هنوز اورژانس هوایی اصفهان راه‌اندازی  نشده است

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اوژانس هوایی اصفهان علی‌رغم اینکه اصفهان به عنوان اولین استان این امر را آغاز کرد هنوز به بهره برداری نرسیده است، گفت: برای پر کردن این خلاء با هوانیروز قراردادی را منعقد کرده‌ایم که البته به خاطر نظامی بودن محدودیت‌هایی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غفور راستین پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری چهل و سومین سالگرد تاسیس اورژانس با اشاره به لزوم توسعه پایگاه‌های امدادرسانی اورژانس در کشور  به ویژه استان اصفهان اظهار کرد: توسعه اورژانس دریایی در قالب سه پایگاه در استان اصفهان در حال انجام است..

وی شاخص‌ترین نقش اورژانس کشور در یک سال اخیر را امدادرسانی در زلزله کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در این حادثه در کمتر از  ۲۴ ساعت هفت هزار و ۳۵۰ مصدوم را از روستاهای زلزله‌زده به بیمارستان‌ها انتقال دهند.

مدیرمرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: یک هزار و ۹۸۰ عمل جراحی در کمتر و ۱۰۰ پیوند موفق در سه روز برای زلزله زدگان کرمانشاه انجام شد.

وی اضافه کرد: با وجود کمبود دارویی و تجهیزاتی اوژانس در منطقه زلزله‌زده شش بیمارستان صحرایی با ۵۲ تخت راه اندازی شد.

راستین با بیان اینکه در دنیا به دلیل زلزله بیمارهای واگیردار افزایش پیدا می‌کند، افزود: اقدامات بهداشتی و درمانی به موقع از بروز بیماری‌های واگیردار جلوگیری کرد

وی با بیان اینکه اوژانس در زلزله کرمانشاه با کمبود خون و فراورده های خونی روبه رو نشد، اضافه کرد: خدمات اوژانس  پیش بیمارستانی تا پایان سال ۹۶ برای زلزله زدگان به صورت ویژه ادامه داشت.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان همچنین به مصدوم شدن ۹۱ نفر در آتش‌بازی‌های چهارشنببه سوری اصفهان اشاره کرد و گفت: این آمار نسبت به آمار چهارشنبه آخر سال ۹۵ با کاهش میانگین ۴۰ درصدی در بخش بستری و درمان سرپایی رو به رو بوده است.

راستین به افزایش تعداد پایگاه‌های استان اصفهان به ۱۴۵ پایگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۵ پایگاه شهری، ۶۹ پایگاه جاده‌ای و یک اورژانس هوایی در استان اصفهان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه شش ماه نخست امسال ۱۰۷ هزار و ۸۲۰ ماموریت را نیروهای اورژانس انجام داده‌اند، گفت: از این تعداد سه هزار ۳۰۲ ماموریت مربوط به تصادفات جاده‌ای و ۷۴ هزار ۵۱۸ مورد امدادرسانی غیر تصادفی بوده است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه شاخص ارزیابی سرعت عملکرد نیروهای اورژانس ۸۰ درصد افزایش داشته است، افزود: در ارزیابی مد نظر نیروهای اورژانس باید کمتر از هشت دقیقه بالای سر بیمار باشند که این هنوز در شهر اصفهان محقق نشده است.

وی ادامه داد: در جاده ها قانون پوشش فراگیرباید  به ازای هر صد کیلومتر باید  ۲.۵ پایگاه وجود داشته باشد اما این  پوشش در اصفهان ۱.۷ دهم است و اورژانس اصفهان با  استاندارد فاصله زیادی ندارد.

راستین با بیان اینکه نبود امکانات پوشش اپراتورها در  مناطق، دوری و مسافت زیاد جغرافیایی به خصوص در شرق  استان هزینه‌ی بسیاری می‌طلبد، اضافه کرد: این مسائل باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه اوژانس هوایی اصفهان علی رغم اینکه اصفهان به عنوان اولین استان این امر را آغاز کرد هنوز به بهره برداری نرسیده است، افزود: برای پر کردن این خلاء با هوانیروز قراردادی را منعقد کرده‌ایم که البته به خاطر نظامی بودن محدودیت‌هایی دارد و باید نسبت به راه‌اندازی اورژانس هوایی اقدام شود.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در طی دو سال گذشته تا کنون وزارت خانه قرار داد با یک شرکت۱۸ دستگاه هلی کوپتر برای کشور تهیه کرده، که استان‌ها را پوشش می دهد اضافه کرد: سه هلی کوپر به اصفهان اختصاص داده شده که هنوز به دست اورژانس اختصاص داده نشده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ تیم اوژانس بیمارستانی که هر کدام دارای سه نیروی امدادی است برای پیاده روی اربعین در حالت آماده باش هستند، افزود: چارت درمان متخصصان جراجی بیهوشی، ارتوپدی، اوژانس، طب سنتی، اوژانس متناسب با وزارت خانه نیروها را  اعلام کرده تا پوشش می‌دهیم.

راستین همچنین با بیان اینکه هنوز سیستم کاردیوگراف در آمبولانس‌های اصفهان به صورت کامل نصب نشده است، ادامه داد: این امر برای امدادرسانی به موقع به بیماران سکته‌های قلبی را تسریع می‌بخشد.

کد خبر 353608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.