دانش‌آموزان فلورایدتراپی مدارس را جدی بگیرند

متخصص دندان‌پزشکی کودکان گفت: توزیع و تأکید بر مصرف دهان‌شویه فلوراید چند سالی است که در مدارس اجرا می‌شود و بهتر است دانش‌آموزان برای مقاومت مینای دندان خود فلورایدتراپی را جدی بگیرند.

مهدی جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش فلوراید در حفاظت از دندان‌های کودکان اظهار کرد: یکی از عناصر موجود در طبیعت فلوراید است که با داشتن مکانیزم‌های مختلف باعث کم شدن میزان پوسیدگی  دندان‌ها می‌شود.

وی با تأکید به اینکه  فلوراید در مجاورت دندان قرار گرفته و مقاومت مینای دندان را تا حدودی افزایش می‌دهد،  اضافه کرد: نقش فلوراید مقاوم کردن دندان در برابر هرگونه تغییر شیمیایی است که در سطح دندان اتفاق می‌افتد.

این متخصص دندان‌پزشکی اطفال با بیان اینکه ایجاد پوسیدگی در مراحل اولیه موجب ایجاد عناصر معدنی دندان خوردگی می‌شود، افزود: فلوراید این فرایند را  معکوس می‌کند. اگر دندان کودکی در مراحل اولیه پوسیدگی باشد در صورتی که فلوراید در کنار این پوسیدگی‌های اولیه قرار گیرد علاوه بر جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی‌ها، موجب ترمیم  دندان  می‌شود.

وی با تأکید به اینکه باکتری‌هایی در دهان هستند که وظیفه آنها تخریب بافت سالم دندان‌ها است، گفت: این باکتری‌ها از قند و مواد غذایی خوراکی تغذیه می‌کنند.

جعفرزاده یادآور شد: از عملکردهای مهم فلوراید کاهش اثر پوسیدگی‌زایی و اثر تولید اسید باکتری‌ها  است؛ در واقع فلوراید باعث می‌شود که فعالیت باکتری‌ها غیرفعال شده و  اثربخشی آنها کم شود.

وی خاطرنشان کرد: هر جرعه آب و مقدار غذایی که خورده می‌شود حاوی فلوراید است. در بسیاری از جوامع در حدود دهه 60 و 70 میلادی به منابع آب هم  فلوراید اضافه شده و این عملکرد باعث کاهش ۵۰ درصدی میزان پوسیدگی دندان در این جوامع  شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  ادامه داد: البته در مکان‌هایی هم بیان می‌شود که  استفاده زیاد فلوراید دارای مضراتی  است و استفاده تنظیم شده و بر مبنای  فرمولاسیون صحیح کاهش پوسیدگی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده موضعی از فلوراید مهم است، افزود: استفاده از دهان‌شویه و خمیردندان‌ از روش‌های استفاده موضعی فلوراید است. همچنین فلوراید تراپی در مطب دندان‌پزشکی و مدارس از دیگر روش‌های استفاده موضعی از فلوراید است که استفاده از این اعمال موجب مقاومت مینای دندان می‌شود.

جعفرزاده با تأکید بر اینکه والدین در مقابل کودکان خود مسئول هستند، توصیه کرد: در زمان فعلی کیفیت زندگی بسیار مهم است، کنترل مسواک زدن و تغذیه کودکان به‌منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های آن‌ها امری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد:  بهتر است والدین آگاه باشند که پوسیده شدن دندان کودک آغازی در ایجاد مشکلات فردی، سبک زندگی  و بروز معضلات در روابط اجتماعی آینده او است. بنابراین مسواک زدن و کنترل تغذیه مداوم کودکان به منظور کاهش درد و زجر بچه‌ها از دندان درد و داشتن زندگی باکیفیت بوده که توجه ویژه والدین را می‌طلبد.

 

کد خبر 356761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.