در قبال خوبی به عراق، جز بدی چیزی ندیدیم

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: در قبال برخورد عراق که در شرایط فعلی با تحریم‌های آمریکا همسو شده، ایران باید پافشاری و تمام حق و حقوق خود را از عراق مطالبه کند و به هیچ وجه کوتاه نیاید.

مرتضی موسوی خلخالی با اشاره به سخنان حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در مورد تبعیت این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برخورد عراق نمونه ای از رفتار عرب‌ها در قبال خوبی کردن ایران به آنها است که در شرایط فعلی با تحریم های آمریکا علیه ایران همسو شده اند.

وی افزود: برای ملت ایران فاجعه است عراقی که هنوز امنیت کامل در آن برقرار نشده و  درگیر نا آرامی ها و تظاهرات است و طی ۸ سال خسارت های جانی و مالی به کشور ما تحمیل کرد، اینگونه برخورد کند و اکنون مقابل ایران باشد.

خلخالی با اشاره به اینکه عراق عهدنامه ۱۹۷۵ را به خوبی اجرا نکرده است، گفت: قرار داد ۱۹۷۵ تمام شده و عراق غرامت خود به ایران پرداخت نکرده و بدهکار است، هنوز تصرفاتی در مرزهای ایران دارد و رهبران عراق آبراهه بین المللی اروند رود را لاروبی نکرده اند.

وی خاطر نشان کرد: در زمان جنگ ۸ ساله، عرب‌ها در کنار عراق و علیه ایران بودند و کشورهای خلیج فارس چک های سفید امضا در اختیار صدام قرار دادند و قدرت نظامی وی را تقویت کردند، اما صدام حسین با حمله به کویت بزرگترین شانس را به ایران داد و خود نابود کرد.

خلخالی با اشاره به کمک های ایران تصریح کرد: بعد از صدام، شیعیان با آرای دموکراتیک قدرت را به دست گرفتند و اختلافاتی بین شیعه و سنی اتفاق افتاد، بعد از آن هم داعش ظهور کرد و اگر کمک‌های ایران نبود، عراق به سمت نابودی می رفت.  در جریان کردها که خواستار رفراندوم شدند، ایران  اولین کشور مخالف بود؛ در حمله ترکیه هم کشور ما در کنار عراق ایستاد و مهم ترین مسئله منطقه حمایت ایران از عراق بود.

وی افزود: در سالهای اخیر، اکثر مواد غذایی عراق را ایران تامین کرده است، اما عراقی ها، گفتند که ایران به ما بد کرده و آب و برق را به روی ما بسته است،  اکنون هم که با تحریم‌های آمریکا همسو شده اند؛ عراق کشور نمونه‌ای در منطقه است که در قبال خوبی کردن، جز بدی از آن ندیدیم؛ این درحالی است که ترکیه با اینکه روابط خوبی با ما نداشته، اما اکنون در قبال تحریم های آمریکا بهتر از عراق در کنار ما ایستاده و با آمریکا روبرو شده است.

خلخالی یادآور شد: در شرایط فعلی ایران باید پافشاری و تمام حق و حقوق خود را از عراق مطالبه کند و به هیچ وجه کوتاه نیاید؛ با توجه به اینکه اروند رود منبع درآمدی برای ایران بود و حال بسته شده، باید به جد از عراق بخواهیم تمام مرزهای این رودخانه بین المللی را لایروبی کند.

جنایات عربستان نتیجه حمایت بی دریغ آمریکا و اسرائیل است

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به جنایت عربستان و هدف قرار دادن اتوبوس دانش آموزی در یمن نیز  گفت: افکار عمومی در آمریکا و اروپا چنین حرکاتی را نمی پذیرند که اتوبوس حامل کودکان توسط موشک مورد اصابت قرار بگیرد؛ اخیراً حقایقی کشف شده است که نشان می دهد شیعیان یمن(حوثی ها) به عنوان سپر انسانی در نظر گرفته شده‌اند.

خلخالی خاطر نشان کرد: این مسأله در بین متحدان عربستان هم واکنشهای زیادی در پی داشته به طوری که در پارلمان انگلیس یکی از مخالفین ترزا می گفته است که اگر عربستان سعودی نمی تواند تفاوت اتوبوس کودکان با منطقه نظامی را تشخیص دهد، دولت انگلستان نباید به این کشور کمک نظامی داشته باشد و لازم است حمایت خود را قطع کند.

وی افزود: در واقع این جنایت بار دیگر  آبروی سعودی‌ها را برد، اما جای این سؤال باقی است که حتما باید چنین جنایاتی صورت بگیرد تا موضع دنیا نسبت به اقدامات عربستان تغییر کند و به همه جهانیان ثابت شود که عربستان سعودی در قبال شیعیان و سایر مردم یمن به جز جنایت کاری نکرده است؟

وی درباره رویکرد عربستان سعودی در منطقه گفت: عربستان در شرایطی قرار گرفته که از نظر اقتدار توخالی است، اما با این وجود چون آمریکا، برخی از کشورهای اروپایی واکثریت کشورهای اسلامی و عربی در کنار آن قرار گرفته اند از موضع اقتدار با کشور های دیگر رفتار می کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: هر چند این حمایت‌ها نیز به دلیل پول بی‌حساب و کتابی است که عربستان سعودی برای این کشورها خرج می کند؛ شاید اگر کمک‌های مالی سعودی‌ها نبود، کمتر کشوری با آن رابطه دوستانه داشت؛ اما در حال حاضر حمایت بی دریغ آمریکا و اسرائیل، عربستان را سرمست کرده است.

موسوی خلخالی تأکید کرد: حمایت این کشورها تنها به خاطر دلار، پول و نفت است؛ عربستان سعودی به غیر از نفت هیچ سرمایه دیگری ندارد و توانسته همه دنیا را با پول بخرد؛ حتی با همین حربه کشور های عربی را وادار به قطع رابطه با ایران کرده است.

کد خبر 350567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.