۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
شب نخوابید چاق می‌شوید

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افرادی که شب‌ها دیر می‌خوابند و همچنین افرادی که صبح‌ها دیر از خوب بیدار می‌شوند در معرض چاقی قرار دارند، گفت: همچنین کسانی که وعده غذایی صبحانه را حذف می‌کنند دچار چاقی می‌شوند.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه لاغر کردن قسمتی از بدن بدون لاغر شدن دیگر بخش‌ها امکانپذیر نیست، اظهار کرد: انسان مجسمه سنگی یا چوبی نیست که هر جایی را که بخواهد بتراشد و تغییر شکل دهد. لاغری عمومی است. هرگز نمی‌توان رژیمی گرفت که تنها شکم را آب کرد و صورت تحت ثاتیر قرار نگیرد. از لحاظ علمی هم چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و رد شده است.

وی بهترین راهکار از بین بردن چربی‌های شکم را تغذیه مناسب و ورزش‌ دانست و افزود: این دو عامل می‌تواند عضلات شکم را درگیر کند و فرد را به نتیجه مطلوب برساند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه اندامی که بیشتر چاق شود بیشتر هم لاغر می‌شود، تصریح کرد: برای مثال اگر چاقی در ناحیه پایین تنه است وقتی شخص لاغر می‌شود همین قسمت از بدن بیشتر از دیگر بخش‌ها لاغر خواهد شد.

جراحی‌های زیبایی برای لاغری را رد می‌کنیم

وی در خصوص اعمال جراحی‌ زیبایی برای لاغری نیز گفت: هیچ کدام از جراحی‌های زیبایی برای لاغری جنبه علمی ندارد. چربی یک بافت مرده نیست بلکه  یک بافت زنده و کاملا فعال است که هورمون در بدن تولید می‌کند. "ابدومینوپلاستی" یا "لیپوساکشن" در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ممنوع و منسوخ اعلام شده است اما در ایران همچنان این اعمال جراحی طرفداران زیادی دارد و تاکنون افراد زیادی زیر تیغ این اعمال جراحی جان باخته‌اند.

انتظاری تاکید کرد: کسانی که جراحی زیبایی لاغری انجام می‌دهند به مراتب بیشتر از دیگر افراد در معرض خونریزی و نارسایی‌های هورمونی قرار دارند.

وی با بیان اینکه اعمال جراحی زیبایی لاغری علی رغم همه عواقبی که دارد همچنان به صورت آشکار در بیمارستان‌ها انجام می شود، افزود: انجام این اعمال به راحتی و به صورت قانونی در روزنامه‌های کثیرالانتشار تبلیغ میشود و هنوز نظارت درستی بر روی این امر وجود ندارد.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه "بای‌پس" تنها جراحی زیبایی برای چاقی است که در کشور مورد تایید وزارت بهداشت است، اضافه کرد: این عمل برای کسانی که دچار چاقی افراطی بوده و اضافه وزن بیش از ۳۰ کیلوگرم دارند، انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی که دو تا سه برابر وزن طبیعی خودشان را دارند با رژیم غذایی و ورزش درمان نمی‌شوند و جراحی "گاسترکتومی اسلیو" یا "بای‌پس" را به آنها توصیه می‌کنیم که البته این جراحی‌ها تحت پوشش بیمه بوده و با همکاری متخصصان تغذیه، دستگاه گوارش و روانشناس انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه افراد برای لاغری باید مصرف کالری خود را کاهش دهند، افزود: البته مصرف کم کالری خط قرمزاست. خانم‌ها نباید روزانه  کمتر از ۱۲۰۰ و آقایان نیز کمتر از ۱۴۰۰ کالری مصرف کنند و در کنار این امر نیز فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

انتظاری با بیان اینکه افرادی که شب‌ها دیر میخوابند و همچنین افرادی که صبح‌ها دیر از خوب بیدار میشوند در معرض چاقی قرار دارند، گفت: همچنین کسانی که وعده غذایی صبحانه را حذف می‌کنند دچار چاقی میشوند چرا که زمانی که صبحانه میل نشود بدن احساس می‌کند که دچار تهدید شده و به این دلیل کالری‌های موجود را ذخیره کرده و سوخت و ساز بدن پایین می‌آید.

وی افزود: خوردن دو کف دست نان برای صبحانه و شام و همچنین هشت قاشق غذاخوری برنج و خورشت برای ناهار افراد بالغ در هر شبانه روز ضروری است.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه لاغر شدن باید در بازه زمانی بلند مدت اتفاق بیفتد، گفت: چنانچه شخصی طی یک ماه حداقل مواد غذایی را استفاده کند می‌تواند ۱۰ کیلو وزن خود را کاهش دهد اما باید توجه داشت که هیچگاه این رژیم‌های افراطی توصیه نمی‌شود چرا که شخص با کم کردن ناگهانی آب بدن به بافت‌های بدن آسیب می‌زند که غیر قابل بازگشت است. مغز، عدسی چشم و گلبول های قرمز به تغذیه نیاز دارند.

کاهش دو تا چهار کیلوگرم بهترین روش کاهش وزن است

وی بابیان اینکه کاهش دو تا چهار کیلوگرم در ماه بهترین میزان کاهش وزن است، ادامه داد: اگر شخصی وضعیت اضطراری دارد تا شش کیلو هم برای کاهش وزن توصیه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین نوع چاقی در ایران به دلیل استفاده زیاد از  قندها یا کربوهیدات‌ها است، افزود: برنج سفید، سیب زمینی و  ماکارونی از عوامل چاقی ایرانیان است. ما ایرانی‌ها چربی و پروتئین‌خورهای قهاری نیستیم.

انتظاری با بیان اینکه میوه‌ها چاق کننده نیستند، اضافه کرد: میوه‌ها را چهار تا شش وعده در روز می‌توان استفاده کرد. میوه‌ها نه تنها چاق کننده نیست بلکه مانع ایجاد اشتهای کاذب می‌شود.

وی تاکید کرد: سبزیجات باید در سبد غذایی افراد در هر سه وعده غذایی قرار گیرد .

بیسکویت رژیمی نداریم

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه بیسکویت‌ها همه چاق کننده بوده و بیسکویت رژیمی معنایی ندارد، تصریح کرد: استفاده از بیسکوییت‌ها به صورت متعارف اشکالی ندارد اما باید مصرف آن را مدیریت کرد.

انتظاری اضافه کرد: چاقی در جوامع متوسط بیشتر است چون مردم استرس بیشتری دارند. استرس با  کم خوابی همراه است. سوخت وساز را پایین می آورد و در فرد اشتهای کاذب ایجاد می‌کند که ناخواسته افراد را وادار به پرخوری می‌کند. این اشتهای کاذب بیشتر در خانم‌ها دیده می شود و غذا برایشان آرام بخش است همچنین این افراد الگوی غذا وخواب خوب را رعایت نمی‌کنند.

کد خبر 347700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.