تجمع مسالمت آمیز حق ایرانی‌هاست

بر اساس منشور حقوق شهروندی، حق شهروندان ایرانی است که آزادانه و با رعایت قانون نسبت به تشکیل اجتماعات، راهپیمایی‌ها و شرکت در آنها اقدام کنند و از بی‌طرفی دستگاه‌های مسئول و حفاظت از امنیت اجتماعات برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مباحث مهمی که در لیست شعارهای دولت تدبیر و امید قرار داشت و بعد از آن در عرصه عمل نیز در قالب یک منشور نمود پیدا کرد، بحث «حقوق شهروندی «بود.

اهمیت حقوق شهروندی، امری بدیهی است و همگان بر این امر واقفند که باید از حقوق شهروندان دفاع کرد؛ اما واقعیت های اجتماعی بیانگر این است که افراد جامعه نسبت بــه حقوق شهروندی خود آگاهی ندارند و در بخش‌هایی از جامعه، این  احساس وجود دارد کــه افراد بیشتر از آن که از حقوقی برخوردار باشند، مکلف شده اند.

در این راستا خبرگزاری ایمنا می کوشد با ارائه سلسله مقالاتی با بیان ساده، به تشریح و معرفی حقوق شهروندی بپردازد تا ضمن آشنا کردن شهروندان با این مفهوم، آنها را با انواع و مصادیق این حق نیز آشنا کند. در این راستا در هر شماره یکی از مصادیق حقوق شهروندی که تک تک ما ایرانیان طبق تعهدات دولت روحانی در «منشور حقوق شهروندی» باید از آن ها برخوردار باشیم معرفی و تشریح می شود.

حق تشکل، تجمع و راهپیمایی

ماده ۴۳ - شهروندان از حق تشکیل، عضویت و فعالیت در احزاب، جمعیتها، انجمنهای اجتماعی، فرهنگی، - علمی، سیاسی و صنفی و سازمانهای مردم‌نهاد، با رعایت قانون، برخوردارند. هیچکس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت. عضویت یا عدم عضویت نباید موجب سلب یا محدودیت حقوق شهروندی یا موجب تبعیض ناروا شود.

ماده ۴۴ -حق شهروندان است که در قالب اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و نظام‌های صنفی در سیاستگذاری‌ها، - تصمیمگیری‌ها و اجرای قانون مشارکت مؤثر داشته باشند.

ماده ۴۵ - فعالیت‌های مدنی در حوزه‌های حقوق شهروندی حق هر شهروند است. سازمانهای مردم‌نهاد باید حق دسترسی به اطلاعات و دادگاه صالح را برای دادخواهی در مورد نقض حقوق شهروندی داشته باشند.

ماده ۴۶ - حق شهروندان است که آزادانه و با رعایت قانون نسبت به تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها و شرکت در آنها اقدام کنند و از بی‌طرفی دستگاه‌های مسئول و حفاظت از امنیت اجتماعات برخوردار شوند.

مهمترین حقوق خود به عنوان یک شهروند را هر هفته روزهای سه شنبه در صفحه سیاسی ایمنا، بخش حقوق شهروندی به زبان ساده بخوانید.

منبع: منشور حقوق شهروندی- ۲۹ آذر ۱۳۹۵

کد خبر 349691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.