۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
اسماعیل دمیرچی فردا تشییع می‌شود

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر زنده‌یاد "اسماعیل دمیرچی" نویسنده و پیشکسوت حوزه صنعت چاپ و نشر فردا برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا،  مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد "اسماعیل دمیرچی" فردا ساعت ۹ صبح در مقابل خانه هنرمندان در تهران برگزار می‌شود. پس از برگزاری این مراسم، پیکر این چهره نامی حوزه صنعت چاپ برای خاکسپاری در قطعه نام‌آوران به بهشت زهرا(س) منتقل خواهد شد. اسماعیل دمیرچی که چند ماهی در بستر بیماری به سر می‌بُرد، سحرگاه روز جمعه ۱۶ شهریورماه در سن ۸۵ سالگی بدرود حیات گفت.

زنده‌یاد دمیرچی از سال ۱۳۳۱ به فعالیت در چاپخانه‌های مختلفی مانند علمی، تابان، بانک ملی و روزنامه اطلاعات مشغول بود. با این وجود، توجه اصلی او به حوزه آموزش صنعت چاپ بود و آرام آرام کارگاه‌هایی را برای آموزش هنرجویان این صنعت، کلید زد.

اسماعیل دمیرچی در سال ۱۳۳۹ در اولین مدرسه چاپ و حروفچینی زنده‌یاد مرتضی نوریانی استخدام شد. تأسیس و راه‌اندازی مراکز آموزش و مشاوره در کارگاه‌های چاپ و نیز موزه صنعت چاپ ایران، از مهم ترین اقدامات زنده‌یاد دمیرچی به شمار می‌آید.

کتاب "آشنایی با صنعت چاپ" دمیرچی در دوره بیست و یکم جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، عنوان "برگزیده" را برای او به ارمغان آورد. آشنایی با صنعت چاپ، تاریخ چاپ سنگی، گفتگو با قبیله چاپ، هویت‌های پایدار، مرتضی نوریانی، آزمون‌های خاکستر شده و یادداشت‌های جاافتاده از دیگر آثار او است. دمیرچی ده‌ها مقاله تخصصی نیز در مجلات حوزه صنعت چاپ، منتشر کرده است.

وی در آخرین اثر مکتوب خود "یادداشت‌های جاافتاده" پیگیری‌ها، مکاتبات و اقدامات خود را برای راه‌اندازی موزه چاپ شرح داده است. اخیراً و در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ، از "اسماعیل دمیرچی" به عنوان "چهره شاخص حوزه صنعت چاض" تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 352861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.