مهاجرت دلیل تغییر نسبت جنسی جمعیت اصفهان

یک جامعه شناس گفت: مهاجرت به ویژه از مناطق روستایی به مناطق شهری منجر به بر هم خوردن تعادل نسبت جمعیتی در استان اصفهان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موضوع رشد جمعیت و نسبت جمعیت جنس زن به مرد از مهم‌ترین مواردی است که در جمعیت شناسی به آن می پردازند. در بیشتر مواقع تعداد تولد نوزادان پسر با اختلاف ناچیزی‌، بیشتر از تعداد تولد نوزادان دختر است. عواملی مانند بیماری‌ها، جنگ و کنترل عمدی جمعیت، بر روی تعادل یا برهم خوردن تعادل میزان جمعیت دو جنس تاثیر دارد. کشور ما نیز از این پدیده مستثنی نیست. پیش از این رسانه ها از افزایش تعداد مردان در شهرهایی چون اصفهان، یزد و بوشهر خبر داده بودند که نشان از تغییر در توازن جنسی جمعیت دارد.

حسین غفرانی، مدیرکل ثبت‌ احوال ادستان اصفهان نیز در گفت‌وگویی با ایمنا اعلام کرده بود: "استان اصفهان دارای پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر جمعیت است که دو میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۷۷ نفر از این شهروندان مرد و دو میلیون و ۵۲۱ هزار و ۳۷۳ نفر زن هستند". این یعنی بیش از ۷۰ هزار نفر میان زن و مرد، اختلاف جمعیتی وجود دارد.

در این راستا سیمین کاظمی، جامعه شناس در خصوص بر هم خوردن تعادل جمعیتی در اصفهان و بحران کاهش تعداد زنان در جامعه به ویژه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت:‌ نسبت جنسی تولد با نسبت جنسی در جمعیت عمومی متفاوت است و دلایل متفاوتی هم دارد. به طور کلی در بدو تولد نسبت جنسی طبیعی بین ١٠٢ تا ١٠٧نفر طبیعی در نظر گرفته می‌شود که میانگین آن ١٠٥ پسر به ١٠٠ دختر است.

وی افزود: آخرین آماری که سازمان ثبت احوال درسال ١٣٩٤ منتشر کرده، در استان اصفهان نسبت جنسی  ١٠٧ پسر به ازای ١٠٠ دختر متولد شده است.

این جامعه شناس تصریح کرد:‌البته نکته‌ای که در مورد آمار سال ١٣٩٤ قابل تأمل است، به هم خوردن نسبت جنسی در مناطق روستایی اصفهان است که ١٠٩ پسر به ازای ١٠٠ دختر بوده و از آن حد طبیعی فاصله گرفته است. این مسأله نیاز به بررسی دارد که چرا چنین اتفاقی افتاده، آیا یک امر اتقاقی بوده یا ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی بر آن تأثیر گذاشته است.

کاظمی اضافه کرد: مهم‌ترین علتی که موجب برهم خوردن نسبت جنسی می‌شود، مداخلات انسانی با استفاده از تکنولوژی‌های پزشکی است که به والدین اجازه می‌دهد، پیش از تولد از جنس جنین مطلع شوند و با حذف جنین، که عموماً شامل دختران می‌شود، نسبت جنسی جمعیت را برهم بزنند. مانند اتفاقی که در کشورهای مثل هند و چین افتاد و نسبت جنسی جمعیت تغییر یافت.

وی با بیان اینکه در نسبت جنسی در جمعیت عمومی عوامل مختلفی علاوه بر تغییر نسبت جنسی تولد می‌تواند تأثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: یکی از این عوامل می‌تواند مهاجرت مردان از مناطق کمتر توسعه یافته به مراکز صنعتی به دنبال پیدا کردن شغل باشد که جمعیت مردان را نسبت به زنان افزایش می‌دهد و محتمل‌ترین دلیل تغییر نسبت جنسی جمعیت عمومی در اصفهان طی سال‌های گذشته، می‌تواند همین عامل مهاجرت باشد.

این پزشک اضافه کرد: تغییر عامدانه نسبت جنسی جمعیت در زمینه نابرابری جنسیتی و ارزشمند شمردن پسران در مقابل بی‌ارزش دانستن دختران رخ می‌دهد و با کاهش جمعیت زنان، آن‌ها را در معرض انواع خشونت‌های جنسیتی و بهره‌کشی جنسی قرار می‌دهد. علاوه بر این، همسریابی و ازدواج را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

کاظمی ادامه داد: در چنین شرایطی مردان طبقه فرودست و روستایی شانس کمتری برای ازدواج خواهند داشت که خود علاوه بر پیامدهای فردی، خشونت را در جامعه افزایش می‌دهد.

کد خبر 352482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.