کواشیورکور؛ بیماری کودکان جهان سومی‌

کواشیورکور (Kwashiorkor) یک نوع سوء تغذیه حاد است که اغلب در میان کودکان دیده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این وضعیتِ بسیار مزمن به علت کمبود پروتئین رخ می دهد و ایجاد ورم در اطفال را به دنبال دارد. کواشیورکور با ورم، پوست ترک خورده و پوسته پوسته شده، بی‌اشتهایی، بزرگ شدن کبد، ضعف، التهاب و قرمز شدن پوست و موها همراه است. دیگر اصطلاحاتی که به جای این بیماری به کار می‌رود شامل سوء تغذیه ناشی از پروتئین، سوء تغذیه بدخیم، سوء تغذیه پروتئین- کالری است.

علت ابتلا به بیماری " کواشیورکور" چیست؟

پروتئین‌ها مسئول حفظ تعادل مایعات در بدن هستند و بدون وجود پروتئین، مایعات بدن به قسمت‌هایی راه پیدا می کند که نباید به آن بخش ها وارد شوند. گاهی اوقات ممکن است رژیم غذایی کودک حاوی غلات باشد، اما پروتئین‌ها و مواد غذایی به مقدار کافی در آن وجود نداشته باشد که در نتیجه او را در معرض ابتلا به کواشیورکور قرار دهد.

" کواشیورکور"؛ بیماری کودکان جهان سوم

این بیماری اغلب در کودکان زیر ۴ سال که در جوامع روستایی که به ویژه صحراهای آفریقا زندگی می‌کنند، یافت می‌شود. زمانی که کودک از شیر گرفته می‌شود و در رژیم غذایی خود به اندازه کافی پروتئین و مواد مغذی دریافت نمی‌کند، بیشتر در معرض ابتلا به کواشیورکور قرار می‌گیرد. بنابراین شرایطی که در آن کمبود غذا و یا قحطی وجود داشته باشد و یا آموزش در زمینه‌ی رژیم غذایی و مواد مغذی در سطح پایینی باشد(کشورهای جهان سوم)، زمینه ابتلا به بیماری فراهم می‌شود.

علائم بیماری "کواشیورکور" کدامند؟

کودکان مبتلا به این بیماری اغلب بسیار لاغر هستند. برخی از نشانه‌های این بیماری شامل از دست دادن اشتها، تغییر رنگ موها به زرد یا نارنجی، کمبود آب، تورم که معمولا بر روی پاها ایجاد می‌شود، کمبود عضلات و بافت چربی، تحریک پذیری و زود رنجی، ضایعات پوستی که اغلب به صورت ترک خورده دیده می‌شوند، عفونت های مکرر در ضایعات پوستی و ... است.

درمان بیماری

درمان کواشیورکور با استفاده از رژیم غذایی مناسب که حاوی مواد غذایی مورد نیاز بدن کودک است، انجام می‌گیرد. این مواد باید در ابتدا با میزان کم به کودک خورانده شوند، و به تدریج بر مقدار آن‌ها افزوده شود. به طور معمول علائم بیماری پس از درمان مناسب از بین می‌روند. باید توجه داشت که اگر درمان کودک دیر صورت گیرد، حتی چنانچه سلامتی کلی کودک بهبود ‌یابد، مشکلاتی نظیر رشد کم و لاغری و همچنین عقب‌ماندگی ذهنی یا کندی ممکن است با کودک همراه باشد. حتی در صورت تأخیر بیش از حد در درمان، خطر مرگ غیرقابل اجتناب در کمین کودکان قرار دارد.

کد خبر 348357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.