به شدت به قانون مبارزه با پولشویی نیاز داریم

معاون اول رییس جمهوری گفت: امروز برای ایران مبارزه با پول شویی و پول‌های نامشروعی که در کشور شکل می گیرد و اقتصاد کشور را با بحران رو به رو می کند مهم است؛ گاهی چند صد میلیارد تومان پول جا به جا می شود که برآن اشراف نداریم؛ بنابراین به شدت به این قانون نیاز داریم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر روز پنجشنبه در نشست مجمع نمایندگان ادوار در مجموعه فرهنگی 'تلاش' گفت: نقش نهادهای میانجی گر برای اتصال میان حلقه هایی که پاره شدند، موثر است.

وی ادامه داد: شرایط امروز کشور از نظر من شرایطی پیچیده، چند وجهی و خطیر است، به دلیل این که تلاش های وسیعی انجام می شود تا از ابعاد داخلی و خارجی برای کشور و ملت مشکلات جدی ایجاد کنند. شرایط پیش رو وابستگی‌هایی دارد به نقش آفرینانی که در این وضعیت دخیل هستند.

جهانگیری با اشاره به این که از نظر من شرایط موجود صرفا محصول عوامل اقتصادی نیست، گفت: عده ای اصرار دارند که شرایط موجود کشور به علت عوامل اقتصادی ایجاد شده است، اما ایران به جهت داشتن ظرفیت‌های علمی و اقتصاددانان قادر است برای مشکلات کشور راهکارهای اقتصادی ارایه کند.

وی افزود:در ۴۰ سال گذشته، مدیرانی که در دوران جنگ و در بدترین شرایط اقتصادی حضور داشتند توانستند کشور را مدیریت کنند و امروز همان مدیران در میدان هستند و می توانند کمک حال باشند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: این که در مقطع فعلی فکر شود با قرار دادن یک مجموعه سیاست اقتصادی عالمانه قادریم از این شرایط عبور کنیم، شدنی نیست. امروز آغوش تیمی که به دولت مشورت می دهد و دولتی که سر کار است به روی نظرات اقتصاددانان باز است.

جهانگیری گفت: جامعه به دنبال شرایط سیاسی با نشاط است. هنوز یک سال و چند ماه از انتخابات ۹۲ نگذشته است و شور و نشاط و امید مردم فراموش نخواهد شد پس امید و تحرک و نشاط سیاسی لازمه حرکت است.

وی در خصوص امکان تاثیر موقعیت بین المللی بر بروز مشکلات در کشور اظهار کرد: نمی توان چنین گفت؛ چرا که ایران حداقل در دوره ۴۰ ساله گذشته موقعیت منطقه‌ای ویژه‌ای داشته و در مقطعی بزرگترین جنگ منطقه را با وجود قدرت‌های بزرگ جهانی و حمایت‌های آنها از سر خود گذرانده است.

معاون اول رییس جمهوری افزود: البته در منطقه اتفاقات بزرگی از قبیل سوریه، یمن، داعش، اتفاقات عربستان و تغییرات در برخی کشورهای خلیج فارس را داشته‌ایم، اما نمی توان گفت این اتفاقات منطقه ای کشور را در چنین وضعیتی قرار داده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اتفاقات بین المللی هم از همین دست است برای اولین بار با رییس جمهوری در آمریکا رو به رو هستیم که به هیچ اصول قانونی، اخلاقی و بین المللی پایبند نیست و توافقات را یک طرفه برهم می زند.

وی افزود: برجام کار وسیعی بود یکی از پیچیده ترین کارها بین ایران با شش قدرت بزرگ دنیا انجام گرفت و توافقی بود که می‌توانست برای راهکارهای پیچیده بین المللی الگو شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: فکر نمی‌کنیم تغییرات فضای بین المللی بتواند به تنهایی شرایط پیچیده‌ای را برای ایران رقم بزند؛ چرا که در یک دوره سفرای اروپایی از کشور خارج شدند، اما ما توانستیم شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.

جهانگیری گفت: وضع جدید حاصل تداخل چند عامل مختلف از قبیل سیاسی، اقتصادی و بین المللی است که به نوعی در هم آمیخته شده و شرایط جدید برای کشور رقم خورده است.

خسارت فرسایش سرمایه های اجتماعی از سرمایه های مادی و طبیعی زیانبارتر است

وی تصریح کرد: کاهش سرمایه اجتماعی، امید اجتماعی و مشارکت نخبگان یکی از مسایل اصلی کشور است؛ امروز گرفتار فرسایش سرمایه اجتماعی کشور شده‌ایم و خسارت فرسایش نیروی انسانی و سرمایه های اجتماعی از سرمایه های مادی و طبیعی آن زیانبارتر است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: وقتی سیاست‌های اقتصادی دقیق و خوب باشد، اما با امید و انتظارات مردم هم جهت نباشد پاسخ نمی دهد.

وی افزود: پیش از کارسازی سیاست اقتصادی، امید اجتماعی و امید به آینده می تواند محرک باشد؛ وقتی اعتماد اجتماعی ضعیف می شود، تاثیرحرف مقام‌های رسمی کشور از یک شایعه در فضای مجازی کمتر می شود.

معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: مهمترین اتفاق این است که برای ترمیم اعتماد سیاسی و اجتماعی و ترسیم روند مثبت از آینده چه کار باید کرد که سه اتفاق باید رخ دهد تا جامعه باور کند که دولت، حاکمیت و همه نهادهای مدنی و احزاب کارآمد هستند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: اولین اتفاق کارآمدی در نهادهای رسمی و جریانات سیاسی کشور است و مردم باید قبول داشته باشند که نهادهای رسمی دولت و جریانات سیاسی از کارآمدی لازم برای مسایل پیش رو برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: دومین اتفاق اراده و قدرت غلبه بر مشکلات و تنگاها است و در مقابل تبلیغات دشمن مبنی بر این که مسوولان قادر نیستند مشکلات شما را حل کنند، باید این اراده در جامعه شکل بگیرد که مسوولان قادر هستند و می توانند مشکلات را حل کنند.

مردم افق آینده کشور را باور کنند و بدانند آینده تیره و تار نیست

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: سومین اتفاق این است که مردم افق آینده کشور را باور کنند و بدانند آینده تیره و تار نیست و این که تبلیغ می شود آینده کشور نامطمئن است تا حدی است که نسل جوان و حتی نخبگان کشور در شرایط اخیر اولین سوال شان است که چه می شود؟

جهانگیری خاطر نشان کرد: تلاش های آمریکایی ها این بود که طی دو تا سه ماه کار نظام جمهوری اسلامی ایران تمام می شود و تلاش داشتند و دارند تا این باور غلط را در بین مسوولان دیگر کشورها نیز به وجود آوردند.

وی گفت: در چنین شرایطی اتفاقات بین المللی، سیاسی و اقتصادی شرایط پیچیده ای را رقم زده است و امید به آینده آسیب دیده است،بنابراین تصور  اینکه دولت قادر است به تنهایی مدیریت کند، کار سختی است.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: در این شرایط نخبگان کشور خصوصا نهادهای مدنی که ظرفیت کارشناسی بالایی دارند باید به صحنه بیایند؛ باید سرمایه اجتماعی را بازسازی کرد و سیاست های اقتصادی را طراحی کرد و در مقطع کوتاهی شرایط کشور به سال های آرامش کشور باز گردد.

جهانگیری گفت: البته لازمه آن شکل گیری گفت وگوی ملی است با این نیت که برای مشکلات پیش رو به یک برداشت مشترک برسیم و راهکارهای مشترک برای عبور از شرایط کشور ارایه کنیم.

وی افزود: یکی از ضعف های کشور نهادهای میانجی است و امروز جریانات سیاسی از هم دور شدند و شخصیت های سیاسی نیز از هم دور شدند و برخی خانه نشین شده و برخی را خانه نشین کردند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این که دستور رهبری برای تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور روسای قوا افزود: در این جلسات موضوعات کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

جهانگیری با اشاره به لوایح چهارگانه گفت: یکی از لوایح FATF قانون مبارزه با پول شویی است که در دوران دولت اصلاحات لایحه آن به مجلس ارسال شد و به تصویب رسید.

به شدت به قانون مبارزه با پولشویی نیاز داریم

وی افزود: امروز برای ایران مبارزه با پول شویی و پول‌های نامشروعی که در کشور شکل می گیرد و اقتصاد کشور را با بحران رو به رو می کند مهم است؛ گاهی چند صد میلیارد تومان پول جا به جا می شود که برآن اشراف نداریم بنابراین به شدت به این قانون نیاز داریم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: لایحه بعدی قانون تامین مالی مبارزه با تروریسم است؛ یکی از کشورهایی همواره از تروریسم آسیب دیده ایران است که اگر چارچوب دقیقی نداشته باشد ممکن است داعش بتواند از سیستم مالی تامین مالی شود.

جهانگیری افزود: قانون FATF دو بار در شورای عالی سران قوا تصویب شد که در مقطع فعلی جزو نیازهای ضروری کشور است. بنابراین غیر از نهادهای حاکمیتی و سه قوه از نیروهای مسلح و دیگر نهادها و جریانات سیاسی، اصلاح طلب، اصولگرا، معتدل انتظار این است که هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در انتخابات سال ۹۲ که فرمودند که افرادی که حتی نظام را قبول ندارند به خاطر ایران در انتخابات شرکت کنند، گفت: امروز می توان چنین گفت که حتی اگر افرادی ما را قبول ندارند برای ایران اسلامی پیش بیایند و کمک کنند بنابراین نهادهای رابط و میانجی در این مقطع نقش موثری دارند.

معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: شرایط کشور از نظر اقتصادی سیاسی و بین المللی دشوار است و همه باید نقش ایفا کنیم و نیاز به یک انسجام داریم.

کد خبر 356373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.