به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست که پیش از ظهر امروز _یکشنبه یازدهم شهریورماه_ با حضور محمد فتوحی شاه آبادی تهیه کننده، خدایار قاقانی منتقد، مارال سجادی نویسنده فیلمنامه، ابوالفضل سلیمی بازیگر و طراح این اثر و همچنین سجاد اسماعیلی بازیگر نقش اول این اثر برگزار شد.
ابتدا خدایار قاضی منتقد این فیلم گفت: فیلم ریتم مناسبی داشت و مخاطب را با ذوق زدگی پیش میبرد و ابعاد فرهنگیمان را در بخش های رفتاری و اخلاقی و معرفت روشن میکرد. آهنگ ساز فیلم فرید سعاتمند در انتقال احساس و موثر بود.
حاجی غلامی با اشاره به روند انتخاب سوژه گفت: سوژه فیلم لکنت را از یک عکس خبری به نام کتابدار گرفتم که در روستایی چند کتاب جمع آوری کرده بود تا کتابخانه ای راه بیندازد.
بافت تاریخی خرانق خالی از سکنه است
در ادامه این نشست محمد فتوحی شاه آبادی تهیه کننده این اثر اظهار کرد: حاجی غلامی یکی از کارگردانان پر آوازه در یزد بود و همکاری با وی برایم باعث افتخار است. روزی که فیلمنامه را خواندم مطمئن شدم این کاری است که ارزش هر سختی را دارد. باتوجه به فیلمنامه میدانستیم کار سختی در پیش است.
وی ادامه داد: روز های سختی را در "خرانق" یکی از روستاهای اردکان در روستای یزد پشت سر گذاشتیم. بافت تاریخی خرانق خالی از سکنه است و گاهی مجبور بودیم صحنه های مورد نظر را بسازیم. با توجه به شرایط آب و هوایی شرایط اقلیمی به گونه ای متفاوت و متغییر بود. با همکاری و صبر همکاران این اثر را ساختیم.
تهیه کننده گفت: ابوالفضل سلیمی نیز یکی از بهترین طراحان استان است که مدرسه درون فیلم را در دو روز ساخت.
برخی سکانسها را بارها نوشتهام
همچنین مارال سجادی نویسنده این اثر اظهار کرد: نخستین چیزی که به ذهنم رسید، دختری بود دارای لکنت و برادری که می خواهد به خواهرش کمک کند. به جزئیات فکر میکردیم و داستان را پیش میبردیم. حاجی غلامی سخت گیر است و برخی سکانسها را بارها نوشتهام.
وی گفت: دلیل انتخاب مقنی در این فیلم، وجود بافت بومی بود. قنات یکی از ارکان اصلی شهر یزد است. زمانی که صحبت یک پیرمرد می شود معنی بودن به ذهن می رسد. با تحقیقاتی که در زمینه قنات کردم کمک بسیاری به انتخاب این شغل کرد.
احساس رضایت از فضای کار و صحنه
در ادامه نیز ابوالفضل سلیمی بازیگر و طراح فیلم "لکنت" در خصوص این اثر گفت: پیش از بازی در این فیلم برای طراح صحنه انتخاب شده بودم. تنها فیلمی که از فضای کار و صحنه به شدت راضی ام و از طراحی آن لذت بردم فیلم لکنت است.
وی افزود: روستاهای متعددی را برسی کردیم تا این که به روستای خرانق رسیدیم. زنده کردن یک بافت مرده سختی هایی داشت. برای این فیلمنامه مدرسه نیز ساخته شد. تک تک وسیله ها و ابزار صحنه را بعد از بحث و جستجوی بسیار پیدا کردهایم.
نزدیکی به زندگی کودکان روستا
سجاد اسماعیلی بازیگر نوجوان این فیلم نیز گفت: پیش از لکنت فیلمی به نام "سلام" را با حاجی غلامی تجربه کردم. زمانی که فیلمنامه را خواندم به نظرم بسیار جالب رسید. در این فیلمنامه فضای بومی یزد به تصویر کشیده شد. تجربه خیلی خوبی بود که بتوانم با کودکان روستا روی یک نیمکت بنشینم و بتوانم با زیر نظر گرفتن این کودکان خودم را به زندگی آنها نزدیک کنیم.
کارکردن با کودکان را دوست دارم
محمد رضا حاجی غلامی کارگردان این اثر اظهار کرد: سجاد اسماعیلی بازیگر نوجوان فیلم لکنت در نقش رسول، دهها برابر این دویده که بسیاری از این صحنهها حذف شده است. مهمترین جزء در سینما فیلمنامه است. اگر فیلمنامه درست باشد فیلم مناسبی از کار در میآید. فیلمنامه از فیلم قویتر است. چرا که برخی از ایدهها اجرایی نمیشود. دویدن جزئی از فیلم است و تنبیهها و سختی هایی که در فیلم به چشم می خورد گاهی با نقش پاهای رسول(سجاد اسماعیلی) است.
وی افزود: کارکردن با کودکان سخت است کارکردن با کودکان را دوست دارم و نمی خواهم وارد سینمای اجتماعی شوم و داستان های زیادی برای کودکان دارم، اما این سختی ارزش ساختن فیلم برای کودکان را دارد. در دوران کودکی ما فیلم های خوبی برای ما ساخته اند. ما نیز باید برای کودکان بسیازیم.
غلامی افزود: احساس می کنم در جامعه اکنون همه عصبانی اند. زمانی که ما بزرگترها عصبانی هستیم نمی توانیم آرامش و صلح را به کودکانمان انتقال دهیم.
نظر شما