در واکنش به کلیپ نمایش داده شده از سوی علی نجفی، نماینده مخالف، خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی ما شایسته سالاری است و این کلیپ بیانی برای اثبات باور قلبی ما به این مهم بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: قانون تسهیل و رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار به صورت هم افزا در جهت انضباط فکری در پیکره وزارت راه و شهرسازی علمیاتی خواهد شد.

اسلامی تصریح کرد: توجه به موضوع مسکن که نه تنها در قانون اساسی بلکه در برنامه ششم توسعه نیز در جهت تامین نیاز اقشار متوسط و کم درآمد جامعه آمده مبنی بر اینکه ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال اجرای برنامه، ۹۰۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد و ۵۰۰ هزار واحد برای اقشار تحت پوشش سازمان های حمایتی بوده، باید عملیاتی شود که سازوکار لازم برای آن نیز طراحی شده است.

حضور بخش خصوصی مسکن سازی باید مبنای تولید قرار بگیرد

وی ادامه داد: مهمترین اقدامی که باید در حوزه تامین مسکن صورت بگیرد، تحول ساختاری است که در پی آن به صورت یکپارچه و با استفاده از تمام ظرفیت های وزارت راه و شهرسازی بتوانیم قابلیت‌هایی ایجاد کنیم که با حضور بخش خصوصی مسکن سازی مبنای تولید قرار بگیرد، چرا که این یکی از وظایف این وزارتخانه بوده که در قانون بر آن به عنوان مسئول ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن تاکید شده است.

اسلامی اظهار کرد: مهمترین دستور کار وزارت راه و شهرسازی این است که با استفاده از ظرفیت استان ها به صورت غیرمتمرکز و براساس نیاز شهرستان‌ها بر حسب محاسبات آماری بتوانیم با عرضه زمین و لحاظ موقعیت‌ها در راستای شهرسازی نوین ظرفیت‌های فاخری را در حوزه مسکن متناسب با شأن مردم و ایران اسلامی ایجاد کنیم. همچنین برای اقشار کم درآمد درجهت تامین مسکن شان منابع پشتیبان را محقق سازیم.

اسلامی افزود: تولید مسکن باید دراختیار تولیدکنندگان واقعی و نه سوداگران باشد، ضمن اینکه برای ایجاد سرپناه برای اقشار متوسط که استطاعت مالی آنها در مسیر کاهنده قرار گرفته است، با حمایت از تشکل های صنعتی اقدام کنیم، از سوی دیگر تحول در راه روستایی از دیگر برنامه های این وزارتخانه خواهد بود که هم اکنون دچار موازی کاری و پراکنده کاری شده است و با اینکه حجم مطالبات بالاست، اما منابع کافی برای آن وجود ندارد.

مهمترین برنامه وزارت راه: پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی

وی تأکید کرد: بنابراین در این مورد ساختار کارآمد و غیرمتمرکز ایجاد خواهیم کرد تا مطالبات به حق مردم را پیگیری کنیم. همچنین منابع لازم برای تحقق این امر نیز در بودجه سنواتی پیش بینی شود تا تحول در بازمهندسی راه های روستایی را محقق سازیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: اجرای طرح بازآفرینی شهری که در برنامه برای آن سالانه ۲۷۰ محله پیش بینی شده است را در دستور کار داریم؛ کما اینکه برای۱۰۰ واحد تفاهم نامه‌ای پیش بینی کرده ایم که با سیاستی متفاوت بازآفرینی شهری را عملیاتی کرده و بافت های فرسوده را احصا کنیم و با نوسازی ظرفیت های جدیدی را در شهر فراهم کنیم، چرا که مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی خواهد بود که باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

کد خبر 357167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.