شب "برج های کبوتر و اصفهان" در عمارت سعدی

گروه هنری "سونره" با همکاری مجله فرهنگی هنری بخارا در ادامه سلسله برنامه‌های شب‌های بخارا، شب "برج های کبوتر و اصفهان" را در عمارت سعدی برگزار می‌کند.

به گزارش ایمنا، شب‌های بخارا مجالسی در گرامیداشت فرهنگ و هنر و بزرگان ایران و خارج از ایران است که از سوی مجله فرهنگی هنری بخارا برگزار می‌شود. این دوماهنامۀ‌ فرهنگی و هنری به مدیر مسئولی و سردبیری علی دهباشی از مرداد و شهریور ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد و در هر شماره از این مجله، یادنامه ای از مفاخر فرهنگی و هنری ایران و جهان نیز ارایه می‌شود.

گروه هنری "سونره" که برگزاری سلسله برنامه‌های شب‌های بخارا در اصفهان را بر عهده دارد در ادامه سلسله مجالس شب‌های بخارا و با همکاری حوزه هنری اصفهان، شب "برج های کبوتر و اصفهان" را با حضور "محمدسعید محصصی" و "علی دهباشی" در عمارت سعدی برگزار می‌کند.

برخی محققان کبوترخانه ها را شاهکار معماری دوره صفویه می دانند و معتقدند نخستین نمونه کبوترخانه ها در زمان شاه عباس به وجود آمده است. در این بناها که زیبایی و کارآمدی آنها چنان به هم آمیخته است که جدایی ناپذیر به نظر می آیند، ازعلومی همچون فیزیک، ریاضیات، جانورشناسی، روان شناسی جانوری و آب و هواشناسی و غیره استفاده شده است. این کبوتر خانه ها به خاطر تنوع بسیار در شکل و اندازه و تکرار موزون آنها و هماهنگی شان با طبیعت و زیبایی های اطراف و به ویژه بافت و فضا های اعجاب آور و هماهنگ درونی می تواند یکی از جاذبه های نادیده انگاشته جهانگردی در اصفهان به شمار آید.

دور کردن کبوتران از مزارع برای جلوگیری از آسیب رساندن به مزارع و شکار و استفاده کردن از گوشت آنها از اهداف ساخت این نوع بناها در گذشته بوده است، هم‌چنین قسمت عمده فضولات  کبوتران در حاصلخیزی زمین های زراعتی و مقدار کمی هم در دباغی به مصرف می رسیده است.

شب "برج های کبوتر و اصفهان" چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ساعت ۱۷ در عمارت سعدی، واقع در خیابان استانداری، گذر سعدی برگزار می‌شود.

کد خبر 352986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.