جزییات ویژه برنامه‌های مدیریت پسماند برای روز بدون نایلون

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: به منظور فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی، ۲۱ تیرماه از سوی طرفداران محیط زیست «روز بدون کیسه پلاستیکی» نامگذاری شده و همه ساله شهرداری اصفهان برنامه‌های ویژه‌ای را به همین مناسب اجرا می‌کند.

علی دهنوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: نایلون یکی از اقلامی است که در حال حاضر به میزان زیادی در پسماندهای شهری تولید می‌شود به طوری که هفت درصد پسماندهای روزانه شهر اصفهان معادل ۷۰ تن "نایلون" است.

وی افزود: نایلون امروزه یکی از معضلات کلان‌شهرها به شمار می‌رود، زیرا بخش زیادی از آن دفن می‌شود و سال‌های سال طول می‌کشد که در طبیعت تجزیه شود در این راستا یکی از اقدامات مهم برای کاهش استفاده از نایلون، آموزش و فرهنگسازی است، در واقع مردم باید با خطرات زیست‌محیطی استفاده از نایلون‌ها آشنا شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: نخستین اقدام این مدیریت در آستانه روز بدون کیسه پلاستیکی برگزاری گالری تصاویر با موضوع «پلاستیک‌ها و نایلون‌ها» است که با هدف استفاده بهینه، بازیافت و استفاده مجدد از نایلون برگزار می‌شود.

دهنوی ادامه داد: این گالری تصاویر در دو فرهنگسرا از هر منطقه شهرداری اصفهان برگزار می‌شود و چنان‌چه در منطقه‌ای فرهنگسرا وجود نداشته باشد، در دیگر مکان‌های عمومی منطقه برگزار خواهد شد.

وی دیگر ویژه برنامه روز بدون نایلون را برگزاری کلاس خلاقیت با موضوع «دست ساخت‌های بازیافتی با پلاستیک‌ها» عنوان کرد و گفت: در این برنامه پلاستیک‌ها در اختیار کودکان تا سن ۱۰ سال قرار می‌گیرد تا آنها دست ساخته‌هایی را با استفاده از آنها تولید کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این برنامه که در فرهنگسراهای مناطق ۱۵ گانه برگزار می‌شود، آشنایی کودکان با بازیافت و استفاده مجدد از انواع پلاستیک‌ است.

دهنوی برگزاری تور بازدید از کارخانه کود آلی را دیگر ویژه برنامه مدیریت پسماند شهرداری اصفهان به مناسب روز بدون نایلون عنوان کرد و افزود: این تورها ویژه بانوان خانه‌دار برنامه‌ریزی شده و قرار است از هر منطقه شهرداری ۱۲۰ نفر از کارخانه کود آلی بازدید کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره آموزشی و اهداء یک مجموعه فرهنگی به بازدیدکنندگان از برنامه‌های جانبی تورهای بازدید از کارخانه کود آلی است، اظهارکرد: این تورها از ۱۹ تیرماه تا اواخرمردادماه، برگزار می‌شود و افراد علاقهمند می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به معاونت فرهنگی مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان مراجعه کنند.

دهنوی گفت: در کارخانه کود آلی بخش پسماند تجزیه‌پذیر تبدیل به کود کمپوست می‌شود، البته در کنار آن صنایع تبدیلی از جمله لاک، پت و بخشی از نایلون‌ها به موادی که امکان بازگشت به چرخه تولید را دارد، قرار گرفته است.

وی گفت: در روز ۲۱ تیرماه همچنین دست سازهای کودکان با استفاده از مواد بازیافتی داوری و برگزیدگان تجلیل می‌شوند.

کد خبر 347293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.