زنانه شدن مصرف مواد مخدر یک چالش مهم

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: اعتیاد به تنهایی یکی از معضلات اساسی جامعه به شمار می آید که پیامدهای ویرانگری به همراه دارد حال آنکه زنان نیز با چنین آسیب بزرگی دست به گریبان شده اند و این معضل تاثیر بسزایی در متلاشی شدن بنیان گرم خانواده دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در نشست کارگروه بانوان شهرستان لنجان با اشاره به نگاه اسلام به جایگاه زنان اظهار کرد: جایگاه زن در پیش از اسلام و در بین اعراب جاهلی و حتی پیش از قرون جدید در اروپا نیز فاقد ماهیت انسانی بود در حالی که با ظهور اسلام ناب محمدی، دین اسلام به دفاع از حقوق زنان پرداخته و ماهیت انسانی زن و مرد را یکسان دانسته و ملاک برتری زن و مرد را تنها در تقوا و پرهیزگاری معرفی می کند.

وی افزود: انقلاب اسلامی نیز که با بهره‌گیری از تعالیم نورانی اسلام پایه گذاری شده جایگاه و نقشی والا و مهم را برای زنان در نظر گرفته است و امروز شاهدیم زنان جامعه از یک سو توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف اجتماع به اثبات می‌رسانند و از سوی دیگر از فضای خانه و تربیت فرزند و نقش‌های همسرداری و مادری خود نیز فاصله نمی‌گیرند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: این عملکرد نتیجه احترام به آموزه‌های دین مبین اسلام در مورد اهمیت دادن به خانواده و نقش محوری زن در آن است و امام خمینی(ره) نیز نقش زن در جامعه را بالاتر از نقش مرد دانسته چراکه بانوان علاوه بر اینکه نقش به سزایی در همه ابعاد دارند، افراد فعّال را نیز در دامن خود تربیت می کنند.

وی با بیان اینکه تربیت فرزند یکی از مهم ترین نقش زنان است، ادامه داد: باید توجه داشت زن زیربنایی ترین پایه های اخلاقی را در یک جامعه رقم می زند و بر همین اساس دشمنان بر روی نقش بانوان جامعه اسلامی تمرکز کرده و توطئه های مختلف را برای به انحراف کشیدن این قشر تاثیرگذار طراحی و اجرایی کرده است.

صفرخانلو اضافه کرد: اعتیاد به عنوان یک پدیده اجتماعی بزرگترین تهدید برای آینده جامعه و به خصوص جامعه بانوان به شمار می آید و بر همین اساس پیشگیری از اعتیاد زنان جزء اولویت ها در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی تلقی می شود و باید برای ریشه کنی این معضل اجتماعی درجامعه تلاش کنیم.

وی زنانه شدن مصرف مواد مخدر در کشور را یک چالش مهم دانست و عنوان کرد: اعتیاد به خودی خود یکی از معضلات اساسی جامعه به شمار می آید که پیامدهای ویرانگری به همراه دارد حال آنکه زنان نیز با چنین آسیب بزرگی دست به گریبان شده اند تحقیقات در مورد اعتیاد زنان نشان می دهد که اگرچه تعداد مردان معتاد از زنان معتاد بیشتر است، اما روند رو به رشد اعتیاد زنان در سال‌های اخیر بسیار نگران کننده بوده است.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه زنانگی بانوان با نقش مادری در جامعه گره خورده است، یادآور شد: این تصور در فرهنگ کشور وجود دارد که اعتیاد در زنان قطعا ضربه‌ های سنگین اجتماعی و فرهنگی را به همراه خواهد داشت که کم‌ ترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان متلاشی شدن بنیان گرم خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس باید به سمت آگاهی بخشی و اجتماعی کردن این معضل اجتماعی حرکت کرد و در این میان می توان از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در برگزاری کلاس های آموزشی و پیشگیری از مواد مخدر بهره مند شد.

صفرخانلو همچنین از اجرای طرح کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان لنجان خبر داد و گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از اسلام، زنان را به عنوان قشر نیمه فعال جامعه می‌داند و برای رشد و ارتقاء زنان قوانین متعددی را تصویب کرده و یکی از این طرح ها، طرح کارآفرینی زنان روستایی و عشایر است.

وی تصریح کرد: آموزش و ترویج کار آفرینی یکی از موثرترین اقدامات در جوامع روستایی به شمار می آید و بانوان جامعه به عنوان ستون خانواده بهترین پتانسیل در روستاها برای اشتغالزایی، توسعه، تولید و کار آفرینی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

فرماندار شهرستان لنجان اضافه کرد: ایجاد روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و همچنین داشتن روحیه مشارکتی و کار دسته جمعی در زنان روستایی و خانواده از جمله مواردی است که اگر در این طرح مورد توجه قرار گیرد به موفقیت دست پیدا خواهیم کرد.

کد خبر 346373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.