۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
مادران باردار بخوانند

بارداری طبیعی در هر خانمی در حدود ۴۰ هفته طول می کشد و به سه دوره سه ماهه متناوب تقسیم می شود. مراحل بارداری و علائم سه ماهه اول از یک هفته تا هفته بعد تغییر می کند.

به گزارش سرویس علمی ایمنا از healthday، اگرچه بدن در طول سه ماهه اول بارداری تغییرات خارجی زیادی نمی کند، اما تغییرات هورمونی داخلی بدن برای بارداری آغاز می شود. این باعث می شود تعدادی از نشانه ها برای بسیاری از زنان که با نام "ویار حاملگی" معروف است، از جمله خستگی، نوسانات خلقی، تهوع صبحگاهی، سینه های متورم و سردرد در فرد دیده شود.

در سه ماهه دوم، از هفته ۱۳ تا هفته  ۲۸ تغییرات در بدن بیشتر قابل مشاهده هستند. از نظر فیزیکی، زنان اغلب در طول این سه ماهه بارداری، وزن بالاتری پیدا می کنند. بسیاری از علائم سه ماهه اول، مانند تهوع صبحگاهی یا ویار، فروکش می کند. اما مادران ممکن است نشانه های جدیدی را به خاطر وزن گیری نوزاد تجربه کنند، علائمی مانند درد در پشت، شکم، ران یا کشاله ران، خارش، تورم و...

سه ماهه سوم از هفته ۲۹ تا هفته ۴۰ ادامه دارد و تا روزهای آخر هفته ۴۰ قبل از اینکه نوزاد متولد شود، طول می کشد. بدن زنان ممکن است در این زمان به خاطر ادامه رشد نوزاد و اعمال فشار بر اعضای داخلی بدن فشار زیادی را تحمل کند. تورم، سینه های دردناک، تنگی نفس، سوزش سر دل و خواب دشوار تنها چند مورد از علائم رایج این سه ماهه است. یک بارداری سالم هم ممکن است با تعدادی از این عوارض در دوران بارداری برای مادر یا نوزاد همراه باشد. بعضی از این موارد اجتناب ناپذیر هستند، اما زنان می توانند با اقدامات خاصی ریسک بارداری خطرناک را پایین بیاورند.

کمک گرفتن از یک پزشک خوب و مشاوره گرفتن در دوره بارداری وارتباط با یک کلینیک مخصوص مادران باردار بسیار مهم است. در میان سایر موارد، این متخصص بهداشت و درمان می تواند  آزمایش های لازم را توصیه کند. زنان همچنین می توانند با استفاده از ویتامین های پیش از قاعدگی، یک رژیم غذایی سالم و ورزش به شیوه ای ایمن و منظم، به سلامت خود و جنین کمک کنند. برای نمونه مادران باید از خوردن برخی از غذاها مانند ماهی خام، محصولات لبنی غیر پاستوریزه و محصولات گوشتی فراوری شده در دوران بارداری اجتناب کنند.

کد خبر 346864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.