روحانی باید یک جراحی بزرگ در سیستم‌ خود انجام دهد

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان ملت از رییس جمهور انتظار دارند توپ را در میدان مجلس نیندازد، بلکه یک جراحی بزرگ در سیستم‌های خود انجام دهد و شفافیت مالی را اجرا کند؛ نباید اجازه دهد افراد از قانون تعدی و از مقام خود سوء استفاده کنند.

اصغر سلیمی، در خصوص طرح سوال از رییس جمهور که روز چهارشنبه -۱۰ مرداد- در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد، به خبرنگار ایمنا گفت: حدود یک سال است که برخی از نمایندگان با توجه به مشکلات اقتصادی و مسائلی که توسط بانک‌های خصوصی برای سپرده گذاران ایجادشده، طرح سوال از رییس جمهور را در مجلس شورای اسلامی مطرح می کنند، اما فکر می کنم نخستین بار است که این طرح به حد نصاب می رسد و اعلام وصول می‌شود.

سلیمی افزود: سؤال از رییس جمهور در مقطع فعلی به خاطر مسائل ارز، سکه و مشکلات اقتصادی که در روزهای جاری پیش آمده، وارد مرحله جدیدی شده است و پس از فراز و نشیب‌های بسیار در مقاطع زمانی امضاها به حد نصاب نمی رسید، یا پس گرفته می شد، اما اکنون به ۸۰ امضا رسید و دکتر لاریجانی این طرح را اعلام وصول کرد و بر این اساس، رییس جمهور باید ظرف یک ماه در مجلس حاضر و به سوالات نمایندگان پاسخ گو باشد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیشتر سوالات از رییس جمهور، مربوط به واقعیت های موجود از جمله نوسانات بازار، طلا، ارز و مشکلات اقتصادی به ویژه گرانی است.

تیم اقتصادی دولت ناکارآمد است

نماینده مردم سمیرم گفت: دولت در مقطع کنونی واقعاً منسجم نیست و تیم اقتصادی آن ناکارآمد است، به نظر من باید نیروهای توانمند و متخصص جوان که توان تصمیم گیری دارند به کار گرفته شوند تا بتوانند برنامه‌هایی که سرعت و جسارت می طلبد را به سرانجام برسانند.

سلیمی افزود: در حال حاضر نوعی سردرگمی در تیم اقتصادی دولت وجود دارد و ما نمی دانیم که تصمیم گیرنده اصلی دولت در موضوعات اقتصادی چه کسی است؟ چندین سال است شرایط بانک مرکزی به نحوی است که مردم و نمایندگان به عملکرد آن اعتراض دارند، ولی تغییری در آن احساس نمی شد، وزیر اقتصاد  هم گفته است که بانک مرکزی تحت نظر من نیست.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات دیگری نیز وجود دارد؛ بحث دلارهایی که افراد خاصی دریافت و اجناس دیگری وارد کردند، احتکار و... نشان می‌دهد که در دستگاه‌های دولتی شفافیت مالی لازم  وجود ندارد.

نماینده مردم سمیرم اضافه کرد: متاسفانه برخی از مسولان دولتی از رانت‌های اطلاعاتی که وجود دارد به نفع خود استفاده می کنند، از این منابع بهره گرفته، بلافاصله وارد عمل می شوند و منافع شخصی خود را رقم می زنند، این منافع، شخصی بوده و در آن منافع کشور لحاظ نشده است.

تعهد و تخصص، پاک دستی، رزومه خوب باید شرط انتصاب باشد

سلیمی در پیشنهاد برای بهسازی وضعیت اقتصادی کشور گفت: دولت باید بدون هیچ گونه تعارف با این‌گونه رفتارها برخورد و عملکرد اعضای خود را اصلاح کند. ابتدا باید خانه تکانی در دولت انجام شود، افرادی که مشکل یا پرونده‌ای دارند، نمی‌توانند در بدنه دولت جایی داشته باشند. باید تحقیقات شفاف صورت بگیرد. نخست باید افرادی که مشکل دارند، از کار برکنار و افرادی که پاک دستی، رزومه، کارنامه خوب، تعهد و تخصص کافی دارند به کار گرفته شوند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: ایران از لحاظ منابع مالی، معدنی، کشاورزی، نفت، پتروشیمی و جایگاه استراتژیک همچنین شرایط آب و هوایی چهار فصل، ثروتمند بوده، تمامی شرایط را برای رشد، پیشرفت و توسعه دارا است، بنابراین موانعی که وجود دارد، باید اصلاح شود تا بتوانیم به پیشرفتی که شایسته کشورمان است، برسیم.

سلیمی افزود: مردم ایران شرایط سخت تر از این را در زمان جنگ گذرانده و بعد از آن سازندگی انجام داده اند؛ در حال حاضر شرایط نسبت به دوران  جنگ، بهتر است. جوانان تحصیل‌کرده، منابع و امکانات و نفوذ بیشتری در کشورهای منطقه نسبت به آن زمان داریم و از لحاظ نظامی نیز جزو کشورهای برتر منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: قطعاً در مقطع فعلی ضعف مدیریتی داریم. تمام اقداماتی که خارج از کشور علیه ما انجام می‌شود می تواند  ۵ یا ۱۰ درصد تأثیرگذار باشد، ولی۹۰ تا ۹۵ درصد مشکلاتی که پیش آمده مربوط به داخل کشور و ناشی از ضعف مدیریت است. با این ضعف در جاهایی که وجود دارد، شدید و قاطع برخورد نمی‌شود، رییس جمهور باید در این خصوص جوابگو باشد، بتواند خود این وضعیت را اصلاح و تیم جوان، انقلابی و جهادی انتخاب کند. رییس جمهور به لحاظ اینکه نمی خواهد در دوره بعد انتخاب شود، باید تعارف را کنار بگذارد و برای منافع نظام و کشور سدهایی که وجود دارد و افرادی که مانع از رشد هستند را حذف کند.

سلیمی افزود: رییس جمهور با جسارت و قدرت باید تکالیف خود را انجام دهد؛ در چنین شرایطی رهبری، مردم و همه مسئولان پشتیبان وی خواهند بود. قوه قضاییه نیز باید با قوه مجریه همکاری کند تا با افرادی که از موقعیت خود سوء استفاده می کنند، برخورد شدید شود و مجلس هم آماده است قوانینی را که لازم است برای رسیدن به این هدف، تصویب کند.

این نماینده مجلس در توضیح قوانینی که مجلس در راستای حمایت از دولت باید مصوب کند، گفت: یک سری قوانین در کشور وجود دارد که موازی یکدیگر است، یک سری دیگر در تضاد و خلاف یکدیگر قرار دارد؛ چنین شرایطی است که دست و پای سرمایه‌گذار و کارآفرین را می بندد و اجازه نمی‌دهد کار انجام شود و اینجا است که باید قوانینی تصویب شود که سرمایه گذاری و کارآفرینی در کشور را تسهیل و شرایط را برای کارآفرینان جوان فراهم  کند.

دولت توپ را در میدان مجلس نیندازد و لابی نکند

سلیمی افزود: بزرگترین  مانع و مشکلی که برای رشد و پیشرفت در کشور وجود دارد بروکراسی اداری است. بروکراسی اداری، باعث سلب انگیزه افرادی می شود که می‌توانند کاری را شروع کنند. تصویب قوانین در حوزه هایی که در آنها بن بست وجود دارد به ویژه در مسائل اقتصادی، می تواند به باز شدن فضا کمک کند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح بعضی از وزرا گفت: نمایندگان ملت از رییس جمهور انتظار دارند با توجه به اینکه خود منابع اطلاعاتی کافی و شناخت لازم از وزیران دارد، توپ را در میدان مجلس نیندازد. این درست نیست در شرایطی که در مجلس یک سری مسایل وجود دارد، بخواهند لابی‌گری کنند. به نظر من رییس جمهور باید یک جراحی بزرگ در سیستم‌های خود انجام دهد و شفافیت مالی را اجرا کند و نباید اجازه دهد افراد از قانون تعدی و از مقام خود سوء استفاده کنند. باید با این افراد برخورد شدید شود.

اعتماد مردم به مسولان، لزوم خرید سکه و ارز را از بین می برد

سلیمی افزود: متاسفانه اگر مشکل و تخطی صورت می گیرد پرونده آنقدر طول می کشد که از یاد می‌رود. به واسطه این اتفاق  اعتماد مردم به سیستم و نظام از بین می رود. اگر این اعتماد وجود داشته باشد، چه لزومی دارد که مردم سکه و ارز بخرند و در خانه نگهداری کنند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: اگر اعتماد در بین مردم نسبت به سیستم وجود داشته باشد؛ مانند زمان جنگ که نان، خانه و گوشواره گوش بچه خود را باز می‌کردند و به جبهه هدیه می‌دادند، عمل خواهند کرد. اگر مردم ببیند که دولت قوی و بدون تبعیض رفتار می کند، همان سکه و ارزی را که خریداری کرده اند به بازار بر می‌گردانند. حتی طلاهای خود را نیز برای عرضه به بازار روانه می کنند.

وی افزود: ولی متاسفانه  اعتماد بین مردم و مسئولان از بین رفته است و باید با یک جراحی بزرگ که انشالله رییس جمهور انجام خواهد داد، این اعتماد از بین رفته را برگرداند.

کد خبر 349840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.