وقتی میراث فرهنگی برای تخریب تاریخ مجوز می دهد!

هنوز دو سال از ثبت ملی تپه‌ تاریخی گز نمی‌گذرد که بولدوزرها به جان این تپه افتاده و تیشه به ریشه تاریخ و هویت مردمان این شهر می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تپه تاریخی شهر گز که به زبان محلی "کُپه نوما" می گویند، قدمتی چند هزار ساله دارد و به دوران قبل از اسلام بر می‌گردد. این تپه تاریخی شماره ثبتی ۱۶۰۰۴ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است اما ثبت ملی شدن بلای جان "کُپه نوما" شده و هر روز زخمی تازه بر پیکر پر رمز و رازش می‌زنند.

اداره کل اوقاف و امرو خیریه استان اصفهان مدعی امروز این تپه تاریخی است و قصد توسعه بقعه امامزاده شاه نعمت‌الله که بر روی تپه تاریخی بنا نهاده شده را دارد و هدف از این اقدام خود را رفاه حال نماز گزاران وعدم وجود فضای خالی برای اقامه نمازاعلام کرده و این در حالی است که در فاصله کمتر از ۴۰۰ متری این امامزاده در جهات مختلف مسجد "امام صادق (ع)، با ۲۰۰ متر فاصله، مسجد "پایداری" با ۲۹۰ متر فاصله، مسجد "الیک" با ۳۵۰ متر فاصله و مسجد جامع با ۴۵۰ متر فاصله قرار گرفته و این هدف نمی‌تواند بهانه ای برای تخریب این اثر تاریخی باشد ضمن اینکه کاربری این مکان قبل از اینکه مذهبی باشد، تاریخی بوده و دارای قدمتی در حدود ۲۵۰۰ سال است.

پنج گور خمره در تپه تاریخی گز کشف شد

 مجید فروتن، از دوستداران میراث فرهنگی و نخستین موزه دار مردمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا بر این باور است که تا سه سال گذشته هیچ کس توجهی به تپه تاریخی گز  نداشته و با پیدا شدن گور خمره‌ها در حین عملیات عمرانی متوجه ارزش این تپه شده اند.

وی با بیان اینکه تپه‌ تاریخی گز قدمتی ما قبل از اسلام دارد، ادامه داد: هر چند برخی اعلام می‌کنند که این تپه سندی ندارد اما باید توجه داشت که اسناد این تپه تاریخی از دل خاک در آمده و گور خمره‌های دوره اشکانی مصداقی بر این مدعاست.

این موزه دار با بیان اینکه تپه تاریخی گز تا قبل از دفن شاه نعمت الله، گورستان خانگی بوده است، اضافه کرد: پنج گور خمره‌ در " کپه نوما" کشف شده که این تعداد، بیشتر از آثار پیدا شده در تپه‌های سیلک و تپه‌های تاریخی خمینی شهر است.

لزوم ورود جدی میراث فرهنگی به اجرای طرح در تپه تاریخی گز

وی با تاکید بر اینکه هیچ کس‌نمی خواهد به فرهنگ و مدنیت خود آسیب بزند، ادامه داد: ما بر این باوریم که میراث فرهنگی باید ورود جدی‌تری در این پروژه داشته باشد، چرا که این تپه تاریخی برای مردمان این شهر از اهمیت بالایی برخوار است و هر گونه بی توجهی به آن عواقب اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

 فروتن با تاکید بر اینکه در حال حاضر  جنجالی‌ترین بحث و جانبداری در شهر گز پیرامون تپه تاریخی است، تصریح کرد: تبدیل شدن این تپه تاریخی به فضای گردشگری و باستان شناسی، موجب افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی به شهر و روانه شدن خیل عظیم باستان شناسان و دانشجویان به شهر گز می شود و علاوه بر ایجاد کارآفرینی و اشتغال برای جوانان شهر، باعث رونق صنعت و اقتصاد گردشگری نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: بخشی از آثار کشف شده در تپه تاریخی گز در کاوش‌های دو سال گذشته در معرض دید عموم قرار گرفت و بخشی از این آثار از جمله گلاب پاش‌های شیشه‌ای در تملک اوقاف قرار گرفت و برای عموم به نمایش در نیامد.

باستان‌شناس از سوی شهرداری معرفی شد!

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در خصوص اجرای پروژه توسعه امامزاده شاه نعمت‌الله در تپه تاریخی گز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: میراث فرهنگی مجری این طرح نیست، هیئت امنای امامزاده این طرح را اجرایی می‌کند و ما بر روی عملیات این پروژه نظارت داریم.

وی با بیان اینکه برای این پروژه اداره کل اوقاف و امور خیریه پیشنهادی در خصوص توسعه امام زاده شاه نعمت‌الله ارایه داد، اضافه کرد:  تپه تاریخی گز ثبت ملی است اما در حال حاضر به صورت فضای سبز استفاده می‌شود. برای ارزیابی وضعیت محوطه مورد نظر برای اجرای طرح توسعه، شهرداری فردی را که دکترای باستان‌شناسی است، معرفی کرد، البته ما به شخصی که معرفی کرده اهمیتی نمی دهیم و برای ما گزارشی که ارایه می‌شود، مهم است.

از طرح توسعه امامزاده دفاع نمی‌کنم

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه طرح توسعه‌ امامزاده با نظر باستان شناس مذکور در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی بررسی و مورد تایید قرار گرفت، اضافه کرد: البته ما با توجه به نتایج  متوجه انجام برخی اقدامات شدیم و از این رو مجوز توسعه این پروژه را به اوقاف دادیم.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه توسعه امامزاده شاه نعمت الله در تپه تاریخی گز پشتوانه علمی دارد، گفت: من از طرح دفاع نمی‌کنم، نه می‌گویم اجرا شود و نه اینکه اجرا نشود، اجرای این طرح به ما ارتباطی ندارد و میراث تنها درخواست اعلام شده را بررسی کرد.

هنوز میراث ثابت نکرده که تپه گز تاریخی است

حجت‌الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز در این خصوص با بیان اینکه میراث هنوز به ما ثابت نکرده که این تپه تاریخی است، یا خیر؟ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر می‌گویند تاریخی است باید مستندات بیاورند. ما تمام قوانین ثبت آثار تاریخی را قبول داریم و به آن احترام می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه در نامه‌ مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان به بنده اجرای طرح توسعه امامزاده شاه نعمت الله در ضلع شرقی تپه بلامانع است، افزود: از سوی میراث فرهنگی برای ما نامه فرستاده‌اند که هر میزان توسعه در ضلع شرقی بلا مانع است.

قصاص قبل از جنایت نکنید

او که بر این باور است اختلافات محلی منجر به ایجاد برخی رفتارها و مقاومت‌ها برای اجرای طرح توسعه امامزاده شاه نعمت الله شده است، اضافه کرد: چرا قصاص قبل از جنایت می‌کنید، هنوز که اوقاف در این منطقه عملیات اجرایی را آغاز نکرده است. توسعه‌ای امامزاده هنوز آماده نیست و قرار است این طرح توسط شهرداری، میراث فرهنگی و اوقاف تدوین شود.

نمی‌دانیم گونه مجوز توسعه بقعه امامزاده صادر شده است

همچنین عبدالرضا شایان، عضو شورای اسلامی شهر گز نیز در این باره با بیان اینکه علی رغم همه پیگیری‌های و مخالفت‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان و شهروندان، نماینده میراث فرهنگی در شهرستان مجوز طرح توسعه امامزاده شاه نعمت‌الله را گرفته است به خبرنگار ایمنا گفت: ما نمی دانیم چگونه این مجوز صادر شده و از چه ترفندهایی در این راستا استفاده شده است.

وی با بیان اینکه هنوز مالکیت تپه تاریخی گز مشخص نشده و برای اجرای طرح توسعه امامزاده شاه نعمت‌الله مجوز رسمی صادر نشده است، ادامه داد: پرونده این طرح در باید در کمیته کار مسکن و شهرسازی بررسی و در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود.

گودبرداری توسعه امامزاده انجام شده است!

این عضو شورای اسلامی شهر گز با تاکید بر اینکه شهرداری مخالف آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه‌ این امامزاده است، افزود: هیئت امنای این امامزاده به حمایت‌هایی که در شهرستان دارند تاکنون عملیات گودبرداری را انجام داده، اظهارات مدیرکل اوقاف و امور خیریه در خصوص اجرایی نشدن طرح توسعه امامزاده صحت ندارد و با حضور ماموران نیروی انتظامی و مردم توانستیم جلوی ادامه اجرای این پروژه را بگیریم.

شایان همچنین به نامه پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی تهران، خطاب به قائم مقام رییس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: در این نامه عنوان شده که هرگونه دخل و تصرف در عرصه و حریم اثر تپه تاریخی گز، که موجب وارد نمودن تخریب به عرصه اثر و تحت الشعاع، و محدود نمودن حریم و از بین رفتن حریم منظری اثر گردد ممنوع است ومتخلفین مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: پیرو نامه پژوهشکده باستان شناسی تهران از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به فرماندار شهرستان شاهین شهر در آذر ۹۲ ممنوع بودن ساخت وساز بر روی تپه تاریخی گز اعلام شده است.

گفتنی است اداره کل اوقاف و امور خیریه در ماه رمضان امسال نیز نسبت به تخریب بقعه امامزاده "احمدرضا باطان" را صادر کرده بود که این تخریب نیز غیر اصولی بوده و حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت.

گزارش از: مریم یاوری، سرویس جامعه

کد خبر 351089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    8 0
    گزارش خوبی بود. معلوم نیست چه عنادی با آثار تاریخی اصفهان وجود داره! پروژه های دیگه سالها راکده ولی پروژه هایی که روی اماکن و سایت های تاریخی یا در حریم اونها هستند به سرعت برق و باد پیش می ره!