افزایش هورمون "استروژن" چه تاثیری بر سلامت مردان دارد؟

"استروژن" و "تستوسترون" هورمون‌هایی هستند که به طور طبیعی در بدن مردان و زنان وجود دارند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن غذاها بر سطح هورمون استروژن بدن تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هورمون ها پیام آوران شیمیایی بدن هستند که نقش مهمی در میل جنسی، خلق و خو، سلامتی، باروری و بسیاری از عملکردهای دیگر بدن دارند. زمانی که هورمون‌ها در تعادل کامل باشند، بدن به فعالیت‌های معمول خود ادامه می‌دهد، اما مشکل زمانی بروز می‌کند که هورمون‌ها در حد متعادل خود نباشند.

بعضی افراد از استروژن به عنوان "هورمون زنانه" نام می‌برند، درحالی که بدن مردان و زنان، هر دو این هورمون را تولید می‌کند. اگر سطح استروژن مردان بیش از حد زیاد باشد، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی آن‌ها شود. در واقع، مردان و زنان برای عملکردهای مختلف بدن خود به هورمون استروژن نیاز دارند. تستوسترون نیز یک هورمون جنسی مردانه است که برای رشد جنسی و تولید مثل از اهمیت بالایی برخوردار است. سطح این هورمون با افزایش سن افراد، کاهش می‌یابد.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که سطح هورمون تستوسترون پس از سن ۳۰ سالگی، هر سال ۰.۴ تا دو درصد کاهش می‌یابد. در برخی از مردان، این کاهش سطح هورمون منجر به افسردگی، کاهش میل جنسی، و کمبود انرژی می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است پزشک برای فرد، تزریق هورمون تستوسترون را توصیه کند.

استروژن از جمله هورمون‌هایی است که برای سلامت مردان حیاتی است و در عملکرد قسمتهای مختلف بدن مانند مغز، قلب، استخوان‌ها، عضلات و سیستم ایمنی بدن نقش دارد. حال چنانچه سطح استروژن مردان بیش از حد بالا باشد، منجر به برخی از مشکلات سلامتی مانند چاقی و افسردگی می‌شود.

کاهش استروژن بدن با مصرف مواد غذایی خاص

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای خاص مانند محصولات حاوی سویا می‌تواند سطح استروژن بدن را کاهش دهد. بر این اساس، مصرف "فیتواستروژن" نیز سطح استروژن فرد را کاهش می‌دهد. استروژن‌های گیاهی ممکن است خطر بیماری‌های مرتبط با سطح استروژن، نظیر سرطان پروستات را کاهش دهد. همچنین گیاهان چلیپایی مانند گل کلم، کلم بروکلی حاوی مقادیر زیاد فیتواستروژن هستند.

انواع خاصی از قارچ ها نظیر "white button" و "portobello" نیز سطح تستوسترون بدن انسان را افزایش داده و سطوح استروژن را کاهش می‌دهند. به گفته محققان، زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام "کورکومین" است. نتیجه یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، نشان داد که احتمالا کورکومین سطوح استروژن را کاهش می‌دهد.

غذاهای که سطح استروژن را افزایش می‌دهد، شامل موارد زیر است:

تمام محصولات حیوانی حاوی استروژن هستند زیرا حتی حیوانات مذکر نیز این هورمون را تولید می‌کنند.

مصرف مشروبات الکلی سطح هورمون استروژن خون را افزایش داده و باعث ابتلا به سرطان سینه می‌شود.

مصرف شیر(شیر حاوی استروژن و هورمون های دیگر است).

لبنیات و گوشت.

کنترل میزان استروژن

با اصلاح سبک زندگی و مصرف برخی از غذاها می‌توان میزان بالای استروژن را در بدن کنترل کرد:

پرهیز از مصرف مشروبات الکلی

افزایش مصرف میوه و سبزیجات

پرهیز از مصرف مواد غذایی چرب

مصرف بیشتر فیبرهای غذایی

کاهش میزان استرس

کد خبر 354981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.