خیران و سازمان‌های مردم نهاد به کمک سرای سالمندان بیایند

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: با وجود اینکه قسمتی از هزینه‌های مراقبت از سالمندان از اعتبارات بخش دولتی تامین می‌شود، اما با توجه به مشکلاتی که مراکز نگهداری سالمندان همچون مجموعه سوگند با آن مواجه هستند، صنایع، خیران و سازمان‌های مردم نهاد باید پا به میدان گذاشته تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در بازید از مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان سوگند در شهر ورنامخواست با بیان اینکه در دین مبین اسلام نسبت به رعایت حقوق سالمندان سفارش و تاکید فراوانی شده است، اظهار کرد: بر اساس تاکید رسول گرامی اسلام (ص) یکی از صُوَر تکریم ذات اقدس الهی، احترام به سالخوردگان مسلمان و تجلیل از آن‌ها است و کسی که پیر مسلمانی را تجلیل نماید، خداوند او را از ترس روز قیامت ایمن می‌دارد، از این رو باید گفت سالمندان همواره از احترام برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه سالمندان مایه برکت زندگی همه انسان‌ها هستند، افزود: گذر دوران عمر از جوانی به پیری جزیی از دوران عمر آدمی است و همه روزی به سن پیری خواهند رسید و نیازمند مراقبت خواهند بود.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: شخصی در حالی که مادرش را بر دوش گرفته و خانه خدا را طواف می کرد، نزد پیامبر گرامی اسلام‌(ص) آمد و از او سوال کرد، یارسول‌الله آیا با این کار من حق مادرم را در ازای زحماتش ادا کرده‌ام، پیامبر(ص) در جواب فرمودند: « نمی‌توانی با این کار حتی یکی از دردهای زایمان مادرت و یا شب بیداری‌هایش را جبران کنی«.

وی با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های اعتقادی و فرهنگی ایرانیان، خانواده به عنوان نخستین گروه و اجتماع حمایتی مسئول اصلی مراقبت از سالمندان بوده، ادامه داد: امروز شاهدیم در برخی موارد سنت‌های ارزشمند قدیم ایرانی_اسلامی جای خود را به ارزش‌های جدید داده‌اند و این مسئله در نهایت جایگاه سالمندان در خانواده را به مخاطره انداخته است.

صفرخانلو با بیان اینکه افرادی ‌که توانایی نگهداری از سالمندان را در منزل ندارند و ناچار به سپردن آنان به آسایشگاه‌ها هستند، باید نسبت به حفظ احترام و جلب رضایت آنان اهتمام ورزند، اضافه کرد: شاید سراهای نگهداری سالمندان، جایی برای آرامش در سال‌های پیری برخی زنان و مردان باشد، اما این مراکز برای افرادی است که به علت مشکلات خاص، توان نگهداری از والدین خود را ندارند، دین اسلام در خصوص سالمندان توصیه می‌کند زمانی که پدرها و مادرها نیازمند توجه ویژه‌ای هستند، به آنان کمک کنیم و احترام آنان را نگه داریم.

وی عنوان کرد: باید در زمان حضور پدر و مادر سالمند خود در خانواده، خدمات شایسته‌ای به آنان ارایه کنیم تا در زندگی آینده دچار عذاب وجدان نشویم.

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه‌های مراقبت از سالمندان از اعتبارات بخش دولتی تامین می‌شود، اما با توجه به مشکلاتی که مجموعه‌هایی چون مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان سوگند با آن مواجه هستند صنایع واقع در شهرستان، خیران و سازمان‌های مردم نهاد باید پا به میدان گذاشته تا بتوانیم مشکلات پیش روی اینگونه مراکز را برطرف کنیم.

تنها مرکز اعصاب و روان استان اصفهان در ورنامخواست

افسانه ابراهیمی، مدیر مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان سوگند در ادامه این بازدید اظهار کرد: سالمندان در دوران حساسی از زندگی خود به سر می‌برند، از این رو باید سالمندان از لحاظ جسمی بیشتر مورد مراقبت قرار گیرند و انجام ورزش نیز در برنامه‌های روزانه آنها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر کسی قبل از رسیدن به سنین سالمندی، برنامه‌ای مشخص برای شیوه زندگی خود داشته باشد با اعتماد به نفس و داشتن هدف مشخص برای زندگی سالمندی به استقبال این دوره می رود، افزود: جامعه باید همواره شرایطی را فراهم کند تا افراد در دوره سالمندی نیز نیروی مولد باشند و عرصه برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آنان تنگ نشود.

مدیر مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان سوگند گفت: مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان سوگند با نظارت بهزیستی فعالیت خود را آغاز کرده و امروز با نگهداری ۴۵ نفر از سالمندان به عنوان تنها مرکز اعصاب و روان استان اصفهان با ۱۷ پرسنل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه این مرکز نیازمند حمایت‌های اقتصادی است، تصریح کرد: این مرکز با هدف افزایش امید به زندگی و تامین زندگی بهینه برای سالمندان فعالیت می‌کند تا آنان در محیطی بسیار خوب نگهداری ‌شوند؛ اما وضع اقتصادی حاکم بر کشور شرایط مرکز نگهداری سالمندان سوگند را بسیار بحرانی کرده است.

ابراهیمی با بیان اینکه کارکنان مرکز نگهداری سالمندان سوگند مانند فرشتگانی هستند که عاشقانه و داوطلبانه به سالمندان و کودکان معلول خدمت‌رسانی می‌کنند، ادامه داد: مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان سوگند با بودجه شخصی و با هدف نگهداری، درمان و توانبخشی سالمندان بی‌بضاعت و تلاش در راستای پیشگیری از پیشرفت ضایعه و تسکین درد آنها به صورت شبانه‌روزی راه اندازی شده است؛ اما در روزهای اخیر شاهد کمبود و گرانی شدید و نگران‌کننده پوشک بزرگسالان بوده‌ایم از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت‌ها با  مشکلات متعددی در تهیه هزینه دارو، تغذیه و... مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: امروز شرایط خاصی بر این مرکز نگهداری حاکم است و در زمینه تامین وسایل کمک توانبخشی و بهداشتی برای مددجویان با محدودیت‌هایی روبه رو هستیم و امیدواریم مسئولان شهرستان لنجان این مرکز را حمایت کنند تا از این بحران عبور کنیم.

کد خبر 354879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.