ابتکار: تاب آوری اجتماعی در مناطق خاص را دنبال می‌کنیم

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در سال‌های اخیر گفت: برای اجرای دوباره این طرح به شکل وسیع‌تری با کمک تسهیل‌گران، جامعه شناسان و روانشناسان برای ارتقا سطح توانمندی خانواده‌ها به ویژه در مناطق خاص که دچار آسیب هستند آمادگی داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه ابتکار امروز (پنجشنبه) در اولین نشست مشترک زنان شورای اسلامی استان اصفهان با عنوان چالش‌ها و فرصت‌های حضور و نقش زنان در مدیریت شهری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای هفتم تیر و شهید دکتر بهشتی اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در جمع بانوان اصفهان حضور دارم، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها پارلمان‌های محلی را تشکیل می‌دهند و با اختیاراتی که قانون به آن‌ها داده می‌توانند برکارآمدی مدیریت شهری بیافزایند و در هم افزایی برای پیشرفت موثر باشند.

وی با اشاره به ارجحیت رسالت‌های ملی بر نقش‌های محلی افزود: گاهی شرایط اقتضا می‌کند که رسالت ملی را پررنگ‌تر در نظربگیریم، در حال حاضر که وضعیت مناسبات ملی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم‌های جدید آمریکا، شرایط جدیدی برای دولت ایجاد کرده و رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری هم بسیار روشن شرایط را تشریح کردند، رسالت ملی ما انسجام و همکاری و هماهنگی بیشتر برای مقابله با آسیب‌هایی است که دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده ، دشمنان ایران به دنبال لطمه به این شکوه عزتمند هستند.

ابتکار با اشاره به اینکه در هر موقعیتی هستیم باید انسجام و وحدت ملی را با هدف پیشبرد اهداف متعالی ایران در نظر بگیریم، گفت: از تمام تفاوت‌های قومیتی، جنسیتی و منطقه‌ای باید استفاده مثبت کرد و توجه به اشتغال و مسائل اقتصادی را در نظر گرفت. در این زمینه نمی توانیم نقش شهرداری‌ها و شوراهای شهر را انکار کنیم، امروز شوراهای شهر و روستا و شهرداران همپای دولت در حال تلاش برای اجرای رسالت ملی هستند.

معاونت زنان و خانواده رییس جمهور با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) رمز پیروزی را توکل به خدا و وحدت کلمه دانستند، افزود: ارتقاء کارآمدی نظام از سطوح منطقه‌ای شروع می شود، شوراها در توسعه پایدار نقشی کلیدی دارند و نقش زنان در این امر بسیار مؤثر است که امیدواریم بتوانیم از توانایی زنان در بهبود شاخص‌های اجتماعی بیشتر استفاده کنیم.

ابتکار با بیان اینکه مبنای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و ماده ۱۰۱ قانون ششم توسعه موضوع عدالت جنسیتی است، گفت: این موضوع در سطح کلان باید در نظر گرفته شود و این به این معنا نیست که باید برای عدالت جنسیتی بودجه جداگانه‌ای برای زنان لحاظ کرد بلکه در این موضوع زنان و مردان در کنار هم دیده می‌شوند و تنها چالش‌های موجود برای زنان را جبران می‌کند.

لزوم ایجاد نشاط برای زنان و دختران

وی در خصوص لزوم ایجاد نشاط برای زنان و دختران گفت: باید فضای ورزشی لازم برای دختران و زنان در شهرها و روستاها مهیا شود و آموزش و پرورش درصدد جبران خلاء آموزش‌های ورزشی در پایه ابتدایی باشد که این امر در پی تفاهم‌نامه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به اینکه ۲۷ درصد زنان ایرانی تحصیلات عالی دارند، گفت: در بحث اشتغال دولت تسهیلات فراگیر و پایدار را برای روستاها ایجاد کرده که این امر برعهده بانک‌ها است و باید در کنار حمایت از طرح‌های مردان به حمایت از طرح‌های زنان هم بپردازند.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر بازوهای کمکی دولت در پیشبرد طرح‌های اشتغال هستند، اظهار کرد: به موضوع اشتغال در این دولت تأکید بسیاری شده است و خصوصاً در استاهایی چون اصفهان که جمعیت دختران تحصیل کرده آن ها بالا است این امر اهمیت بسیاری دارد که شوراهای شهر می توانند در این زمینه اقدامات مؤثری داشته باشند.

 ابتکار با اشاره به حرکت به سمت شهرهای هوشمند تصریح کرد: شهرهای امروزی با کمک فناوری اداره می‌شوند و زنان ما هم چه در عرصه‌های علوم و چه درعرصه‌های هنری و زیبایی شناسی پیشرفت‌های بسیار داشته‌اند.

معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهور، زنان را حلقه‌های مؤثر در الگوی مصرف جامعه دانست و گفت: توجه به فضای سبز و محیط زیست و تنظیم الگوی مصرف خانوار زنان همواره پیشرو بوده‌اند و امروز باید زنان در اصلاح الگوی مصرف آب هم تأثیر گذار باشند چرا که ایران در مقایسه با کشورهای پربارش دنیا دو تا سه برابر مصرف بیشتر دارد و نیازمند اصلاح الگوی مصرف با همکاری زنان هستیم.

زنان نقش بسزایی در خدمات عام المنفعه دارند

وی در خصوص اهمیت سازمان های مردم نهاد و سمن‌ها اظهار کرد: زنان نقش بسیاری در ایجاد سازمان‌های مردم نهاد و پیشبرد خدمات عام المنفعه دارند، این دولت فضای خوبی برای آزادی بیان و خدمات مدنی سمن‌ها و طرح دیدگاه‌ها را فراهم ساخته و امروز حضور بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد حضور ارزشمندی است و شوراهای شهر و روستا و زنان این شوراها هم برای به صحنه آمدن مردم با هدف مشارکت‌های اجتماعی و اصلاح امور نقش مؤثری دارند.

ابتکار با تأکید بر اهمیت نهاد خانواده و تأثیر آن در رشد و ارتقا فردی و اجتماعی جامعه گفت: نقش خانواده را در ارتقاء جامعه نمی توان انکار کرد و باید محیط های شهری و روستایی دوستدار خانواده و کودک داشته باشیم و رفتارهای خشن اجتماعی را با روش هایی که می‌تواند به اصلاح منجر شود تعدیل کرد، این امر را باید از نهاد خانواده شروع شود و در این زمینه شوراها می توانند الگوی موفق‌تری از دولت ارائه دهند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در سال‌های اخیر گفت: برای اجرای دوباره این طرح به شکل وسیع‌تری با کمک تسهیل‌گران، جامعه شناسان و روانشناسان برای ارتقا سطح توانمندی خانواده‌ها به ویژه در مناطق خاص که دچار آسیب هستند آمادگی داریم.

وی در خصوص اهمیت فعالیت اورژانس اجتماعی گفت: شوراهای شهر باید از فعالیت اورژانس اجتماعی در شهرها و روستاها حمایت کنند چرا که یکی از مؤثر ترین سازو کارهای مبارزه با خشونت خانگی اورژانس اجتماعی است.

ابتکار با تأکید بر ظرفیت های بسیار استان اصفهان افزود: اصفهان باید از ظرفیت های طبیعی، جاذبه های گردشگری و تنوع قومیتی و فرهنگی و زمینه های اقتصادی ارزشمند که در بین استان ها بی نظیر است، استفاده بیشتری کند و استفاده از این ظرفیت ها با همکاری شوراهای شهر می تواند به نتایج بیشتری منجر شود.

کد خبر 347060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.