قرایی مقدم: گل ۶ برابر حشیش توهم‌زاست

یک جامعه شناس با بیان اینکه گل و ماری جوانا، ماده‌ای اعتیادآور از نوع حشیش است، گفت: برخی از افراد معتقدند که این ماده مخدر اعتیادآور نیست اما میزان توهم‌زایی آن‌ ۴ تا ۶ برابر بیش‌تر از حشیش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در بین جوانان ایرانی خبر خوشی داده و برای اولین بار گفت که تمایل به مصرف شیشه به صفر نزدیک شد.

 از آنجا که در سال‌های اخیر استفاده از مواد مخدر صنعتی افزایش بالایی یافته بود، سخنان سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مصرف شیشه را باید به فال نیک گرفت؛ هر چند او از فصل تازه ای در تغییر الگوی مصرف مواد خبر داده و گفت که الگوی مصرف به سمت گل و ماری جوانا رفته است.

در اینباره  امان‌الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه گل و ماری جوانا، یک ماده اعتیادآور از نوع حشیش است، گفت: برخی افراد معتقدند که این ماده مخدر اعتیادآور نیست اما میزان توهم‌زایی آن‌ ۴ تا ۶ برابر بیش‌تر از حشیش است.

این جامعه شناس دسترسی راحت و قیمت ارزان این نوع ماده مخدر را یکی از دلایل اصلی توجه جوانان به گل نام برد و افزود: این باور در میان جوانان وجود دارد که زیان دهی گل کمتر است و این یکی دیگر از دلایل گرایش به مصرف این مواد است.

وی به گرایش بیشتر دختران به مصرف گل و ماری جوانا اشاره کرد و ادامه داد: دختران بر این باورند که این ماده مخدر آسیب کمتری به جسم وارد می‌کند.

قرایی مقدم به اثرات مخرب شیشسه بر روی ذهن و جسم مصرف‌کنندگان این نوع ماده مخدر اشاره کرد و گفت: این ماده مخدر به  اندازه ای روی ذهن تاثیر می‌گذارد که باعث  بروز رفتار نابهنجار و بسیار خطرناک می‌شود که نمونه‌های بارز آن را در جامعه شاهد بوده‌ایم.  بر این اساس اثرات مخرب؛  همچنین دشواری دسترسی به شیشه از دلایل کاهش مصرف این نوع ماده مخدر است.

وی با بیان اینکه بیشترین دلیل گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر خودنمایی در جمع دوستان است، تصریح کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که تمایل به بروز این رفتار ریشه در بی توجهی والدین به فرزندان دارد.

این جامعه شناس همچنین با تاکید بر اینکه تغییر ناگهانی گرایش‌ افراد به یک نوع ماده مخدرهشداری جدی است، افزود: مسئولان باید بتوانند به خوبی پاسخگوی افکار عمومی بوده و اقدامات انجام شده در این رابطه توضیح دهند.

کد خبر 351793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.