ایران، بازار بکر استارتاپ ها

"استارتاپ ها باید ایده خودشان را باور کنند، مثل اسنپی ها که با ایده نابشان فضای بازار حمل و نقل را عوض کردند، کاری کنید که شرکت‌های بزرگ دنبال ایده شما باشند نه اینکه شما به دنبال حمایت آنها."

فرهاد رهنما، رییس هیئت مدیره شرکت رهنما (پلار) یکی از قدیمی‌ترین شرکت خصوصی کشور در گفتگو با ایمنا معتقد است اگرچه امکان سرمایه گذاری خارجی  وجود ندارد اما باید بپذیریم که هرچالشی یک فرصت و کافی است ستاره‌ها برایتان تنظیم شود.

به گفته وی تمام کسب و کارهای بعدی در فناوری تنیده است و در آی‌تی باید بینش داشته باشیم. یک اپلیکیشن ۵۰ میلیون‌ تومانی می‌تواند همه بازار حمل و نقل را زیر و رو کند، شرکت هایی مانند اسنپ، دیجی‌کالا و دیوار که توانستند در زمینه های کار خود تحول ایجاد کنند و در حال حاضر بیش از یک میلیارد تومان می‌ارزند. به اعتقاد من در حال حاضر مهم‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری مدل Airbnb وهوش مصنوعی است.

رییس هیئت مدیره شرکت رهنما با بیان اینکه با توجه به آمار از هر ۱۰ سرمایه گذاری خطرپذیر در ایران ۹ سرمایه گذاری به شکست منجر می شود، اما اگر همان یک استارتاپ موفق با قوت به کارخود ادامه دهد می تواند آن ۹ شرکت  را حمایت کند.

رهنما با اشاره به اینکه شرکت پلار در حال حاضر از ۵۰ استارتاپ حمایت می‌کند،  گفت: ما در کنار شیوه سنتی راه خود را در زمینه آی تی وفناوری های جدید ادامه دادیم. چون باور داریم شرکت‌های بزرگ وظیفه دارند از استارتاپ ها و جوانان حمایت کنند. هرچندبارها دراین راه شکست خوردیم، چندبار ورشکستگی را تجربه کردیم ولی نتیجه آن کسب تجربه و حمایت از شرکت‌های نوپا بوده است.

وی افزود: اگرچه کشور تحریم و دسترسی به بازار جهانی دشوار است اما در غیاب شرکت‌هایی مثل آمازون و ... یک بازار ۸۰ میلیونی بکر داریم. امکان فعالیت آمازون در ایران وجود ندارد و درهمین غیبت "دیجی کالا" شکل می‌گیرد. یا شرکتی مثل شرکت" آپ" که درحال حاضر پنج هزارمیلیارد تومان قیمت گذاری شده است درحالی که دارایی ثابت چندانی ندارد.

 رییس هیئت مدیره شرکت رهنما تصریح کرد: باید از چالش‌ها برای ایجاد فرصت استفاده کنیم. درست است که در به روی سرمایه گذاری خارجی بسته است اما باید بپذیریم که هرچالشی یک فرصت است و کافی است ستاره‌ها برایتان تنظیم شود. "زاکربرگ" و "بیل گیتس" الان الگوی بسیاری از جوانان هستند. باور کنید که اگر توانایی خود را قبول کنید می‌توانید حتی برندی بین المللی شوید.

رهنما گفت: کشور ثروت زیادی دارد اما از نظر آی تی هنوز جای کار داریم. الان اکثرجمعیت ایران گوشی هوشمند دارند این شور و شوق پیرو جوان برای استفاده از فناوری یک ایده و فرصت بی نظیر است. جوانان ما بسیار باهوشند به خصوص از نظر ریاضی و باید از این فضای بکر و بازار بهترین استفاده را ببرند. اگر هرکسی که ایده‌ نابی دارد روی آن انرژی بگذارد حتماً موفق می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: توصیه مهمی که به استارتاپ ها دارم این است که ایده خودتان را باور کنید، مثل اسنپی ها که با ایده نابشان فضای بازار حمل و نقل را عوض کردند، باید سعی کنید حساب مالی شرکت خود را سریع به سمت مثبت شدن ببرید. کاری کنید که شرکت‌های بزرگ دنبال ایده شما باشند نه اینکه شما به دنبال حمایت آنها باشید. موفقیت کنار دست شماست فقط باید از فرصت‌ها استفاده کنید.

کد خبر 347065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.