تب تغییر؛ از تیم اقتصادی تا فرهنگ سیاسی

وضعیت ناآرام و مشوش بازار سکه، دلار و خودروی ایران در ماه‌های اخیر، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی را به تکاپو وا داشته تا هر یک پیشنهادی برای بهبود این اوضاع نابسامان ارائه کنند؛ در این میان برخی از لزوم تغییر اعضای اقتصادی کابینه دولت صحبت می کنند و گروهی دیگر خواهان تغییر در نگرش‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رییس جمهور به عنوان رییس قوه مجریه بر اساس ماده ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظیفه انتخاب وزرا و معرفی آنها به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد را بر عهده دارد و به استناد ماده۱۳۴ قانون اساسی باید در مقابل مجلس و مردم پاسخگوی عملکرد هیئت وزیران خود باید باشد. مسئول بودن رییس جمهور در قبال مردم و مجلس باعث شده است تا اختیار عزل آنها را نیز داشته باشد، البته قانونگذار با مطرح کردن بحث استیضاح اعضای دولت توسط نمایندگان مجلس اختیار ایجاد تغییرات در کابینه را به نمایندگان مجلس نیز داده است.

با توجه به شرایط سیاسی اجتماعی که در مقطع کنونی بر اقتصاد کشور سایه انداخته است، بحث عدم کارامدی تیم اقتصادی دولت و لزوم  تغییر در کابینه از موضوعات اصلی این روزها بوده است. خبری که در روز چهارشنبه- ۲۷ تیرماه- در مصاحبه مطبوعاتی رییس دفتر رییس جمهوری به خبرنگاران اعلام شد؛ حکایت از تصمیم روحانی برای ایجاد تغییراتی در کابینه داشت. این تصمیم در شرایطی است که نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که اگر اقدامی توسط روحانی صورت نگیرد، وارد عمل خواهند شد.

انتظار داریم در شرایط فعلی کشور به صورت ویژه اداره شود

سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس در خصوص نیاز به تغییرات در کابینه به خبرنگار ایمنا گفت: مسائل و مشکلاتی که در ماههای اخیر در کشور ما ایجاد شده، ناشی از تحریم‌ها و آثار آنها نیست؛ چرا که هنوز مشکلاتی که از خارج کشور بر ما تحمیل شده، تاثیر آنچنانی بر وضعیت کشور نگذاشته است. البته نمی توان گفت این مسائل کاملاً بی‌تاثیر بوده، ولی تاثیر کلی و مستقیم نگذاشته است. بنابراین انتظار داریم در شرایط فعلی کشور به صورت ویژه اداره شود، به خصوص در شرایط حساس فعلی که مشکلات در سطح بین المللی نیز وجود دارد.

اقدامی توسط رییس جمهور صورت نگیرد؛ مجلس وارد می‌شود

محمودی تصریح کرد: دولت باید تیم اقتصادی بسیار متخصص و خوبی داشته باشد. بنابراین نمایندگان ملت در درجه نخست از رییس جمهور خواسته اند که در تیم اقتصادی تغییرات ایجاد کند تا بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم، اما اگر برای این تغییرات در کابینه اقدامی توسط رییس جمهور صورت نگیرد؛ مجلس وارد می‌شود و راه  استیضاح را در پیش خواهد گرفت. چیزی به اسم تصمیم انفرادی در مجلس وجود ندارد، بلکه نظر اکثریت حاکم است، اما مهم این است که تیم اقتصادی باید عوض شود.

تغییرات کابینه اگر تنها برای آرام کردن جو روانی است، بهتر است انجام نشود

محمد کیهانی، رییس حزب ندای ایرانیان ، شعبه اصفهان در خصوص تغییرات احتمالی در کابینه دولت، به خبرنگار ایمنا گفت: نفس هر تغییری به شرط داشتن نگاه نو بسیار خوب و مفید است. متأسفانه دولت آقای روحانی از نظر میانگین سنی دارای معدل بالایی بوده و به اصطلاح پیر و فرسوده است و از این منظر تفکر پیر و محافظه کار این عزیزان، سکون و عدم تحرک  لازم را در پی دارد.

کیهانی افزود : البته اگر این تغییرات تنها برای ایجاد آرامش روحی- روانی در میان مردم و یک کار تبلیغاتی صرف باشد تا اینکه دولت نشان دهد که دارد برای تغییرات مثبت فعالیت و تلاش می‌کند، بهتر است این کار انجام نشود، زیرا افرادی که در حال حاضر بر مسند کار هستند ،حداقل و به ظاهر سوار بر کار و مسلط بر امور هستند و عملا نیازی نیست که افراد جدیدی بیایند و هزینه‌ای برای آمادگی و سوار کار شدن آنها پرداخت شود.لیکن چنانکه دولت به دنبال تغییر نگرش اساسی در روشهای اشتباه به کار گرفته شده باشد، از آن استقبال می کنیم.

از تغییر نگرش، استقبال می کنیم

عضو هیئت موسس حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: متاسفانه دولتمردان ما در ادوار مختلف عموما اعتقادی به عذرخواهی و پوزش بابت اتخاذ تصمیمات غلط و اشتباهات خود نداشته‌ و ندارند؛ پوزش بابت هزینه‌های اخذ یک تصمیم‌ خاص توسط یک مسئول که هزینه های آن تصمیم بر مردم و جامعه تحمیل می‌ شود. متأسفانه در فرهنگ سیاسی ایران چیزی به نام عذرخواهی یا توضیح نداریم،  مگر اینکه وضعیت آنقدر حاد شود که آن مسئول از سر ناچاری و یا به دستور مدیر بالاتر و یا جهت آرام کردن فضای عمومی جامعه ناچار به عذرخواهی شود.

عملکرد تیم اقتصادی نشان می دهد تغییرات لازم است

اصغر سلیمی؛ نماینده مردم سمیرم در خصوص بحث تغییر در کابینه دولت به خبرنگار ایمنا گفت: از نظر من تغییرات بد نیست، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم که مشخص کننده عدم توانایی تیم اقتصادی فعلی است و ثابت می کند که این افراد نتوانسته اند پاسخگوی مطالبات مردم باشند و به رفع مشکلات کمک کنند، مشخص است که تغییرات لازم است.

به دولت پیشنهاد تغییر در کابینه داده شده است

حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییرات در تیم اقتصادی دولت تصریح کرد: به دولت پیشنهاد داده شد یک تغییر در تیم اقتصادی ایجاد شود و بیش از ۱۸۰ امضا در این خصوص توسط نمایندگان، جمع‌آوری شد. در حال حاضر تغییری دیده نشده است، البته باید به دولت هشدار داد که اگر منتظر هستید که مجلس تغییری در بدنه اقتصادی دولت ایجاد کند این کار، کار درستی نیست.

گزارش از پاتریک ساهاکیان- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 348911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.