تاریخ مصرف طرح تفصیلی شهر گذشته است

یک کارشناس شهرسازی گفت: اصفهان به طرح تفصیلی جدید نیاز دارد، اما اگر قرار باشد طرح تفصیلی دیگری را تهیه کنیم که آن هم ۱۰ سال به طول بیانجامد و زمان اجرا، تاریخ مصرف آن گذشته باشد، دردی دوا نخواهد کرد.

محمد مسعود در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح تفصیلی شهر اصفهان چند سال طول کشید تا از سوی چندین مشاور تهیه و یکپارچه شود، سپس سال‌ها زمان برد تا از سوی مراجع به تصویب برسد.

وی افزود: طرح تفصیلی ضرورت یک شهر است، اما چرا باید این همه سال طول بکشد تا تهیه و به تصویب برسد، این در حالی است که وقتی طرح به تصویب رسیده که زمان اجرای آن گذشته است.

مدیر گروه آموزشی شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: باید تلاش کنیم زمان تهیه و تصویب طرح های توسعه شهری را تسهیل دهیم تا زودتر به مرحله اجرا برسد.

مسعود خاطرنشان کرد: اصفهان به طرح تفصیلی جدید نیاز دارد، اما اگر قرار باشد طرح تفصیلی دیگری را تهیه کنیم که آن هم ۱۰ سال به طول بیانجامد و زمان اجرا، تاریخ مصرف آن گذشته باشد، دردی دوا نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: هر طرح توسعه شهری حوصله زمانی مشخصی دارد، بنابراین باید این موضوع مد نظر باشد که بازه زمانی تهیه طرح مشخص و کوتاه شود تا قابلیت اجرایی داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر شهرداران مناطق در مباحث شهرسازی می‌توانند سلیقه‌ای عمل کنند، چون ملاک عمل آن که طرح تفصیلی است با واقعیت‌های محلی همخوانی ندارد.

مسعود خاطرنشان کرد: تهیه طرح‌های تفصیلی هزینه‌بر است از این رو پیشنهاد می شود مانند کشورهای توسعه یافته به سمت تهیه طرح های مقطعی و کوتاه مدت حرکت کنیم، زیرا این نوع طرح‌ها پاسخگوی بهتری به نیازهای شهرها است.

وی ادامه داد: تعداد پرشمار مشاور برای تهیه طرح‌های توسعه شهری، طولانی شدن روند کار را به همراه دارد، بنابراین پیشنهاد می‌شود هر بخشی از شهر را به یک مشاور واگذار کرد و یک مشاور وظیفه جمع بندی اطلاعات را بر عهده بگیرد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در تهیه طرح های تفصیلی مغفول مانده اند، گفت: در کشورهای پیشرفته طرح های توسعه شهری از سوی دانشگاهها تهیه می شود، بنابراین می توانیم از نیروهای دانشگاهی برای تهیه طرح های توسعه شهری استفاده کنیم، دانشگاه‌ها نیز باید دانش و علم خود را به کار گیرند و در بهبود توسعه شهر کمک کنند.

کد خبر 349758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.