روش جدید پیشگیری از آلزایمر کشف شد

شواهد جدید نشان می‌دهد اگر مبتلایان به آلزایمر، قبل از پدیدار شدن علائم بیماری، درمان با داروی "memantine" را آغاز کنند، از پیشرفت آلزایمر در آن‌ها جلوگیری می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که متاسفانه بعد از شروع بیماری، علائم آن به تدریج بدتر می‌شود و هنوز هیچ گونه درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما اکنون این پرسش مطرح است که آیا متخصصان می‌توانند از ابتلا به بیماری در افرادی که در معرض خطر بالا قرار دارند، پیشگیری کنند یا خیر؟

بررسی‌های جدید محققان دانشگاه ویرجینیا در شهر شارلوتسویل آمریکا، نشان می‌دهد داروی "memantine" که در حال حاضر از آن برای کنترل علائم آلزایمر استفاده می‌شود، به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند. اما این موضوع تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که فرد قبل از بروز علائم و در آغاز بیماری دارو را مصرف کند.

پروفسور جورج بلوم، رهبر گروه تحقیق از دانشگاه ویرجینیا در این باره گفت: "بر اساس آنچه تاکنون آموخته‌ایم، ما هرگز نمی‌توانیم بیماری آلزایمر را زمانی که علائم آن آشکار می‌شوند، درمان کنیم." وی خاطرنشان کرد: "بهترین امید برای غلبه بر این بیماری در مرحله نخست، تشخیص بیمارانی است که در معرض خطر قرار دارند و پس از آن شروع به درمان آن‌ها با داروهای جدید و تنظیم شیوه زندگی افراد کنیم که این کار ابتلا به بیماری را در مرحله خاموش آن کاهش می‌دهد و بدین ترتیب، بیماری را در مرحله اولیه مهار می‌کنیم."

به گفته محققان بیماری آلزایمر، مدت‌ها قبل از ظهور علائم و چیزی حدود ۱۰ سال قبل از آن شروع می‌شود. یکی از ویژگی‌های بیماری این است که در آن سلول‌های مغز شروع به تقسیم شدن می‌کنند تا پس از مرگ سایر نورون‌ها تعادل ایجاد کنند. اما باید توجه داشت که تقسیم سلول‌های مغزی تشکیل یافته، امری غیرعادی است و در مغز سالم اتفاق نمی‌افتد. تلاش نورون‌هایی که تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته اند، فرآیند " ورود مجدد چرخه سلولی" (cell cycle re-entry) نامیده می‌شود.

به گفته پروفسور بلوم، برآورد شده است که تا حدود ۹۰ درصد مرگ نورون‌ها که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر اتفاق می‌افتد، به دنبال فرآیند ورود مجدد چرخه سلولی ایجاد می‌شود که تلاشی غیر طبیعی برای تقسیم سلول‌های مغزی است. در پایان دوره بیماری، بیمار حدود ۳۰ درصد نورون‌های خود را در قسمت‌های جلویی مغز از دست خواهد داد."

بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد داروی memantine ، با بسته شدن گیرنده‌های NMDA در سطح نورون‌ها از فرآیند ورود چرخه سلولی جلوگیری می‌کند. به گفته محققان چنانچه این دارو مدت طولانی قبل از تشخیص بیماری آلزایمر مصرف شود، خواص تغییر دهنده خصوصیات بیماری را خواهد داشت.

پروفسور بلوم یادآور شد: "احتمالا این موضوع می‌تواند از بیماری جلوگیری کرده و یا پیشرفت آن را به اندازه کافی کاهش دهد، به طوری که سن شروع علائم آلزایمر به طور قابل توجهی کاهش یابد. گفتنی است بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که داروی memantine اثرات جانبی اندکی داشته و تاثیر منفی بر روی سلامت افراد ندارد.

یافته‌های جدید به تازگی در مجله " Alzheimer's & Dementia" منتشر شده است.

کد خبر 350141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.