چگونه نوجوانان، هدفمند زندگی کنند؟

مشاور مسیر شغلی نوجوانان با اشاره به اینکه برای داشتن یک زندگی هدفمند به ابزارهای هدفمند نیاز است، گفت: چهار ابزار برای هدفمند زندگی کردن طراحی شده و یکی از مهم‌ترین این ابزارها دغدغه داشتن هدف برای آینده است. نوجوانانی که این دغدغه را ندارند در لحظه زندگی کرده و به دنبال لذت بردن از زمان حال هستند.

احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت هدفمند بودن زندگی نوجوانان و جوانان و ایجاد شرایط مطلوب‌تر در بهبود مسیر آینده آنها اظهار کرد: مداخله بیش از حد خانواده‌ها در امور فرزندان و انتخاب مسیر فکری و دنبال کردن این مسیر برای آینده آنها مشکل بسیاری از فرزندان با والدین‌شان است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از والدین حمایت‌گرانه فرزندان‌شان را  تربیت می‌کنند، افزود: برخی از خانواده‌ها در گذشته با این وضعیت بزرگ شده و توانستند به استقلال برسند و این برنامه را برای فرزندان هم اجرا می‌کنند به گونه‌ای که این حمایت بیش از اندازه والدین موجب کم شدن استقلال فرزندان می‌شود.

این مشاور مسیر شغلی نوجوانان با بیان اینکه نباید حمایت والدین از فرزندان در زندگی خانوادگی افراطی باشد، گفت: حمایت افراطی باعث عدم استقلال و وابستگی زیاد فرزندان می‌شود. معمولاً آنها هدفمند زندگی نکرده و فقط به دنبال پیروی از دستورات والدین‌شان هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان معتقد است برخی از والدین انتظار دارند آنچه خودشان در گذشته دوست داشتند و به دست نیاورده فرزندان دنبال کنند. همین تفکرات  باعث می‌شود که فرزندان این خانواده منتظر دستورات آنها مانده و به دنبال اهداف مورد نظر خودشان نباشند.

صادقی با تاکید بر اینکه هدف‌گزینی در زندگی دانش‌آموز نوجوان اثرگذار است، یادآور شد: گاهی اوقات خانواده‌ای فرزند را وادار به ادامه تحصیل کرده و او را از هدفش دور می‌کند. بایستی والدین به فرزندان اجازه دهند که خودشان را بشناسند و سپس بر مبنای همین خودشناسی هدفشان را تعیین کنند.

وی با اشاره به اینکه برای داشتن یک زندگی هدفمند به ابزارهای هدفمند نیاز است، اظهار کرد: چهار ابزار برای هدفمند زندگی کردن طراحی شده و یکی از مهم‌ترین این ابزارها دغدغه داشتن هدف برای آینده است. نوجوانانی که این دغدغه را ندارند فقط در لحظه زندگی کرده و به دنبال لذت بردن از زمان حال هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: افرادی که دغدغه دارند، علاوه بر لذت بردن از اتفاقات زمان حال، همیشه دغدغه آینده، مشکلات و حمایت خانواده را هم دارند.

این مشاور مسیر شغلی نوجوانان، کنجکاوی را ابزار دوم زندگی هدفمند دانست و افزود: کنجکاو بودن برای کسب مهارت‌های لازم در ادامه تحصیل و وارد بازار کار شدن در این زمینه ضروری است. بعد از این ابزار کنترل مهارت‌ها موجب دست یابی به اهداف مورد نظر می‌شود. کنترل به معنای برنامه‌ریزی و پذیرفتن مسئولیت زندگی  و جنگیدن برای رسیدن به آن است.

صادقی اعتماد را ابزار نهایی در زندگی هدفمند قلمداد کرد و ادامه داد: آگاهی از خواسته‌ها و تلاش برای رسیدن به آن با برنامه‌ریزی حائز اهمیت است. دانش‌آموز با خود باوری و اعتماد به نفس می‌تواند به طور بهتری اهداف زندگی خود را دنبال کند.

وی تاکید کرد: شناختن خود و اهداف برای هدف‌گذاری مهم است. برخی از نوجوانان علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند که این امر وابسته به دلایل متفاوتی است. گاهی اوقات نوع برخورد والدین موجب دلزدگی نوجوان از درس خواندن می‌شود و یا رشته نامناسب، فشار تحصیلی و مشکلات خلقی موجب بروز این اتفاق و از بین رفتن انگیزه تحصیلی دانش‌آموز  است.

این مشاور مسیر شغلی نوجوانان، با اشاره به اینکه بایستی عدم علاقه نوجوان به مدرسه مورد بررسی قرار گیرد، افزود: هنگامی که نوجوانی می‌گوید "مدرسه نمی‌روم" والدین باید علت آن را به طور دقیق بررسی کنند و واکنش مؤثر نشان دهند. گاهی اوقات گروه همسالان در دوره نوجوانی در بروز این اتفاقات بسیار تاثیرگذار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: هدفمندی در زندگی نوجوان و جوان امروزی ضرورت است، برای طراحی هدف باید آنها از اکنون به آینده اندیشید و دغدغه داشته باشند. علاوه بر این برای رسیدن به هدف مورد نظر کسب اطلاعات و کنجکاوی نیز حائز اهمیت است. دانش‌آموزان نوجوان با برنامه‌ریزی، مسئولیت هدف خودشان را به عهده گرفته و با اعتماد به نفس به دنبال دستیابی به این اهداف هستند.

کد خبر 356890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.