قطعات خودرو به ارزش ۸۸۱.۸ میلیون دلار صدرنشین واردات است

بررسی تازه ترین آمار تجارت خارجی گمرک نشان می دهد که در پنج ماه نخست امسال ۸۸۱ میلیون و ۸۲۱ هزار دلار قطعات منفصله تولید خودرو وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰۳.۶درصد رشد داشت.

به گزارش ایمنا، براساس آمار گمرک، تلفن همراه، موز و برنج سفید در شمار ۱۵ قلم کالای عمده وارداتی در پنج ماهه نخست امسال بودند.

واردات تلفن همراه ۹۳ درصد افزایش یافت

مبارزه با قاچاق گوشی های تلفن همراه همواره مطرح بوده و سرانجام مرحله عملیاتی طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) از اواخر مهر پارسال با هدف ساماندهی ورود گوشی ها به کشور و مبارزه با قاچاق آن، آغاز شد.
پس از مشمول شدن نشان تجاری اپل، نوبت به سایر نشان های تجاری مانند موتورولا، گوگل، بلک بری، ال‌.جی رسید و به خریداران این نشان ها هشدار داده شد در صورتی که قصد خرید دارند، مراحل ثبت و فعال‌سازی انجام دهند تا بتوانند از خدمات شبکه تلفن همراه روی گوشی های خود استفاده کنند.

براساس آمار تجارت خارجی گمرک طرح رجیستری تلفن همراه موجب شده در پنج ماه نخست امسال ۲۳۹ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۵۹۴ میلیون دلار موبایل وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزشی ۹۲.۹ درصد رشد داشت.
واردات گوشی تلفن هراه از لحاظ وزنی در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۱.۵۴ درصد افزایش یافت.

۲۰۰ میلیون دلار موز وارد کشور شد

پنج ماه ابتدایی امسال ۲۰۹ هزار تن موز به ارزش ۲۰۰ میلیون و ۷۷ هزار دلار وارد کشور شده و رتبه نهم کالاهای وارداتی به کشور را به خود اختصاص داده است. واردات موز در بازه زمانی مورد نظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۸.۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۱.۴ درصد کم شده است. پنج ماهه اول پارسال ۲۳۹ هزار تن موز وارد کشور شد.

واردات برنج از لحاظ وزنی ۱۹ درصد کاهش یافت

واردات برنج در پنج ماهه نخست امسال ۸۳۸ هزار و ۹۲۷ تن برنج سفید به ارزش ۸۶۳ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۳۹۱ دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۱۹.۶ درصد و از لحاظ ارزش ۱۳ درصد کاهش یافت. واردات برنج به لحاظ وزنی ۶ درصد و از لحاظ ارزشی ۵ درصد از کل واردات کشور در بازه زمانی یادشده به خود اختصاص داده است.

براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در پنج ماهه نخست امسال ۱۳ میلیون و ۹۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۸۳۹ میلیون دلار کالا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۶ درصد و از نظر ارزشی ۹.۶۶ درصد کاهش داشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 352859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.