"اصفهان امروز" روی میز نقد کافه رسانه

نقد و بررسی "روزنامه اصفهان امروز" با حضور "فاطمه قصابی" کارشناس ارشد علوم ارتباطات، "امیراکبری" سردبیر روزنامه اصفهان امروز و "معصومه رشیدی" کارشناس علوم ارتباطات در کافه رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جلسه که امروز سه‌شنبه_۳۰ مردادماه_ و به همت فرهنگسرای رسانه برگزار شد، فاطمه قصابی کارشناس ارشد علوم ارتباطات گفت: در حال حاضر پایه علمی روزنامه‌های اصفهان ضعیف است و باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه اصول روزنامه‌نگاری در اصفهان پایین است، اظهار کرد: این انتقاد به مدیران روزنامه‌ها وارد است که به کارورزان و کارآموزان اعتماد نمی‌کنند، در صورتی که کارورزان مبتدی پس از آموزش روزنامه‌نگاران خوبی خواهند شد.

قصابی ادامه داد: روزنامه‌نگاران حرفه‌ای تفاوت میان خبر، گزارش، یادداشت، مصاحبه و تفسیر را می‌شناسند، اما موضوع مهمی که خلاء آن احساس می‌شود، این است که در حال حاضر مقاله‌های خوب در روزنامه ها به چشم نمی‌خورد و بیشتر روزنامه‌نگاران پشت میزنشین شده‌اند و شاید فعالیت آنها پوشش دادن نشست‌های خبری آن هم با دلخوشی گرفتن هدیه باشد، این در حالی است که مردم به نشست‌های خبری بدبین شده اند چرا که از نظر مدیران هیچ مشکلی در دستگاه‌ها وجود ندارد.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر نقد علمی در روزنامه‌ها وجود ندارد، تأکید کرد: کنار گذاشته شدن پایه علمی از روزنامه نگاری باعث شده به پیشرفت نرسیم، چرا که پایه علمی در کنار تجربه دغدغه فروش روزنامه را از بین می برد.

وی ادامه داد: باید تنوع سبک‌های خبرنویسی را در تنظیم اخبار و گزارش‌ها لحاظ کرده و تیترهای نامتعارف را خلاقانه تصور نکنیم.

کیوسک‌های مطبوعاتی محل فروش تنقلات شده است

همچنین امیر اکبری، سردبیر روزنامه اصفهان امروز گفت: روزنامه اصفهان امروز از سال ۸۵ انتشار خود را در هشت صفحه با همکاری ۳۵ نفر در تحریریه آغاز کرد که از این تعداد ۱۶ نفر ثابت و مابقی صفحات گردشی را اداره می کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزنامه آنچنان که باید در کیوسک های مطبوعاتی در معرض دید قرار نمی‌گیرد، افزود: در شهر اصفهان به صورت آماری ۲۵ کیوسک مطبوعاتی فعال است، اما در واقع بیش‌تر آنها آب معدنی، تنقلات و حتی سیگار می فروشند و اگر روزنامه ها روی گیشه‌ها چیده شود نیز فقط لوگوها دیده می‌شود که خوشایند نیست.

اکبری تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین کارکرد روزنامه‌ها قابلیت استناد آنها است چرا که هنوز مردم به نسخه‌های چاپی به عنوان سند نگاه میکنند و اعتماد بیش‌تری به آنها دارند.

سردبیر روزنامه اصفهان امروز با بیان اینکه باید به کار نشریه و مطبوعات ۱۰۰ درصد نگاه اقتصادی و درآمد زایی داشت، تصریح کرد: لیست بیمه کارکنان این روزنامه در اسفندماه سال ۹۵ تعداد ۸۷ نفر بود، اما در تیرماه ۹۷ این تعداد به ۵۰ نفر کاهش یافته است، در واقع علی‌رغم تلاش ما برای حفظ اشتغال، ریزش ۲۸ نفری داشته ایم.

وی گفت: اعتقاد داریم کسی که بخواهد با رسانه کار کند باید ماهانه حداقل‌هایی را در تولید محتوا داشته باشد به عنوان مثال ماهانه تعداد ۸ گزارش ارایه کند تا فرد نسبت به رسانه متعهد باشد.

پایان دوران نوشتن وی گفت، وی افزود

معصومه رشیدی، کارشناس علوم ارتباطات نیز در این جلسه اظهار کرد: اصفهان امروز یکی از موفق ترین روزنامه‌های استان اصفهان است، هر چند  این روزها تمام روزنامه‌ها را نمی‌خوانم چون کیفیت آن ها را بالا نمی‌دانم.

وی تصریح کرد: بعضی از روزنامه ها حتی تا دو صفحه برای انتشار اخبار حوادث اختصاص می دهند که این اقدام امید و نشاط مردم را در جامعه کم‌رنگ می‌کند و معتقدم این گونه اخبار باید کمتر منتشر شود.

وی با بیان اینکه در خصوص کیفیت و کمیت روزنامه‌ ها این نگرانی وجود دارد که آیا فضای آنلاین روزنامه را رو به زوال می برد یا خیر، گفت: تیتر روزنامه ها باید با دقت بیش‌تری انتخاب و در نوشتن اخبار از سبک های جدید خبر نویسی استفاده کرد، هم‌چنین تیتر باید شفاف و خوانا باشد.

این کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به برگزاری نشست‌های خبری دستگاه های دولتی و خصوصی گفت: تنظیم این گونه اخبار نباید با «وی گفت، وی افزود» و ... آغاز شود بلکه پیشینه موضوع باید در ابتدا نگارش شود چرا که دوران نوشتن وی گفت و وی افزود به پایان رسیده است.

برگ برنده روزنامه نسبت به فضای مجازی

محمد فرمان‌ آرا، مدیر تحریریه روزنامه اصفهان امروز نیز در جلسه نقد این روزنامه اظهارکرد: این روزها روزنامه به سمت کالای لوکس و ماندگار می رود و برای قشر خاص تفاوت دارد، این برگ برنده روزنامه نسبت به فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه امروزه روزنامه ها بر روی میز مسئولان قرار می گیرد و اگر قرار باشد حرفی به گوش مسئولان برسد از طریق روزنامه ها خواهد رسید، افزود: روزنامه‌ها بار سنگین خبررسانی را به دوش شبکه‌های اجتماعی گذاشته و خود جای مانور بیشتری برای تحلیل دارند.

فرمان‌ آرا ادامه داد: مخاطب هدف روزنامه ها، رهبران اجتماعی و نخبگان هستند از این رو فعالان رسانه باید برای آنها دغدغه ایجاد کنند.

مدیر تحریریه روزنامه اصفهان امروز با بیان اینکه هنوز جای مصاحبه های ۳۰۰۰ کلمه ای، تحلیل‌ها، یادداشت‌ها و سرمقاله‌ها در روزنامه وجود دارد، گفت: ابزارهای مجازی می تواند کمک کند تا روزنامه بیشتر دیده شود، از این رو باید از تیراژهای چند صد هزارتایی دل کَنده و جذابیت محتوا داشته باشیم.

کد خبر 351401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.