"مدیریت یکپارچه شهر" طرح تفصیلی را سریعتر به نتیجه می‌رساند

یک کارشناس شهرسازی با اشاره به یکپارچه‌سازی سازمان‌های متولی طرح تفصیلی گفت: با توجه به اهداف متفاوت دستگاه‌های مرتبط با طرح تفصیلی، یکپارچه‌سازی و هماهنگی از مهمترین اقدامات در تهیه و تدوین این طرح جامع شهری است.

همایون نورایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زمان بر بودن تهیه، تدوین و تصویب طرح های تفصیلی یکی از چالش‌های شهرها محسوب می شود، زیرا زمانی طرح به تصویب می رسد که متناسب با شرایط شهر نیست.

وی افزود: متاسفانه در جلسات برنامه‌ریزی برای تدوین طرح تفصیلی هر نهادی جلسه را به سمت منافع خود می‌کشاند که این موضوع ضرورت برپایی نهاد حکومت محلی و مدیریت یکپارچه شهری را می طلبد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه تنها شهرداری می‌تواند تمامی ابعاد مختلف در طرح تفصیلی را مورد بررسی قرار دهد، ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته یک نهاد محلی بر منافع تمامی ارگان‌های یک شهر نظارت دارد.

نورایی خاطرنشان‌کرد: با شکل‌گیری مدیریت یکپارچه تصمیمات قاطع‌تر گرفته می‌شود و از اتلاف وقت برای اجرای طرح جلوگیری خواهد شد این در حالی است که اکنون در طرح تفصیلی تضاد منافع وجود دارد، به این معنا که هر سازمان و ارگانی در نظر دارد طرح تفصیلی را متناسب با منافع خود تهیه کند.

وی اظهار کرد: شاید تصمیمی که به صلاح شهرداری باشد در مغایرت با اداره جهاد کشاورزی محسوب شود که این مسئله اختلالاتی را در اجرای طرح تفصیلی ایجاد می‌کند.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به مراحل مختلف در شکل گیری طرح تفصیلی گفت: مرحله نخست این طرح "شناخت" است که به شناخت و چگونگی وضعیت شهر مربوط می‌شود، به طور معمول این مرحله زمان بر نیست.

نورایی مرحله دوم طرح تفصیلی را  "تحلیل" دانست و اضافه کرد: در این مرحله نیز وضعیت‌های شناخته شده در مرحله قبل مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد که این اتفاق نیز با سرعت به عمل می رسد.

وی مرحله آخر تهیه طرح تفصیلی را "پیشنهاد" معرفی کرد و گفت: بیشترین تضاد منافع در مرحله آخر به چشم می‌خورد و همین مرحله است که طرح تفصیلی را زمان‌بر می‌کند.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به یکپارچه‌سازی سازمان‌های متولی طرح تفصیلی تاکید کرد: با توجه به اهداف متفاوت دستگاه‌های مرتبط با طرح تفصیلی، یکپارچه‌سازی و هماهنگی از مهمترین اقدامات در تهیه و تدوین طرح تفصیلی است.

کد خبر 350143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.