تصمیم صدر، عامری و عبادی آینده دولت عراق را رقم خواهد زد

بازشماری آرای انتخابات پارلمانی عراق نتایج قبلی را که اعلام شده بود، تأیید کرد. کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق پنجشنبه شب ۹ اوت (۱۸ مرداد) اعلام کرد که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر با بدست آوردن ۵۴ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان که پس از انتخابات ماه مه عنوان شد، پیروز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنها تغییر در نتایج انتخابات پس از بازشماری آرا به ائتلاف فتح المبین به سرکردگی هادی العامری، فرمانده سپاه بدر مربوط می‌شود. پیش از این گفته شده بود که ائتلاف فتح ۴۷ کرسی پارلمان عراق را بدست آورده، اما پس از بازشماری آرا به کرسی‌های این ائتلاف یک کرسی افزوده شد و شمار آن به ۴۸ رسید. بدین ترتیب ائتلاف فتح المبین همچنان دومین قدرت سیاسی در عراق محسوب می‌شود.

ائتلاف «نصر» به‌ رهبری حیدر العبادی، نخست‌ وزیر عراق نیز با همان ۴۲ کرسی اعلام‌ شده در رده سوم قرار گرفت. این ائتلاف بیش از هر حزب دیگری خواهان بازشماری آرای انتخابات شده بود.

انتخابات پارلمانی عراق که در تاریخ ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) به صورت الکترونیکی برگزار شد. پس از شمارش آرا ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر پیروز آن انتخابات معرفی شد. این نتیجه مورد اعتراض بعضی از احزاب سیاسی عراق و در رأس آن ائتلاف «نصر» به‌ رهبری حیدر عبادی واقع شد. در نتیجه کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق برکنار و تصمیم به بازشماری دستی آراء گرفته شد. در نهایت با بازشماری آراء مأخوذه نتایج اولیه انتخابات مورد تأیید قرار گرفت.

مقتدی صدر، پیروز انتخابات نیز در طول فرآیند بازشماری که تقریباً سه ماه به طول انجامید، بیکار ننشسته و در حال رایزنی در جهت تشکیل دولت بوده است. از جمله می‌توان از دیدارهای وی با هادی العامری، فرمانده سپاه بدر و حیدر العبادی، نخست‌ وزیر کنونی عراق و رهبر ائتلاف «نصر» یاد کرد.

این روحانی پرنفوذ از ابتدای اشغال عراق توسط نیروهای خارجی و در رأس آنها آمریکا، همواره مخالف دخالت و حضور نیروهای خارجی در عراق بوده و در سال‌های ابتدایی اشغال عراق، نیروهای شبه نظامی مسلح تحت امر وی، معروف به «جیش المهدی» دست به اقدامات تروریستی و قتل سربازان غربی و آمریکایی زدند.

حال و پس از قطعی شدن نتایج انتخابات، سپهر سیاسی عراق بیش از پیش دوران پیچیده و پرفراز و نشیبی را پیش رو دارد. اختلاف ماهیتی ائتلاف سائرون، که از همکاری احزاب کمونیست و سکولار با گروه صدر تشکیل شده، با دو ائتلاف رقیب، یعنی ائتلاف نصر (حیدر عبادی) و ائتلاف فتح المبین (هادی العامری) تشکیل دولت جدید عراق را مشکل و پر دست‌انداز خواهد کرد.

ائتلاف‌های نصر و فتح‌المبین هر دو از گروه‌های شیعه عراقی تشکیل شده‌اند. حشدالشعبی، گروه شبه نظامی شیعه عراقی، که در جنگ با داعش در سال‌های اخیر در عراق نقش پررنگ و مؤثری ایفاء کرده است، تحت رهبری هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح المبین است.

جریان صدر که با سکولارها و کمونیست‌ها ائتلاف کرده، نشان داده که در میدان سیاست و سازماندهی، در کنار تلاش مبارزاتی و سازماندهی مردمی، از دو عنصر تاثیرگذار «انعطاف» و «عمل‌گرایی» نیز برخوردار است.

قرائت «صدر» از اسلام و تشیع، دست‌کم در میدان سیاست و قدرت، ابعاد ایدئولوژیک و آرمانی بسته‌ای ندارد. اتفاقاً او را می‌توان روحانی شیعه‌ای دانست که نزد او، توجه به هویت عربی و عراقی، اهمیت بالایی دارد، بی‌راه نیست اگر گفته شود برداشت تازه‌ای از ناسیونالیسم عربی و عراقی به‌دست داده است. برداشتی که البته ضدیتی با اهل‌ سنّت و کردها ندارد و می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که با دیگر گروه‌ها نیز به ائتلاف و تفاهم برسد.

حال باید دید در میدان عمل و در روزهای آینده سه ائتلاف پیروز انتخابات عراق برای تشکیل دولت جدید در این کشور به چه نوع تفاهم و تعاملی دست پیدا خواهند کرد. مقتدی صدر طی ماه‌های گذشته نشان داده که توانایی بسیج مردمی و سازماندهی اعتراضات شهری را دارد. از دیگر سو، با دیدارها و توافقاتی که با رقبای سیاسی خود داشته، نشان داده که اهل تفاهم و انعطاف لازم در جهت تشکیل ائتلاف با دیگر جریان‌های سیاسی نیز است. از این رو می‌توان امید داشت که واقع‌بینی و تحلیل درست و بر اساس منطق بازیگران اصلی صحنه سیاست امروز عراق، یعنی سه ائتلاف پیروز انتخابات، تشکیل دولت جدید در این کشور را کمتر با چالش روبرو کند.

کد خبر 350806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.