۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
 نگاهمان می‌کنند...

دنیای عجیبی است همه نگاهمان می‌کنند و ما در پشت پستوهای خانه دنبال پرده‌های ضخیم می‌گردیم که پنجره را بگیریم و با خورشید تا قیامت قهر کنیم؛ خورشید از خانه رخت بر بست اما هنوز چشم‌ها درون خانه است. این دنیا عجیب است یا دیوارها به جای گوش، چشم درآورده‌اند.

نمایش نگاهمان می‌کنند به کارگردانی "معین الدین عشاقی" و نویسندگی "نغمه ثمینی" این روزها در سالن فرشچیان بر روی صحنه است، این نمایش بیانگر فضای اجتماعی و یکی از مشکلات روز جامعه است.

معین الدین عشاقی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: نمایش نگاهمان می کنند نوشته نغمه ثمینی است، این نمایش در سه اپیزود روایت می شود و قصه ای از سه واحد مسکونی در یکی از مجتمع های مرکز شهر تهران است.

کارگردان نمایش نگاهمان می کنند، ادامه داد: این نمایش داستان زندگی هایی است که به دلیل رصد توسط دیگران، دچار ترلزل می شود. نمایش محورهای مختلفی را دنبال می کند، اما محور اصلی آن عدم امنیتی است که به واسطه فضای مجازی و یا تحریفاتی ایجاد می شود که به واسطه خود و یا دیگران برای ما اتفاق می افتد و ما هر چقدر هم که تلاش کنیم دیگران از زندگی  خصوصیمان مطلع نشوند همان اندازه نیز از روش های مختلف راه را برای تجسس باز می گذاریم و این موضوع چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی صدق می کند.

عشاقی با بیان اینکه سبک نمایش نگاهمان می کنند رئالیسم مدرن است، گفت: نوع دیالوگ نویسی، ساختار و زبان نمایشنامه و روابط میان آدم های قصه در بستر فضای رئالیستی اتفاق می افتد، اما با نشانه هایی که نویسنده در متن قرار داده و آن را در اجرا برجسته کردیم تلاش شد که از روحیه رئالیستی محض کم کنیم و در این صورت بخش هایی از نمایش جنبه سمبولیک پیدا می کند و مفاهیم مورد نظر در قالب نمادها به مخاطب منتقل می شود.

این کارگردان با بیان اینکه عامدانه این متن را انتخاب کرده است چرا که می خواهد با مخاطب خود درباره مشکلات جهان معاصر به زبان معاصر گفت‌وگو کند، تصریح کرد: رسالت تئاتر تنها نشان دادن مشکلات اجتماعی نیست. موضوع تئاتر، انسان است و درون انسان ها را واکاوی می کند و من هیچ وقت نمی‌خواهم تئاتر را به یک رسانه ای که صرفا مشکلات را بیان می کند تنزل دهم، اما اگر بخواهیم به تئاتر به عنوان یک رسانه کاوشگر و اندیشه ورز بنگریم، می تواند همان‌طور که هویت انسان شناسانه خود را حفظ کند مسایلی را که طیف وسیعی از جامعه با آن درگیر هستند را نیز نشان دهد.

به گزارش ایمنا، نمایش "نگاهمان می کنند" با بازی بهزاد صیفی، رادنوش مقدم، ستایش سراییان، شمیلا تابش، شهاب غزالی و معین الدین عشاقی تا ۱۹ مرداد ساعت ۲۰:۳۰ در سالن نمایش مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان روی صحنه می رود.

کد خبر 349854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.