شهرداری‌ها با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

یک کارشناس شهرسازی با بیان اینکه بودجه ناپایدار مهمترین چالش شهرداری‌ها به حساب می‌آید، گفت: لازم است در هزینه‌های شهرداری‌ها بازنگری صورت گیرد و با شرایط روز جامعه تطبیق داده شود.

همایون نورایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نظام فعلی حاکم بر مدیریت شهرهای کشور نیمه متمرکز است، زیرا اعضای شورای شهر از سوی مردم انتخاب می‌شوند و شورای شهر انتخاب شهردار را بر عهده دارد، اما استاندار و یا وزیر کشور اختیاراتی را در زمینه رد گزینه‌های انتخابی شورا دارند.

وی با بیان اینکه در نظام نیمه متمرکز، شهرداری‌ها از لحاظ اختیارات محدودیت دارند و همین محدودیت‌ها چالشی برای این نهاد عمومی به حساب می‌آید، افزود: از سال ۷۸ تاکنون اعضای شوراهای شهری به انتخاب مردم برگزیده می‌شوند، اما اکنون لازم است برای خدمات رسانی بهتر به مردم شوراهایی نیز در سطوح پایین‌تر که شامل شوراهای مناطق و نواحی مختلف هستند، شکل گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: در حال حاضر در کلان‌شهرهایی مانند تهران و مشهد به صورت غیررسمی "شورایاری‌ها" شکل گرفته که اعضای آن توسط مردم محلات مختلف برگزیده می‌شوند.

نورایی با اشاره به وظایف شهرداری‌ها در قانون گفت: متاسفانه با آن‌که مجموعه‌ای از وظایف شهری جزء اختیارات مدیریت شهری است، اما سایر نهادها همچون شرکت‌های خدماتی آب، برق، گاز و ... به صورت مجزا فعالیت می‌کنند و این بر آشفتگی شهرها می‌افزاید.

وی افزود: به طور مثال کنترل ساخت و ساز هم بر عهده شهرداری است هم بر عهده و راه و شهرسازی، اما لازم است مشخص شود تا چه زمانی شهرداری نظارت بر ساخت و سازها را عهده‌دار است، زیرا در غیر این صورت جایگاه شهرداری‌ها دچار ابهام می شود.

 این کارشناس شهرسازی عدم تطابق وظایف و اختیارات شهرداری‌ها با امکانات و اختیارات آن‌ها را چالش بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انتظارات از شهرداری در سطح بالایی است به همان نسبت اختیارات آن با محدودیت همراه است، زیرا همان‌طورکه شاهد هستیم شهرداری‌ها از طرف دولت مورد امر و نهی قرار می گیرند.

نورایی با اشاره به بودجه ناپایدار شهرداری‌ها ،گفت: بودجه ناپایدار نیز چالشی برای شهرداری‌ها به حساب می‌آید که با توجه به اینکه قوانین شهرداری ها قدیمی است و به ۶۰ سال گذشته مربوط می شود لازم است در هزینه‌های شهرداری‌ها بازنگری صورت گیرد و با شرایط روز جامعه تطبیق داده شود.

وی با اشاره به ضرورت تحقق مدیریت واحد شهری گفت: در جهت تقویت شهرداری‌ها باید طرح مدیریت واحد شهر محقق شود، در این طرح نحوه ارتباط شهرداری با شورای شهر، مردم و دولت به خوبی مشخص خواهد شد.

وی نقش مردم محوری را امری ضروری در مباحث مدیریت شهری دانست و تاکید کرد: با تحقق مدیریت واحد شهری شاهد اثربخشی مشارکت مردمی با شهرداری‌ها خواهیم بود.

کد خبر 347362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.