فرصتهای برابر شغلی حق ایرانی‌ها است/تحقیر قومیت‌ها ممنوع

بر اساس منشور حقوق شهروندی، حفظ اعتبار وحیثیت شهروندان، دسترسی بدون تبعیض به خدمات بهداشتی، فرصت‌های شغلی و آموزشی و فرصت‌های اجتماعی برابر برای زنان، قومیت‌ها و اقلیت‌ها جزو حقوق مسلم و اولیه مردم ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مباحث مهمی که در لیست شعارهای دولت تدبیر و امید قرار داشت و بعد از آن در عرصه عمل نیز در قالب یک منشور نمود پیدا کرد، بحث «حقوق شهروندی «بود.

اهمیت حقوق شهروندی، امری بدیهی است و همگان بر این امر واقفند که باید از حقوق شهروندان دفاع کرد؛ اما واقعیت های اجتماعی بیانگر این است که افراد جامعه نسبت بــه حقوق شهروندی خود آگاهی ندارند و در بخش‌هایی از جامعه، این  احساس وجود دارد کــه افراد بیشتر از آن که از حقوقی برخوردار باشند، مکلف شده اند.

در این راستا خبرگزاری ایمنا می کوشد با ارائه سلسله مقالاتی با بیان ساده، به تشریح و معرفی حقوق شهروندی بپردازد تا ضمن آشنا کردن شهروندان با این مفهوم، آنها را با انواع و مصادیق این حق نیز آشنا کند. در این راستا در هر شماره یکی از مصادیق حقوق شهروندی که تک تک ما ایرانیان طبق تعهدات دولت روحانی در «منشور حقوق شهروندی» باید از آن ها برخوردار باشیم معرفی و تشریح می شود.

حق کرامت و برابری انسانی

ماده ۷. شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای پیشبینی شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره مند هستند.

ماده ۸. اعمال هرگونه تبعیض ناروا به ویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصتهای شغلی و آموزشی ممنوع است. دولت باید از هرگونه تصمیم و اقدام منجر به فاصله طبقاتی و تبعیض ناروا و محرومیت از حقوق شهروندی، خودداری کند.

ماده ۹. حیثیت و اعتبار شهروندان مصون از تعرض است؛ هیچ شخص، مقام یا رسانه ای به ویژه آنهایی که از بودجه و امکانات عمومی استفاده می‌کنند نباید با رفتار یا بیان اهانت آمیز نظیر هجو و افترا، حتی از طریق نقل قول، به اعتبار و حیثیت دیگران لطمه وارد کند.

ماده۱۰. توهین، تحقیر یا ایجاد تنفر نسبت به قومیت‌ها و پیروان ادیان و مذاهب و گروههای مختلف اجتماعی و سیاسی، ممنوع است.

ماده ۱۱. زنان حق دارند در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت، مشارکت فعال و تأثیرگذار داشته و بر اساس موازین اسلامی از فرصت‌های اجتماعی برابر برخوردار شوند.

برای مشاهده دیگر حقوق شهروندی خود به عنوان یک شهروند که هر هفته روزهای سه شنبه منتشر می شود، اینجا را کلیک کنید.

منبع: منشور حقوق شهروندی- ۲۹ آذر ۱۳۹۵

کد خبر 348584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.