این میوه روند پیری را متوقف می‌کند!

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که وجود ترکیب خاصی با نام "fistein" در سیب، باعث افزایش طول عمر افراد و کاهش روند پیری در آن‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیب یکی از محبوب‌ترین میوه ها است که دارای ویتامین C، ویتامین K، ویتامین و ریبوفلاوین، پتاسیم، مس، منگنز و منیزیم است. همچنین مقادیر زیادی فیبر رژیمی و فلاونوئیدهایی نظیر کورستین و فلوریدین در این میوه جادویی نیز وجود دارد.

اما بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که ماده طبیعی موجود در برخی از میوه‌ها مانند سیب، توت فرنگی و بعضی از سبزیجات می‌تواند فرآیند پیری را کاهش دهد. به گفته آن‌ها ترکیب "fistein" موجود در میوه سیب، به کاهش روند پیری کمک می‌کند. یکی از فاکتورهای مهم در فرآیند پیر شدن، "cellular senescence" است که از آن با عنوان پیری سلولی تعبیر می‌شود. هنگامی که سلول به این مرحله می‌رسد، دیگر امکان تقسیم شدن برایش وجود ندارد.

زمانی که این فرآیند رخ می‌دهد، سلول سیگنال‌های التهابی را منتشر می‌کند که سیستم ایمنی بدن را برانگیخته و سلول‌های آسیب دیده را از بین می‌برد. نکته مهم این است که روند از بین بردن سلول‌های پیر در افراد جوان به آسانی صورت می‌گیرد، اما با افزایش سن، سیستم بدن  برای انجام این کار آمادگی کمتری دارد. این موضوع باعث انباشتگی سلول‌های آسیب دیده شده و پس از آن  منجر به التهاب اندک و از بین رفتن بافت (tissue breakup) می‌شود.

بررسی‌های پیشین محققان دانشکده پزشکی "Minnesota" و کلینیک Mayo در روچستر نشان می‌دهد که سنولیتیک‌ها (senolytics)، مولکول‌هایی که سلول‌های پیری را هدف قرار داده و آنها را از بین می‌برند، به طور مؤثری طول عمر افراد را افزایش داده و سلامت آنها را بهبود می‌بخشند.

در بررسی جدید محققان ۱۰ مورد از فلاونوئیدها را که به طور طبیعی در ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی  یافت می‌شوند، در  موش‌های سالخورده مورد آزمایش قرار دادند. از میان تمام ترکیباتی که به آنها اشاره شد، یکی از موثرترین آن‌ها "fistein" بود که به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مانند سیب، توت فرنگی، پیاز و خیار وجود دارد.

هنگامی که محققان ترکیب " fistein" را در موش‌های سالخورده مورد بررسی قرار دادند، متوجه شدند که سطح سلول‌های پیر و فرسوده کاهش و طول عمر موش‌ها افزایش یافته و وضعیت سلامت آن‌ها بهبود پیدا است. به گفته محققان سیب حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که در تشکیل کلاژن نقش داشته، از چین و چروک پوست جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود.

همچنین سیب دارای فلاونوئید بسیار قوی به نام کورستین و آنتی اکسیدان‌های زیادی است که در کاهش فشار خون بالا و کاهش چربی خون نقش داشته و به درمان بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. محققان می‌گویند این اولین بار نیست که مشخص شده ترکیب "fistein" با پیری مقابله می‌کند. همچنین مطالعات سال ۲۰۱۴ بر روی موش‌ها نشان داد که "fistein"، به درمان و کاهش عوارض بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که می توان دوران سلامت افراد (healthspan) را  حتی در پایان عمر آن‌ها افزایش داد.

کد خبر 355245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.