کارگران در هوا و محیط آلوده ماست پروبیوتیک مصرف کنند

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مواد غذایی دارای پروبیوتیک با حفظ سلامت روده‌ها در جذب مواد مغذی و ریزمغذی‌ها نقش داشته و در برابر سموم و میکروب‌های بیماری‌زا به ویژه در شرایط هوا و محیط های کاری آلوده می‌تواند نقش پیشگیری کننده را داشته باشد.

سید مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت مصرف محصولات غذایی پروبیوتیک برای سلامت گوارش و کبد چرب اظهار کرد: روده انسان حاوی باکتری‌های زنده بسیار زیادی است که این باکتری‌ها فعال بوده و فلور میکروبی روده را تشکیل می‌دهند. برخی باکتری مفید بوده و بعضی مضر هستند، شناخت این نوع باکتری ها برای سلامتی بدن حایز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه باکتری‌های پروبیوتیک با رشد خود مانع تکثیر باکتری‌های مضر در بدن می‌شوند، افزود: علاوه بر آن این باکتری‌ها با سنتز بعضی از مواد ضروری برای بدن مانند ویتامین‌ها و اسیدآمینه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن ایفا می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره از بین رفتن میکروب‌های مفید بدن اضافه کرد: بین باکتری‌های مفید و مضر یک فرد سالم توازن وجود دارد. عواملی مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌ها، اشعه درمانی، آب درمانی، شیمی درمانی، استفاده از آب کلر دار، غذاهای حاوی ترکیبات دارویی، استفاده از الکل، حساسیت‌های غذایی، عمل جراحی، آسیب‌های فیزیکی، استرس‌های شدید و توکسین‌هایی که در محیط ژنتیکی وجود داشته، می‌توانند باعث از بین رفتن میکروب‌های مفید در بدن شوند.

وی تاکید کرد: غالب شدن میکروب‌های مضر در بدن فرد بیماری‌هایی مانند اسهال، پوکی استخوان، بالا رفتن کلسترول خون و کاهش قدرت بدن به تحریک‌های خارجی را به دنبال دارد.

صفوی با بیان اینکه پروبیوتیک‌ها ترکیبات غیر قابل هضمی هستند که رشد و فعالیت باکتری‌های پروبیوتیک را دردستگاه گوارش بهبود بخشیده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است، تصریح کرد: پربیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های مفیدی هستند که در غذاهای فراسودمند از آنها استفاده شده و با ورود به بدن و حضور فعال در سیستم گوارش به بهبود سیستم گوارش کمک می‌کنند.

وی اضافه کرد: در واقع حفظ سلامت بدن به ویژه دستگاه گوارش از مهم‌ترین مزایای استفاده از پروبیوتیک‌ها در فراوری مواد غذایی است که امروزه به شکل‌های مختلف ماست پروبیوتیک و لبنیات پروبیوتیک می‌توان آن را در بازار تهیه کرد.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این ارگانیسم‌ها به دلیل تولید مواد پیشگیری کننده به ویژه باکترویسین و اسیدلاکتیک با پیشگیری اتصال و رشد سویه‌های بیماری در مخاط روده می‌تواند  از بروز بسیاری از عفونت‌ها پیشگیری کند، اظهار کرد: مواد غذایی دارای پروبیوتیک با حفظ سلامت روده‌ها در جذب مواد مغذی و ریزمغذی‌ها نقش داشته و در برابر سموم و میکروب‌های بیماری‌زا به ویژه در شرایط هوا و محیط های کاری آلوده می‌تواند  نقش پیشگیری کننده را داشته باشد.

صفوی در مورد نقش پروبیوتیک‌ها در درمان کبد چرب نیز گفت: امروز این تاثیر بسیار اثبات شده و کارشناسان سلامت با بررسی به عمل آمده معتقد هستند که مصرف بعضی از پروبیوتیک‌ها می‌تواند در پیشگیری از بیماری کبد چرب موثر باشد. بنابراین مکمل‌های پروبیوتیک و غذاهایی که حاوی مواد پروبیوتیک بوده می‌تواند به سلامت طبیعی روده کمک کرده و در عین حال امکان ترمیم و بازسازی محیط باکتریایی روده را فراهم و سپس این کلونی‌ها به تدریج به وسیله محیط باکتریایی روده بازسازی و جایگزین شده و سلامت بدن انسان را تضمین کنند.

وی بابیان اینکه افراد مبتلا به کبد چرب باید مواد پروبیوتیک را مصرف کنند، افزود: این افراد در هر سطحی از بیماری می‌توانند درمان را آغاز کرده و الگوی سبک زندگی سالم را برای سلامت بدن داشته باشند.

کد خبر 348918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.