۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۲
فروش ۳۵۰ میلیارد تومانی کتاب در ۸ روز

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد: فروش کتاب در بخش حضوری و مجازی نمایشگاه در هشتمین روز به ۳۵۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی رمضانی اظهار کرد: حضور متراکم مردم این پیام را می‌رساند که «آن‌ها دنبال کتاب هستند» و این حوزه برای آن‌ها اهمیت دارد که در نمایشگاه کتاب با این اشتیاق حضور پیدا می‌کنند. از همان ساعات اولیه پارکینگ‌های نمایشگاه تکمیل بود و تقاضا دارم بازدیدکنندگان با مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی به نمایشگاه بیایند.

وی به برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه پرداخت و افزود: روز گذشته ۴۰ برنامه در ۸ سرای نمایشگاه برگزار و ۱۱۲ نفر در این برنامه‌ها سخنرانی کردند؛ اگر برنامه‌هایی را که در بخش‌های دیگر و غرفه‌های ناشران برگزار می‌شود جمع کنیم، به طور حتم بیش از چند هزار برنامه است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان نمایشگاه حدود ۴۰۰ نشست و کارگاه تخصصی فرهنگی و ادبی در سراهای نمایشگاه برپا شود.

قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب همچنین به برنامه‌های سرای ملل اشاره کرد و گفت: برنامه «ضرورت بازخوانی و تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) برای نسل نو» امروز در سرای ملل با حضور آیت‌الله احمد بهشتی، نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. نشست «ظرفیت کتاب بازار مالزی» هم از دیگر برنامه‌های این سرا بود.

رمضانی به اجرای برنامه صحنه بیرونی نمایشگاه به مناسبت بازگشت ناوگروه ۸۶ در سفر به دوردنیا، اشاره کرد و گفت: این سفر توسط نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد و امسال سالگرد آن است که امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از فرماندهان ارتش در نمایشگاه برای شرکت در این برنامه در نمایشگاه حضور دارند.

وی درباره نظرسنجی روز هشتم نمایشگاه عنوان کرد: از بازدیدکنندگان سوال شده «چقدر از نظافت محیط نمایشگاه رضایت داشتید؟» که تا ۸۱ درصد با پاسخ «خیلی زیاد» و «زیاد» رضایت خود را اعلام کردند. همچنین مردم خواستند برنامه‌های تفریحی در محوطه‌های نمایشگاه افزایش یابد، ستاد اجرایی هم هر روز به درخواست‌های مردم پاسخ می‌دهد و ضمن بررسی نقاط ضعف آنها را برطرف می‌کند. ساعات کار نمایشگاه امروز ۲۷ اردیبهشت و فردا ۲۸ اردیبهشت ماه تا ساعت ۲۱ خواهد بود.

سخنگوی نمایشگاه کتاب افزود: مردم در بخش حضوری، در روز هفتم برگزاری نمایشگاه از ۱۰۰ به نمایشگاه نمره ۷۳ دادند. در بخش مجازی هم نظرسنجی پس از وصول بسته انجام و پاسخ مردم ثبت می‌شود و در این نظرسنجی که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، از مردم سوال شد «چقدر از قیمت کتاب‌های بخش مجازی نمایشگاه رضایت داشتید؟» که ۱۲ درصد رضایتمندی خود را با «خیلی زیاد» و ۲۰ درصد «زیاد» ثبت کردند. همینطور ۳۹ درصد «متوسط»، ۱۶ درصد «کم» و ۱۳ درصد «خیلی کم» از قیمت کتاب‌های بخش مجازی رضایت داشتند.


رمضانی درباره آرای صادره از سوی هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه، اعلام کرد: ۲ روز گذشته ۱۱ رأی به ترتیب با ۱۰ رأی محکومیت و یک رأی برائت، حکم صادر شد؛ عمده تخلفات، عدم رعایت ضوابط و مقررات و عرضه کتاب با محتوا یا طرح جلد فاقد مجوز و فروش کتاب بدون مجوز اعلام وصول بود. احکام صادره شامل توبیخ کتبی با درج در پرونده و اخذ تعهد رفع تخلف و عدم تکرار برای همه ناشران بود. برای پنج ناشر ۵۰ درصد کاهش متراژ غرفه در سال بعد در محکومیت‌ها رأی صادر شد و برای سه ناشر با تعطیلی غرفه از یک روز تا چند روز صادر شد. پنل مجازی دو ناشر هم به صورت موقت و تا پایان برگزاری نمایشگاه، بسته شد.


قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب آمار فروش نمایشگاه کتاب تا پایان روز هشتم از برگزاری را اعلام کرد و گفت: در مجموع در بخش مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب ۳۵۰ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۲۳۰ میلیارد تومان از خرید مردم در بخش حضوری نمایشگاه ثبت شده و از این میزان ۱۵۲ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۷۸ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های غیررسمی نظیر کارت به کارت انجام شد. رمضانی همچنین بیان کرد: در بخش مجازی نمایشگاه ۱۲۰ میلیارد تومان ثبت شد که ۸۵ میلیارد تومان آن از سوی ناشران و ۳۵ میلیارد تومان آن توسط کتابفروشان به فروش رفت.

رمضانی همچنین از ارسال ۶۹۰ هزار نسخه که در ۴۱۰ هزار بسته ساماندهی شد خبر داد.

کد خبر 754290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.