گردشگری به عنوان محور توسعه مورد توجه قرار بگیرد

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: با تشکیل تشکل ها و همکاری میان افراد و دستگاه های مختلف به توسعه صنعت گردشگری کمک کنیم.در اینصورت گردشگری می تواند نقش موثری در راستای ارتقا توسعه و اقتصاد کشور داشته باشد.

به گزارش  خبرنگار ایمنا، فریدون الهیاری،صبح امروز _پنجشنبه ۵ مهر_ با شرکت در همایشی به مناسبت روز گردشگری که در هتل آسمان برگزار شد شناخت ظرفیت ها، فرصت ها و امکانات و ضروریت های این حوزه را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: امروزه گردشگری در اقتصاد دنیا جایگاه ویژه ای به لحاظ اشتغال و درآمد زایی دارد.

وی با بیان اینکه ایران به لحاظ جاذبه های گردشگری جزء ۱۰ کشور برتر دنیاست، افزود: شهر اصفهان به لحاظ گردشگری جایگاه ویژه ای دارد و باید از ظرفیت های استان اصفهان برای ارتقا صنعت گردشگری استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور دوره انقلاب و جنگ را گذرانده و با هجمه ای از ایران هراسی و تبلیغات منفی در سطح جهان روبرو بوده است، گفت: بسیاری از گردشگران پس از ورود به کشور بر کذب بودن این تبلیغات صحه می گذارند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: امروزه کشور در دو حوزه اقتصادی از جمله کشاورزی و صنعت با چالش هایی مواجه است که نقش گردشگری را در اقتصاد کشور گوشزد می کند.

وی با بیان اینکه گردشگری باید به عنوان یک پروژه تعریف شود، ادامه داد: البته در برنامه چشم انداز ۵ ساله و سایر برنامه های توسعه گردشگری و مسائل مربوط به آن در نظر گرفته شده است اما آنچه اهمیت دارد عملیاتی کردن این دستور العمل ها است.

الهیاری با تاکید بر اینکه گردشگری امروزه نیازمند نگاه همه جانبه است، اضافه کرد: گردشگری یک حوزه فرا بخشی است وهمه دستگاه ها و ارگان ها به خصوص ارگان های مذهبی  باید به گردشگری به عنوان محور توسعه کمک کنند اما متاسفانه هنوز به گردشگری به عنوان یک پروژه نگاه نشده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: نگاه آرمان گرایانه بجا و متناسب می تواند موجب ارتقا صنعت گردشگری شود و بعضا ایده های خوبی در این زمینه مطرح می شود اما چنانچه به زیر ساخت ها و واقعیت ها توجه نشود فایده مطلوب را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه چنانچه به گذشته نگاهی بیندازیم پیشرفتی رو به جلو در صنعت گردشگری داشته ایم، اظهار کرد: صدور ویزای فرودگاهی برای ۱۹۱ کشور اروپایی در جهان، رشد ۱۲ درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور و رشد ۳۰ درصدی ورود گردشگر به شهر اصفهان همچنین وجود ۳۰۰ اقامتگاه بوم گردی از جمله نکات مثبتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

الهیاری افزود: گردشگری نباید محدود به چند حوزه و در شهرها بنا شود امروز گردشگری تاریخی و فرهنگی، گردشگری طبیعت و گردشگری زیارتی سه گردشگری مطرح در سطح کشور است که نسبت به سایر حوزه های گردشگری وضعیت بهتری دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با انتقاد به نگاه کلیشه ای به گردشگری تاریخی و فرهنگی گفت: در این بخش از گردشگری ظرفیت های عظیمی وجود دارد که باید به آن توجه و در جهت احیا و بازسازی آن گام برداشت.

وی گفت: بسیاری از گردشگران حاضر هستند با صرف هزینه و خطر پذیری به نقاط دوردست سفر کنند بنابراین می توانیم در استان اصفهان یک پک گردشگری کامل ایجاد کنیم تا گردشگر ضمن حضور در هتل پنج ستاره در شهر اصفهان در نقاط دیگر استان مانند نائین، سمیرم و فریدون شهر هم حضور پیدا کرده و ضمن بازدید از جاذبه ها از اقامتگاه های بوم گردی نیز استفاده کند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گروشگری استان اصفهان افزود: فعالیت هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی در یک راستا است و همه می توانند در قالب یک پروژه و پک مناسب موجب توسعه صنعت گردشگری شوند البته اقامتگاه های بوم گردی صرفا باید در مناطق دوردست و روستایی و براساس برندسازی جاذبه های گردشگری ایجاد شود و ایجاد این اقامتگاه ها در شهر درست نیست.

وی به ثبت بسیاری از جاذبه های تاریخی و فرهنگی در لیست میراث فرهنگ و گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: باید به  گنجینه های زنده که آثار فرهنگی مورد غفلت واقع شده توجه کرد و  ارزش ها و رویدادهای فرهنگ مهمی که تا امروز آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است در قالب رویدادسازی فرهنگی و متناسب با هر منطقه معرفی شود.

الهیاری با انتقاد از برنامه های کلیشه ای و مقلدانه گفت: برنامه ها باید متناسب با فرهنگ و ملیت و توجه به حوزه های خاص فرهنگی باشد. رویدادهای شهرستان ها به لحاظ آئین ها وسنت ها باید برندسازی و پس از ثبت ملی برای جذب گردشگر مورد توجه قرار بگیرند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان افزود: امروزه شرق استان اصفهان به لحاظ گردشگری جایگاه ویژه ای دارد و وجود ۳۰۰ اقامتگاه بوم گردی فعال دلیلی بر این ادعا است. کاشان، نطنز، اردستان و نائین جایگاه خوبی  در گردشگری اصفهان دارند و افزایش ۳۰ درصدی نرخ ورود گردشگر خارجی نشان از جایگاه ویژه این استان در کشور دارد.

الهیاری گفت: استان اصفهان از دامنه های زاگرس تا فلات مرکزی ادامه دارد و این تنوع یک فرصت را برای استان اصفهان ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بخش دولتی به لحاظ محدودیت ها نمی تواند در این حوزه فعال باشد و باید با تعاملات مناسب زمینه حضور بخش خصوصی قدرتمند را فراهم کرد، گفت: البته خروج صنعت گردشگری از حوزه صنفی با تصویب مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت حائز اهمیت است، اما برخی اوقات ساز و کار مناسب برای حمایت وجود ندارد.

الهیاری ادامه داد: به عنوان فعالان گردشگری نباید اجازه دهیم این حوزه با هر تغییراتی تحت تاثیر قرار گرفته و دچار افول شود بنابراین باید با تشکیل تشکل ها و همکاری میان افراد و دستگاه های مختلف به توسعه صنعت گردشگری کمک کنیم. در اینصورت گردشگری می تواند نقش موثری در راستای ارتقا توسعه و اقتصاد کشور داشته باشد.

 مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: ظرفیت ۳۰ هزار اقامت در سطح استان اصفهان نشان از این دارد که این استان ظرفیت لازم را در این زمینه دارد و با توجه به شروع موج گردشگری در کشور که باید به سمت استان اصفهان کشیده شود به ارتقا تاسیسات گردشگری و اقتصاد کشور کمک کرد.

به گزارش ایمنا، در این مراسم از تعدادی فعالان حوزه گردشگری تقدیر و از سامانه میدان مجازی گردشگری به عنوان یک سامانه گردشگری رونمایی شد.

کد خبر 354520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.