اصفهان می تواند معین کشور سوریه باشد/ خودتحریمی‌ها مخرب‌تر از تحریم‌های خارجی است

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اصفهان توانمندی کافی برای اینکه معین کشور سوریه باشد را داراست.

مصطفی رناسی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در پاسخ به اینکه سهم اصفهان از بازسازی کشور سوریه چقدر است، اظهار کرد: اصفهان توانمندی وامکانات لازم (امکانات گسترده در زمینه فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک، شیرآلات و غیره) برای انجام تمام و کمال این پروژه را دارد، تنها لازم است که خط اعتباری و چگونگی پرداخت‌های مالی آن مشخص و تضمین شود.

وی افزود: نکته مهم این است که تامین کننده مالی این پروژه برای پرداخت ها کشور ایران است یا سوریه، و پرداخت صورت‌های مالی چقدر مورد تضمین است.

رناسی یادآور شد: در سال‌های اخیر همکاران ما دفعاتی به کشور سوریه سفر و بازدید داشته اند اما این دیدار و گفتگوها هنوز شکل عملیاتی به خود نگرفته است.

به گزارش ایمنا، پیش از این مدیرکل بین الملل وزارت راه و شهرسازی در باره  جزئیات تفاهمات و همکاری های اقتصادی ایران و سوریه و بازسازی این کشور توسط ایران خبر داده و مهمترین بندهای توافقنامه همکاری اقتصادی ایران و سوریه را، بازسازی زیرساخت های حمل و نقلی این کشور به خصوص حمل و نقل ریلی و همچنین احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه از سوی شرکت های ایرانی ذکر کرده بود.

آثار خودتحریمی‌ها مخرب‌تر از تحریم‌های خارجی است

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به اینکه در صورت وضع تحریم ها در آبان ماه امسال اتاق بازرگانی اصفهان برای آن چه برنامه هایی دارد و بخش خصوصی اصفهان چطور با این شرایط روبرو می شود، گفت: امیدواریم که تحریم ها وضع نشود اما اگر مجددا این اتفاق بیفتد بی شک بخش خصوصی با مشکلات عدیده ای مواجه می شود.

رناسی افزود: تداوم افزایش نرخ ارز، مشکل در تهیه مواد اولیه، بروز موانع در تبادلات مالی و غیره از جمله اولین اتفاقات ناگواری است که برای بخش خصوصی پیش می آید.

وی اضافه کرد: البته از مشکلات استقبال نمی کنیم و سعی می کنیم بر مشکلات غلبه کنیم اما نیاز به حمایت دولت و کاهش مداخلاتش داریم.

رناسی با بیان اینکه تولید کنندگان ایرانی توانمندی آن را دارند که در زمان تحریم نیاز های داخلی را پاسخگو باشند اما این موضوع نیاز به این دارد که خود تحریمی ها ومداخلات دولت کاهش یابد، ادامه داد: اجازه بدهند ما بازار خودمان را خودمان تأمین کنیم، واردات کالاهای مشابه را ممنوع کنند و در این شرایط سخت سازمان تأمین اجتماعی، سازمان مالیاتی و بانک ها نیز از فشارهای خود بر بخش خصوصی بکاهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سازمان تامین اجتماعی حتی بخشنامه های معاون اول رییس جمهوری با موضع اقتصاد مقاومتی را اجرا نمی کند، افزود: تلاش ما بر این است که در جلسات دولت و بخش خصوصی، همه مشکلات این بخش بازگو شده و خواستار کاهش فشارهای مالیاتی، فشارهای سازمان تامین اجتماعی و بانک ها باشیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اجازه بدهید این باقیمانده از بخش خصوصی به حیات خود ادامه دهد.

وضعیت بخش خصوصی اسفناک است

وی در خصوص وضعیت بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی اصفهان نیز گفت: وضعیت بخش خصوصی اسفناک است، آمار دقیقی از بنگاههای تعطیل و نیمه تعطیل وجود ندارد اما درصد تعطیلی ها اضافه شده است.

رناسی با تاکید بر اینکه خودتحریمی ها آثارش از تحریم های آمریکا هم بیشتر است، افزود: پتروشیمی ها و فولاد، مواد اولیه در اختیار بنگاه های متوسط نمی گذارند و این مواد را به بهانه بورس با قیمت های بالا و از طریق رانت به دست بخش خصوصی می رسانند.

وی ابراز امیدواری کرد: شفافیت حاکم بشود و اجازه دهند که عرضه و تقاضا بصورت مستقیم انجام بگیرد، دست واسطه گران و رانت خواران کوتاه شود، نقش دولت به بخش های نظارتی محدود شده و تولید کننده و مصرف کننده بتوانند به طور مستقیم وارد معامله شوند.

کد خبر 353594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.