نیکخواه آزاد: فیلمسازی برای کودکان لذت بخش است

تهیه کننده و کارگردان فیلم «سوم شخص غایب» و برگزیده بخش جلوه گاه امید در حاشیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان خاطرات خود از سینمای کودک و نوجوان را مرور کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، وحید نیکخواه آزاد تهیه کننده، نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان که نامش یادآور دوران طلایی سینمای کودک و نوجوان است و امسال نیز جایزه تهیه کنندگی را برای فیلم «سوم شخص غایب» در بخش جلوه گاه امید گرفته است، در گفت و گویی درباره این فیلم و ویژگی هایش این گونه می گوید.

ایده اولیه فیلم"سوم شخص غایب" چطور شکل گرفت؟

این فیلم  قصه ای خیلی قدیمی دارد. درسال های دور ۷۳ یا ۷۴ من و "حمیدجبلی" قصه هایی برای ساخت فیلم های کوتاه می نوشتیم. یکی از همین قصه ها تبدیل به "سوم شخص غایب" شد. امسال فکرکردم بعد از این همه سال یکی از این ایده ها را فیلم کنم و بسازم.

چرا اصفهان را به عنوان لوکیشن اصلی انتخاب کردید؟

با خودم فکر کردم وقتی اصفهان صاحب جشنواره است، از لوکیشن های بی نظیر این شهر در فیلم استفاده شود. این فیلم را می شد در تهران یا حتی شهرهای کوچک‌تر ساخت که فیلمبرداری در آن راحت تر باشد؛ اما فکرکردم خوب است در همین شهر فیلم بسازم. اصفهان، لوکیشن های بسیار خوبی برای فیلمبرداری دارد. عده ای توصیه می کردند در یک شهر کوچک تر فیلم بسازم، اما فکر کردم وقتی جشنواره در اصفهان برگزارمی شود، فیلمبرداری هم در اصفهان باشد و از این بابت بسیار خوشحالم.

بازیگران این فیلم از بین داوطلبان داوری جشنواره انتخاب شدند؟

بله، در زمان پیش تولید فیلم ما حدود۱۰۰ داوطلب به ستاد جشنواره آمده بودند تا آزمون بدهند. از بین این ۱۰۰ نفر حدود ۲۵ نفر کودک و نوجوان را براساس چهره و ویژگی های فیزیکی انتخاب کردیم و در نهایت به چهار نفر بازیگر اصلی فیلم رسیدیم، اما همه آن ۲۵ نفر اولیه که انتخاب شدند در فیلم بازی کردند. فیلمبرداری در مدرسه ای بود که معماری اش را خیلی دوست نداشتم اما انباری که در آن هست باید با خیابان پشتی مرتبط می بود به همین دلیل این مدرسه را انتخاب کردیم. لوکیشن فیلم در دبیرستان "راهیان دانشگاه" در چهارراه اشراق اصفهان قرار داشت.

چرا نسبت به سینمای کودک و نوجوان دغدغه مندید؟

از ۱۸ سالگی آشنایی جدی با ادبیات کودک پیدا کردم و کارم را در این حیطه ادامه دادم. بعدها سردبیر "کیهان بچه ها" و مدیر تولید کتاب کودک کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شدم. دو دوره نیز مدیر گروه شبکه یک و دو تلویزیون بودم و در سینما هم همین راه را ادامه دادم.

چرا فیلم های قدیمی سینمای کودک و نوجوان نسبت به فیلم های امروز این سینما موفق تر بودند؟

آن دوره، یک دوره خاص و طلایی در سینمای ایران بود. در دوره ای مدیریت سینما بسیار خوب بود و مدیران عزمشان را جزم کرده بودند کار فیلمسازان را به نتیجه برسانند. آن دوره خاص دیگر تکرار نشد. اما در دوسه سال اخیر فضا برای فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان بهتر شده است.

کار کردن با بازیگران کودک و نوجوان چقدر سخت است؟

کارکردن با بچه ها مطمئنا سخت تراست. انتخاب بازیگر کودک بسیارمهم است.همین که بتوانی  با زیرو بم روحیات بچه ها آشنا بشوی خیلی مهم است. در سینمای کودک و نوجوان تمرکز بر پیش تولید اهمیت زیادی دارد تا کارگردان بتواند با بچه ها مانوس شود. من در این فیلم به دلیل پیش تولید سریع این امکان را نداشتم اما باید اعتراف کنم  کارکردن با بچه ها خیلی لذت بخش است زیرا روح آنها همچنان پاک و دست نخورده و بکر است. باید فیلم هایی بسازیم که در مقابل فیلم های غربی و باکیفیت بالا برای بچه ها کم نیاورد و جذابیت داشته باشد.

کد خبر 352624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.