شناسنامه دار کردن انبارها راهکاری موثر برای مقابله با قاچاق و احتکار

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها یکی از راه های شفافیت اقتصادی و جلوگیری از قاچاق و احتکار بوده بر همین اساس باید با آگاهی بخشی به سمتی حرکت کنیم که همه انبارهایی که در این شهرستان قرار دارند اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان لنجان اظهار کرد: مبارزه جدی و واقعی با فساد، احتکار و قاچاق از جمله مسایلی است که امروز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چراکه در شرایط فعلی برخی افراد سودجو و معارض در کشور از این حربه استفاده کرده تا بر پیکره اقتصادی جامعه ضربات سنگینی را وارد کنند.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا موجب از بین رفتن تولید داخلی و منافع ملی می شود، افزود: مردم باید بدانند قاچاق کالا باعث اختلال در اجرای برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت شده و باعث رکود اقتصادی خواهد شد از این جهت مقام معظم رهبری بر مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا و ارز تاکیدات فراوانی داشته‌اند و بر همین اساس امسال را تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شرایط حاکم بر کشور وظیفه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان لنجان حساس‌تر و سنگین‌تر شده است و باید با فرهنگ سازی مصرف تولید داخلی، به مقابله با ورود کالای قاچاق به شهرستان لنجان بپردازیم.

وی ادامه داد: شهرستان لنجان در مسیر مواصلاتی چندین استان کشور قرار گرفته است و این مسئله باعث شده تهدیدهایی چون قاچاق دام، چوب، کالاهای خارجی، مواد غذایی، سیگار و ... این شهرستان را تهدید کند بر همین اساس استفاده از ظرفیت حوزه‌های بومی و محلی، تعامل بین بخشی با ارگان‌هایی چون سپاه و بسیج در پیشبرد اهداف ایستگاه‌های ایست و بازرسی در لنجان بسیار کارآمد است و باید مورد توجه قرار گیرد.

صفرخانلو اضافه کرد: مردم باید بدانند قاچاق کالا با انحراف سرمایه گذاری، فرار سرمایه، افزایش بیکاری، کاهش ارزش پول ملی و توزیع نابرابر درآمدها در جامعه آسیب های جدی را به بدنه کشور و خصوصا مردم وارد می کند بنابراین باید تلاش شود تا فرهنگ استفاده از برندهای ایرانی مورد توجه مردم قرار گیرد.

وی عنوان کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند:" کلید رفع مشکلات اقتصادی مردم نه در خارج بلکه در داخل و «تقویت و رونق تولید داخلی» بوده و یکی از موثرترین راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین مبارزه به قاچاق کالا و ارز تعهد مردم نسبت به خرید کالای داخل است."

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لنجان باید با بررسی ظرفیت شهرستان در راستای پیشگیری از قاچاق کالا حرکت کرده و شیوه‌های ورود و خروج کالای قاچاق از مبادی ورودی و خروجی و همچنین تهیه برنامه مطالعاتی و تحقیق پیرامون موضوعات ضروری در این شهرستان جهت ارایه روش‌های موثر برای پیشگیری را انجام ‌دهد.

وی یادآور شد: ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها یکی از راه های شفافیت اقتصادی و جلوگیری از قاچاق و احتکار بوده و بر همین اساس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لنجان باید با آگاهی بخشی به سمتی حرکت کند که همه انبارهایی که در شهرستان لنجان وجود دارند اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند چراکه ثبت انبارها در این سامانه از قاچاق کالا و ارز جلوگیری می کند.

صفرخانلو با بیان اینکه شناسنامه دارکردن انبارها راهکاری موثر برای مقابله با قاچاق کالا و احتکار است، متذکر شد: زمانی که انبارهای شهرستان لنجان در سامانه جامع انبارها، ثبت نام کرده و موجودی خود را در سامانه جامع انبار ثبت کردند در زمان کوتاهی رصد و موجودی انبارها به صورت هوشمند فراهم می شود و اطلاعات دقیقی از پراکنش و دپوی کالا در اختیار مسئولان قرار می گیرد  که این مسئله به خودی خود باعث جلوگیری از احتکار و قاچاق کالا و ارز خواهد شد.

وی تاکید کرد: برگزاری همایش‌های متعدد و اجرای برنامه‌های آموزشی برای اصناف و اتحادیه‌های صنفی و همچنین اجرای طرح ویژه شناسایی و جمع‌آوری کالاهای قاچاق ممنوعه در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار حایز اهمیت است که همچون گذشته باید مورد توجه همه قرار گیرد.

فرماندار شهرستان لنجانافزود: طبق گزارشات اتاق اصناف شهرستان لنجان در چهارماهه گذشته در حوزه مبارزه با قاچاق کالا تیم بازرسی اتاق اصناف جمعا ۹ بازرسی مشترک را اجرایی کرده که در این مدت ۵۵ واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفتند که ۸۹۶ قلم کالا به ارزش ریالی ۱۳ میلیون و ۹۹۵ هزار ریال جمع‌آوری شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل غیر مجاز و قاچاق دام زنده، نقش بسزایی را در انتقال بیماری های واگیر دار دامی ایفا می‌کند شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان نیز در چهار ماه گذشته ۲۹۸ مورد بازرسی داشته که بالغ بر ۲۸۶ کیلوگرم گوشت مرغ، لاشه گوسفند و گوساله و آبزیان ضبط و معدوم سازی شده است.

صفرخانلو اضافه کرد: کمیته اطلاعات عملیات نیز با مسئولیت نیروی انتظامی شهرستان نیز همواره در راستای ایجاد هماهنگی برای اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی مستمر علیه فعالیت‌های قاچاق و باندهای سامان یافته و مصادیق آشکار قاچاق و همچنین بررسی و مشخص کردن مسیرهای اصلی ورود، حمل و نقل و شناسایی نقاط اصلی دپو، نگهداری و عرضه کالای قاچاق فعالیت می‌کند که این خود باعث کاهش قاچاق کالا در این شهرستان شده است.

وی عنوان کرد: با تلاش های صورت گرفته از سوی کمیته اطلاعات عملیات شهرستان لنجان طبق گزارشات ارایه شده شاهد افزایش کشف کالای قاچاق در این شهرستان بوده ایم.

کد خبر 351431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.