بازگشت امنیت خاطر به مردم با ارز تک نرخی/ واردکنندگان کالا قاچاقچی یا محتکر نیستند

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دو نرخی بودن قیمت ارز عملا ایجاد مشکل و فساد می کند و تک نرخی شدن آن حتی به بالاترین قیمت می تواند آرامش و امنیت خاطر را به مردم و تجار بازگرداند.

قاسمعلی جباری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بهترین اقدامی که دولت در شرایط کنونی می تواند انجام دهد این است که ارز را تک نرخی کند، حتی در بالاترین قیمت ممکن.

وی با بیان اینکه قیمت ارز با هر نرخی، باید شفاف شده و برای همه یکسان باشد، افزود: اگر پس از یکسان سازی نرخ ارز قشری از جامعه به کمک نیاز پیدا کند دولت باید به جای تمرکز بر دو نرخی بودن ارز ( یک نرخ رسمی یعنی ۴۲۰۰ تومان و یک نرخ در بازار ثانویه) که حداقل مشکل آن ایجاد دوگانگی است، بر کمک به این قشر تمرکز کند.

جباری با تشریح این موضوع که در واقع  با سه نرخ رسمی، نرخ در بازار ثانویه و نرخی که در بازار خرید و فروش می شود، مواجه هستیم، اضافه کرد: اما به صورت رسمی دو نرخ وجود دارد، که به طور طبیعی مشکل ایجاد می کند.

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: با تک نرخی شدن ارز بسیاری از نابسامانی ها سامان یافته و حقوق کسی ضایع نمی شود، همچنین از قاچاق نیز تا حدی جلوگیری می شود.

جباری گفت: اگر در کشور یک نرخ وجود داشته باشد، با توجه به اینکه ارز حاصل از مبادلات تجاری، منافعش به صندوق ملی وارد می شود و پشتوانه هزینه های دولت است بنابراین اطمینان خاطرو امنیت روانی به بازار بر می گردد و کسی دیگر پولش را صرف خرید ارز، سکه و یا چیزهای دیگر نمی کند.

وجود کارمزد با نرخ های بالا، مبادلات را سخت می کند

وی در رابطه با نشر اخباری مبنی بر اینکه چین دیگر امکان کار با یورو را در تجارت با ایران ندارد و تعاملات پولی دو کشور فقط با یوان ( پول رایج در کشور چین) پیگیری می شود، گفت: این موضوع خبر جدیدی نیست و پیش از این نیز مبادلات با چین بیشتر با همین ارز انجام می شد.

جباری افزود: اینکه معامله با چین فقط از طریق یوآن انجام شود مشکلی ایجاد نمی کند زیرا تا کنون نیز بیشتر مبادلات از طریق همین ارز انجام می شد اما مشکلی که از قبل وجود داشته و دارد، این است که انجام مبادلات با کارمزدهای با نرخ بالا انجام می شود که تجار را با مشکلات فراوانی روبرو می کند.

وی اضافه کرد: درصد صدور حواله های ارزی تا پیش از این با کمتر از یک درصد کارمزد محاسبه می شد، اما اکنون صحبت از ۱۵ یا ۱۶ درصد کارمزد است.

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد:  مشکل دیگر محدود شدن انجام مبادلات ارزی ما به دو بانک چینی است که خود مشکلات زیادی به بار می آورد زیرا مشتریان چینی با این دو بانک به ویژه بانک کونلون کار نمی کنند.

وجود معافیت ارزی واردات برخی کالاها ناامنی روانی ایجاد می کند

وی در تحلیل معافیت برخی کالاها (که سال گذشته ثبت سفارش شده اند) از پرداخت مابه التفاوت ارزی برای ترخیص از گمرک و پرداخت این مبلغ برای برخی دیگر، گفت: این اقدام  نتیجه ای جز ایجاد ناامنی روانی و عدم اعتماد در جامعه ندارد.

جباری افزود: حتی اگر کار درستی هم باشد عملا این موضوع را به جامعه القا می کند که گرانی را بپذیرید زیرا کسی که مابه التفاوت را می پردازد مجبور است قیمت کالا را بالاتر ببرد. این اقدام نیاز به یک آنالیز کارشناسانه و اقتصادی داشت که متاسفانه تا کنون انجام نشده است.

واردکنندگان کالا قاچاقچی یا محتکر نیستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: نباید به واردکنندگان کالا انگشت اتهام قاچاق چی یا محتکر ، زده شود زیرا آنها مثل همیشه کار خود را انجام داده اند باید با کسانی که با تبدیل دارایی های خود به ارز باعث عدم تعادل و افزایش ناگهانی نرخ ارز شدند و در ازای آن هیچ چیز برای کشور نیاورده و وارد نکردند، برخورد شود.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان افزود: به عنوان مثال در کشور ما روزانه ۸ هزار تُن برنج مصرف می شود و برای اینکه یک سال برنج داشته باشد باید سه میلیون تُن برنج در انبارها ذخیره شود، این موضوع گویای احتکار نیست و یک امر کاملا طبیعی است.

کد خبر 352843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.