روشنایی آب در نقاشی‌های روی دیوار

نمایشگاهی از آثار نقاشی "علی‌اکبر نیکان‌پور" با عنوان "روشنایی آب" در گالری متن برپا شده است؛ نمایشگاهی با بهره‌مندی از تجسم روشنایی که با نگاه خاص این هنرمند به موضوع آب، خاک، هوا و دیگر عناصر زیست محیطی ارایه می شود.

علی‌اکبر نیکان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: من بر اساس زبان تجسمی و بصری سخن می‌گویم که نام "روشنایی آب" برگرفته از انعکاس‌های موجود در آب است و به شکل خاصی است که ما به آن روشنایی رنگ‌ها می‌گوییم. در واقع آب، بازی‌هایی دارد و رنگ آن آبی نیست بلکه سبز است، آبی زنگاری است، آبی پروس است، آبی نیلی است و می‌توان گفت که رنگ آب مجموعه‌ای از رنگ‌ها است. این انعکاس‌ها من را به یاد روشنایی آب انداخت و خیلی زیبا است و آن را برای نقاشی‌هایم انتخاب کردم، خیلی خوب است که ما رنگ‌های آب را بشناسیم.

وی افزود: من در این نمایشگاه تعداد ۳۰ نقاشی را با استفاده از تکنیک اکریلیک خلق  کرده‌ام و علاوه بر توجه به موضوع انعکاس آب برای خلق این آثار، ذهن من درگیر مباحث محیط زیستی است یعنی تجسمی از هنرهای محیط زیستی را نشان می‌دهم، در واقع می‌خواهم به این موضوع تاکید کنم که ما باید به محیط زیست توجه کنیم، محیط زیست علاوه بر آب، شامل خاک، هوا و حیوانات و گیاهان و خیلی چیزهای دیگر نیز می‌شود.

این هنرمند نقاش گفت: انسان معاصر باید دوباره به طبیعت توجه کند. انسان همان اندازه که از طبیعت دورشده، به ضررش است و در واقع او، هم از طبیعت دور شده و هم طبیعت را از بین می بَرَد.

نیکان‌پور ادامه داد: کره زمین، کُره‌ای سرماخورده است، آب، خاک، هوا و فضای سبز و درختانش همه و همه سرماخورده است و باید به همان اندازه که از طبیعت دور شده‌ایم دوباره به آن بازگردیم و توجه کنیم چون محیط زیستِ ما است و یکی از مباحث محیط زیست آب است که روزبه‌روز حادتر می شود.

وی با اشاره به بیانیه نمایشگاهش، تصریح کرد: حقیقت همچون دریاست. روشنایی مسیر سیال جسم و روح را که همچون رودی گذراست طی می‌کند. مجموعه پیش رو تصور ذهنی من از زیبایی است. رویای رودی که از بطن شهر عبور می‌کند تا مسیر خود را بیابد و مردمانی که آب را می‌نوازند. روشنایی رود به مشابه راهنمایی برای مردمانی است که با روشن اندیشی به حقیقت زندگی امروز نزدیک می‌شوند.

گفتنی است، علی‌اکبر نیکان‌پور دانش‌آموخته کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و ‌هم‌چنین دارندۀ فوق لیسانس تصویرسازی و دارای مدرک درجه یک(دکتری هنر) از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور است.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه نقاشی "روشنایی آب" می‌توانند تا ۲۴ خردادماه صبح‌ها ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعد از ظهرها ساعت ۱۷ تا ۲۰ به گالری متن، واقع در خیابان آبشار اول، پلاک ۲۵ مراجعه کنند.

کد خبر 345533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.