امروز زمین و خورشید بیشترین فاصله را دارند

امروز جمعه، پانزدهم تیرماه ساعت ۲۱ و ۱۶ دقیقه زمین وخورشید به بیشترین فاصله از هم که ۱۵۲ میلیون کیلومتر است، می رسند.

به گزارش سرویس علمی ایمنا،علی آزادگان کارشناس نجوم درخصوص فاصله زمین با خورشید گفت: امروز جمعه پانزدهم تیرماه، زمین به بیشترین فاصله خود از خورشید در طول سال ۱۳۹۷ می رسد.

علی آزادگان خاطر نشان کرد: مدار زمین به دور خورشید به شکل بیضی است که البته این بیضی کشیده نیست و خیلی به دایره نزدیک است. میانگین فاصله زمین از خورشید ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. این عدد در کمترین فاصله به ۱۴۷ میلیون کیلومتر و در بیشترین فاصله که امروز است به ۱۵۲ میلیون کیلومتر می رسد.

وی درادامه افزود:امروز زمین در اوج مداری قرار می گیرد. وقتی که زمین در کمترین فاصله از خورشید است در حضیض مداری (پایین تری نقطه مداری)، و زمانی که در بیشترین فاصله است در اوج مداری قرار دارد.

این کارشناس نجوم اظهار کرد: جمعه ۱۵ تیرماه به اوج مداری می رسد. دور بودن خورشید موجب می شود اندازه ظاهری قرص خورشید هم در این روز به کمترین مقدار خود برسد.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که برخلاف تصور عمومی، که انگار خورشید به زمین نزدیک است ولی اینگونه نیست و زمین در تابستان به خورشید نزدیکتر نیست و دلیل گرم بودن تابستان تمایل محوری زمین است. این تمایل محور زمین موجب می شود که در تابستان ها خورشید عمود بر سطح زمین در نیمکره شمالی و مایل بر سطح زمین در نیمکره جنوبی بتابد.

علی آزادگان گفت: عمود تابیدن خورشید باعث می شود که حداکثر انرژی خورشید توسط سطح زمین جذب شود و فصل تابستان به وجود آید.

کد خبر 347660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.